Coop Sveriges vd: ”Vi tänker ta tillbaka andelar som vi har förlorat”

Coop mår bättre än på länge. Nu väntar en fortsatt offensiv med starkt fokus på tillväxt och fortsatt lönsamhet. ”Vi ska göra den lokala butikschefen så konkurrenskraftig som möjligt”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Efter år av trassel och defensiva åtgärder går det bra för Coop. De omställda butikerna presterar klart bättre än övriga butiker, fokus är på tillväxt snarare än stängningar och e-handeln utvecklas starkt.

Och framför allt –totalt sett går Coop med vinst. Mycket tack vare att organisationen har samlats i en enad front.

– Jag trodde att vändningen skulle ta lite längre tid men organisationen har kommit ihop sig bättre i alla led. Jag tror att det finns många i personalen som har känt att det är värt att engagera sig och jobba fem procent extra. Och när man får människor att engagera sig lite till i en bransch med så små marginaler, då händer någonting, säger Magnus Johansson.

Närmast på agendan står bland annat att färdigställa de nya butiksformaten samt omlokalisera och nyetablera butiker.

– Vi har ett otroligt ojämnt butiksnät, inte bara i kvalitet utan även i fysisk närvaro. Vi ska öppna nya butiker men många behöver också omlokaliseras.

Är det långsiktiga målet att bli störst?
– Ica är så pass mycket större än alla oss andra så det är inte rimligt att säga det. Men det är rimligt för oss att säga att vi tänker ta tillbaka andelar som vi har förlorat över tid.

Magnus Johansson pratar också om den växande franchise-delen, relationen med föreningarna, sitt eget ledarskap, e-handel och vilken mat han helst bjuder på när han ska imponera.

Lyssna på hela avsnittet ovan eller på Itunes.

Markets podcastvärdar är Mikael Sydner och Pontus Edman.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...