Årets retailkoncept – Nordiska galleriet: ”Det känns roligt att kunna satsa och lyckas”

Nordiska Galleriet har hundra års erfarenhet i bagaget – men istället för att gå på rutin har den klassiska möbelhandlaren tagit stora kliv i en ny riktning. En utveckling som tog bolaget hela vägen till priset som Årets retailkoncept.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Konkurrens saknades inte i kategorin Årets retailkoncept på Retail Awards 2019.

Såväl Clas Ohlsons Lab Store som Samsungs Experience Store var nominerade, men det var ett bolag med hundraåriga anor som stal showen: Nordiska Galleriet.

Med omnikanalen på plats har Nordiska Galleriet skapat en butiksupplevelse utöver det vanliga. Eller, butiksupplevelser, för bolaget finns i såväl Stockholm som i Göteborg.

Och från att ha varit en traditionell möbelbutik erbjuder vinnarna i dag även inrednings- och arkitekttjänster, e-handel och försäljning direkt till företag.

Vd Per Sköld, styrelseordförande Axel Söderberg och marknadschef Rickard Liljeros, stakar ut riktningen inför framtiden. Och den ser ljus ut.

– Det känns roligt att kunna satsa och lyckas med våra butiker i dagar som dessa, när många pratar om hur tufft det är för fysisk retail, säger Per Sköld.

Till hösten planerar Nordiska Galleriet att tredubbla butiksytan i Göteborg. Tillväxtplanen är aggressiv.

– Bakom framgången ser vi främst tre stora förändringar: Vi har förstärkt sortimentet i de fysiska butikerna (Nordiska Galleriet satsar även på nätet), vi har utvecklat upplevelsen med bland annat egna utställningar och vi har förbättrat servicegraden, säger Axel Söderberg.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...