Säljexpertens sågning: ”Det finns väldigt många där ute som inte säljer”

Bra kundmöten är viktigare än någonsin. Men handeln hänger fortfarande inte med. ”Det är en överlevnadsfråga att ha bra säljare som vet hur man använder ny teknik i butiken”, säger framgångsexperten och talaren Annika R Malmberg i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Det darrar betänkligt på sina håll i detaljhandeln. Många aktörer funderar på hur de ska optimera sitt fysiska och digitala erbjudande.

I den snabba omställningen behöver de fysiska butikerna erbjuda något som de digitala handelsplatserna inte klarar: Personligt bemötande, kunskap, service och omtanke.

Det menar Annika R Malmberg som betonar att det är en överlevnadsfråga.

– En del butiker kommer att dö men det kommer också att finnas många kvar. Och vilka är det? Jo, de som har otroligt bra säljare som kan interagera med den nya tekniken i den fysiska butiken. Det betyder att vi behöver ha säljare som är tränade på ett nytt sätt. Idag kommer många kunder in i butiken som skiljer sig från tidigare besökare. De ska hämta eller byta en vara de köpt på nätet. Då kan man inte gå på i klassisk säljjargong, säger hon.

Vi pratar också om den uppdaterade utgåvan av hennes bok ”Guldläge – så lyckas du som säljare”, hur hon själv är som kund och träning (både fysisk och träning i butik).

Lyssna på hela avsnittet ovan eller på Itunes.

Markets podcastvärdar är Mikael Sydner och Pontus Edman.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...