Apotekets nya recept i fajten om kunden: Lokal anpassning

Ett apotek är ett apotek är ett apotek. Eller? Apoteket AB satsar nu allt mer på att anpassa sina apotek efter den lokala marknaden. ”Vi ska vara så relevanta vi kan”, säger Joachim Nielsen, ansvarig för Apoteket AB:s kunderbjudande och butiksnät.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Tio år har gått sedan apoteksmonopolet avskaffades 1 juli 2009. Fem apotekskedjor finns i dag på den svenska marknaden. Statliga aktiebolaget Apoteket är störst och visade 2018 en nettoomsättning på 20,1 miljarder kronor.

Företagets ambition är att vara Sveriges ledande hälsoaktör. Kundaffären är grunden och här pågår hela tiden ett utvecklingsarbete för att hänga med, förklarar Joachim Nielsen. Det handlar både om att utveckla den digitala handeln och att spetsa den fysiska handeln. Allt för att skapa konkurrenskraft.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...