Myrorna satsar både fysiskt och digitalt när konkurrensen skärps: ”E-handeln var lönsam från start”

Hållbarhetstrenden är stark i samhället. En aktör som gynnas av den gröna vågen är Myrorna – men samtidigt skärps konkurrensen. ”Det är en jätteutmaning för oss”, säger Caroline Andermatt, vd på Myrorna i Markets podcast.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Myrorna ägs av Frälsningsarmén och själva syftet med butikskedjan är att bidra till ett mer medmänskligt och hållbart samhälle.

Därför är det glädjande för vd Caroline Andermatt att hållbarhetsfrågorna klättrar allt högre på agendan i både detaljhandeln och samhället i stort.

– Vi kan inte leva och konsumera som vi har gjort hittills. Vi kan inte köpa kläder och saker som smågodis utan vi måste verkligen tänka till och jag tror att Myrorna verkligen kan bidra – och ser att efterfrågan på second hand verkligen ökar, säger hon.

Men när efterfrågan på second hand ökar får också fler upp ögonen för marknaden. Det ger Myrorna hårdare konkurrens – både om kunden och om varorna.

– Myrornas utmaning är att vi vill inte bara ha en slutkund som handlar hos oss utan vi är också måna om att få ta hand om din snygga tröja när du har tröttnat på den. Konsumenterna är medvetna om att de har de här tillgångarna i garderoben eller på vinden så vi behöver vara relevanta och se till att vi får din snygga tröja och det är en jätteutmaning för oss och i dag finns det också många olika avyttringskanaler, säger Caroline Andermatt.

För att möta konkurrensen vill Myrorna hitta nya vägar till kunden, bland annat genom att finnas i nya typer av lägen, en stor satsning på tjänster och e-handel – som har varit lönsam sedan dag ett.

Det och mycket annat berättar Caroline Andermatt om i nya avsnittet av Market Podcast.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...