Akademibokhandelns vd: Svenskarna bunkrar pocketböcker online

Kunderna ratar de fysiska bokhandlarna. Samtidigt handlar kunderna mera böcker på nätet – i synnerhet går pocketböcker och barnprodukter bra, säger Akademibokhandelns vd Maria Edsman.
Text: Helen Preutz
Annons:

Coronakrisen har resulterat i att butiksförsäljningen successivt minskat hos Akademibokhandeln och ligger nu cirka 35 procent lägre än normalt för perioden.

Kedjan tillämpar korttidspermitteringar och för diskussioner om hyreslättnader med fastighetsägare.

Samtidigt uppger Maria Edsman att e-handeln och försäljningen på Bokus utvecklats positivt.

Likaså ökar tillströmningen av nya kunder till ljudbokstjänsten Bokus Play.

– Vi har under de senaste veckorna sett att våra kunder bunkrar pocketböcker, försäljningen av det har ökat jämfört med övriga bokkategorier. Vi ser även en ökning för pedagogiska och lärande aktivitetsböcker för barn, något vi kopplar ihop med att barn och familjer spenderar mer tid i hemmet.

Även försäljningen av spel och leksaker går bra och pussel slår nu alla försäljningsrekord, vilket gör att leverantörerna har svårt att hinna med.

Även pennor och rittillbehör säljer bra.

– Det verkar som att väldigt många nu sitter hemma och pusslar, pysslar och spelar spel, säger Maria Edsman.

För kedjans ägare Volati i sin helhet har coroanspridningen hittills haft en begränsad effekt. Inom affärsområdena Handel, Industri och Konsument har efterfrågan inte förändrats nämnvärt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...