Amazons drag tvingar jättarna till nya allianser

Globala matkedjor och asiatiska nätjättar slår sig samman för att ge varandra draghjälp. Trenden är tydlig – och bakom finns en gemensam faktor. ”Amazons köp av Whole Foods Market har fått de stora aktörerna att agera”, säger David Hallgren, Business Sweden i Peking.
Text: Kalle Östgren
Annons:

På kort tid har tre samarbeten mellan globala matkedjor och asiatiska nätaktörer presenterats.

Walmart, världens största kedja, startar samarbete med japanska Rakuten. Företagen ska senare i år lansera e-handel med mat i Japan.

Franska Carrefour drar igång en omstrukturering med en mångmiljardsatsning på e-handel tillsammans med kinesiska Tencent.

Och amerikanska Kroger planerar samarbete med kinesiska nätgiganten Alibaba.

    Läs alla artiklar gratis

    • Tillgång till hela Market Premium i en månad
    • Inga kostnader eller dolda villkor
    • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

    Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

    Full tillgång till Market premium i tre månader
    7990kr ex. moms
    Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
    {{message}}
    {{error}}
    Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

    Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

    Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
    Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

    Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

    Användarnamn: {{ fd.mail }}
    Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

    Annons:
    Annons:
    Annons:

    Analyser

    Loading...