Foto: Foto: Daniel Norman.

Avsnitt 39: Footway ska växa utan fysiska butiker

I höst lanseras Footway på sju nya marknader. Bolaget ska växa utan fysisk handel. ”Vi håller verksamheten enkel, butiker skulle bara göra det mer komplext” säger vd Daniel Mühlbach i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner
Annons:

I oktober testar företaget försäljning i Tyskland, Polen, Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Storbritannien.

Till en början handlar det om att agera försiktigt och doppa tårna i vattnet.

– När saker och ting sedan fungerar så investerar man i det, säger Daniel Mühlbach.

Någon ambition att bli en omniaktör finns inte. Tillväxten, både i Sverige och utomlands, ska endast komma från e-handel.

– Vi håller verksamheten enkel för att kunna fokusera på det som skapar kundvärde för att kunna expandera. Butik skulle göra det mer komplext – så för den komplexiteten skulle man inte vilja det.

Hör även Daniel prata om framtidens leveranser, returhantering och sin roll som börs-vd.

Podden uppmärksammar också att Media Markt firar tio år i Sverige och benar ut hur kedjan har påverkat den svenska hemelektronikhandeln.

Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller på Itunes.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...