Apotekets recept i den heta e-handeln: ”Vill vara den självklara hälsopartnern”

Apotekshandeln har de senaste åren blivit starkt förknippad med online. Men marknadsettan investerar parallellt i fler tjänster och ökat sortiment. ”Kundens behov och beteende styr”, säger Apotekets vd Ann Carlsson i en stor intervju med Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Flera delar av svensk detaljhandel tvingas att blicka tillbaka på ett utmanande 2018 – med negativ försäljningstillväxt, svagt ekonomiskt utfall och ökat antal konkurser.

Men det finns mer välmående branscher.

Apoteken lever just nu ett ganska gott liv.

– Antalet kunder blir fler och vi ökar snittkvittona, säger Ann Carlsson med ett belåtet leende om Apoteket AB:s omsättningsökning på 8,3 procent på konsumentdelen förra året.

Lyftet innebar att Apoteket för andra gången sedan 2012 passerade den magiska gränsen 20 miljarder kronor i nettoomsättning.

Bokslutskommunikén visar att tre av fyra intäktskronor hos det tidigare monopolföretaget kommer från just hushållen.

– Konsumentmarknaden är vår kärnaffär och där vill vi förstärka positionen som det mest attraktiva alternativet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...