Foto: Foto: Shutterstock

Alibaba bygger ”big data” – investerar 24 miljarder i fysisk butikskedja

Kinesiska e-handelsgiganten Alibaba storsatsar i butikskedjan Sun Art Retail. Ett viktigt skäl bakom affären: att lära sig mer om omnikanalkundernas köpmönster.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Alibaba satsar på fysisk handel och förvärvar drygt 36 procent av aktierna i butikskedjan Sun Art Retail.

Priset: 24,2 miljarder kronor.

Sun Art Retail är en ledande storformatsaktör i kinesisk handel, med 446 hypermarkets i 29 provinser.

Affären är ett steg i en större satsning på fysisk detaljhandel och Alibaba genomför affären via sitt dotterbolag Taobao China Holding i samarbete med franska Auchan Retail.

Alibabas investering ska ses, skriver CNBC, i ett bredare omnikanalperspektiv.

Nätjätten arbetar intensivt för att bygga ”big data-kapacitet” genom att få information från fysisk handel, där 85 procent av köpen i kinesisk handel genomförs.

– Fysiska butiker har en oumbärlig roll i kundresan, som kan utvecklas genom datadriven teknik och personaliserad service via digitala tjänster, säger Alibabas vd Daniel Zhang i ett uttalande.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...