Systembolagets vd: Viktigt att göra ett toppjobb även i digitala kanaler

Systembolagets vd Magdalena Gerger anser att den digitala förvandlingen är lika angelägen för Systembolaget som för någon annan detaljist. ”Vår utmaning är att få till vår service med samma kvalitet i en ny kanal”, säger hon i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Magdalena Gerger ser ingen konflikt i att ha ett detaljhandelsmonopol med samhällssyfte och samtidigt göra kunden nöjd och skapa hög kvalitet.

– Det tror jag bara är någon hang up som en del har i huvudet. Jag kan fascineras av hur kunden ser båda sidorna i allt vi gör.

En stor fråga för bolaget är hur man ska utveckla den digitala verksamheten för att möta förändrade kundbeteenden med samma servicetänk som i den fysiska miljön.

– Detaljhandeln är i stormens öga. Det är en enorm transformation och både dyrt och svårt att utveckla ett erbjudande i digitala kanaler – precis som för alla. Det här är ett köpbeteende som ingen kommer att stoppa. Det är helt vitalt att Systembolaget ser det här kundbeteendet och förmår göra ett toppjobb också i digitala kanaler, det vill säga att sälja med ansvar, säger hon.

Om kunderna vill ha en flaska hemlevererad inom en timme fredag eftermiddag, ska ni kunna fixa det då?
– I framtiden tror jag att vi behöver vara där, för vår roll är att sköta service och ansvarsuppdraget i linje med de köpbeteenden som finns. Vår utmaning där är att få till den här servicen med samma kvalitet i en ny kanal.

Vi diskuterar även resultatkrav, danska och norska kunder, ledarskap, butiksarbete – och lite dryckesvanor.

Lyssna på hela avsnittet ovan eller på Itunes.

Markets podcastvärdar är Mikael Sydner och Pontus Edman.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...