Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Zalando
Finansiella rapporter
Zalandos nettoomsättning minskade under första kvartalet. Den stigande inflationen och ökade kostnader för hushållen bidrog till att kunderna var mer försiktiga. ”Vi är flexibla och väl utrustade för att styra Zalando genom den här volatila marknadsmiljön”, säger bolaget ekonomichef Sandra Dembeck.
Digitala handelsplatser
Zalando presenterade sitt bokslut för 2021 i går och enligt den nytillträdda Nordenchefen, Joanna Hummel, levererar Norden en stark tillväxt. ”Vi är en plattform för förändring som vågar utmana branschen för att driva digitalisering”, säger hon om sin nya arbetsplats.
Finansiella rapporter
Zalandos omsättning ökade med 29,7 procent under 2021 samtidigt som resultatet stärktes. ”Vi är väldigt nöjda med vårt starka resultat, vilket visar att vi har haft rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö, säger vd Robert Gentz.
Trender
Allt fler butiker – och e-handlare – erbjuder personal shopping. Market anlitade personal shoppern Lisa Rogalin och detaljhandelsanalytikern Monica Bruvik för att reda ut vad som driver trenden. Här berättar de om den radikala förändring som personal shopping genomgått under åren, de okända fördelarna med tjänsten och alternativen som kan ersätta personal shopping.
Finansiella rapporter
Zalandos omsättning ökade 25,3 procent under det tredje kvartalet. ”Vi är glada över att se vår starka utveckling fortsätta under det första kvartalet där ekonomierna är helt återöppnade”, säger finanschefen David Schröder.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Två Market-avslöjanden på en vecka – Mikael Sydner berättar hur artiklarna om MQ-bedrägeriet kom till och Julia Forsberg om hur hon fick reda på Zalandos nya stjärnvärvning först av alla. Dessutom tittar vi närmare på heta nischaktörer i sporthandeln.
Hållbarhet
Fortbildning inom cirkulär design, reparation av kläder, verktyg för att sälja vidare och nya tekniker för återvinning. Med dessa initiativ vill nätätten Zalando bidra till en mera hållbar modehandel.
På nytt jobb
Joanna Hummel lämnar sin roll som vd för Afound i slutet av november och hoppar direkt på ett nytt uppdrag. ”Redan när de ringde i januari, det var en väldigt lång process, kände jag att det här är min drömroll”, säger hon.
Hållbarhet
Fler och fler modeaktörer använder sig av olika hållbarhetsmärkningar i syfte att ”hjälpa kunden att göra bättre val”. Men åsikterna kring märkningarna går isär. ”Det finns en övertro på att konsumenter gör aktiva val,” säger Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Digitala handelsplatser
Den vilt växande e-handeln är en större hållbarhetsbov är vad som ofta kommer fram. Det menar professor Ulf Johansson vid Lunds Universitet. ”Vi sitter på en tickande bomb”, säger han till Market.
Analys
När Zalando i dag släppte sin första kvartalsrapport för året var det tydligt att bolaget är en av pandemins stora vinnare. Tillväxten är den starkaste sedan börsintroduktionen. Men kommer bolaget lyckas hålla takten när samhället börjar öppna upp igen?
Digitala handelsplatser
Unibail-Rodamco-Westfield Nordic (URW) inleder ett samarbete med Zalando för att nå ut mer digitalt. ”Alla butiker i våra nordiska köpcentrum ges möjligheten att ansluta sig till Zalandos Connected Retail”, säger Louise Ryning, som är director of operations hos URW Nordics.
Hållbarhet
Zalando har satt höga mål för sig själva när det kommer till hållbarhet. Med slöseriets egen högtid Black Friday runt hörnet sätts företagets engagemang på prov direkt. ”Vi vill fortsätta kunna vara en del av sådana kommersiella event men det måste ske inom gränserna för hållbarhetsmålen”, säger David Hejgaard, nordenchef på Zalando.
Arbetsliv
Zalandos förre Nordenchef Kenneth Melchior lämnar bolaget. Det meddelar han själv i ett inlägg på Linkedin. ”Efter en fantastik resa under de senaste åren är det dags att ge sig ut på nya äventyr”, skriver han.
Försäljning
Coronakrisen slår hårt mot modebranschen. Men Zalando har klarat sig bättre än andra. Under första kvartalet hade nätjätten en tillväxt på drygt tio procent. Nu bjuder de in andra kollegorna under sitt paraply.
Trender
Under 2017 fylldes medierna av skriverier om modeaktörer som brände upp stora mängder osålda produkter – även helt nya plagg. Men hur ser det ut i dag när många aktörer har stora lager med osålda plagg till följd av coronapandemin. Danska E-handel.dk har undersökt hur en rad modeaktörer hanterar osålda plagg.
Digitala handelsplatser
Redan före coronakrisen brottades många e-handlare med lövtunna marginaler. Krångliga och kostsamma returprocesser gjorde knappast saken bättre. Kan corona döda fria returer? Ja, tror Anders Ankarlid, vd för A Good Company.
Digitala handelsplatser
Med kunskap som kundernas ålder, köphistorik och varumärkespreferenser kan du enklare rikta din kommunikation och växa din e-handelsaffär. Andreas Antrup vd för ZMS levererar konkreta tips på hur du kan börja använda data bättre.
Hållbarhet
Modeindustrin är en av världens mest resursintensiva branscher. Men många av aktörerna har blivit allt mer drivande i hållbarhetsfrågor. Nu ställer Zalando om på förpackningssidan. ”Vi vill bli den ledande online-destinationen i Europa för hållbart mode senast 2020”, säger Nordenchefen David Hejgaard.
Digitala handelsplatser
Nätjätten Zalando etablerar sig i ett nytt segment i Sverige – skönhetsprodukter. Målsättningen är hög från start. ”Vi ska bli marknadsledande”, säger Kenneth Melchior, chef för Zalando i norra Europa.
Försäljning
Efter ett utmanande tredje kvartal avslutar Zalando året starkt. Försäljningen steg med 24,6 procent. ”Vår prestation under fjärde kvartalet ger oss självförtroende”, säger vd Rubin Ritter.
Digitala handelsplatser
I går tryckte Zalando på den officiella startknappen för sitt mest avancerade logistikcenter hittills. Här förklarar Kenneth Melchior, chef för norra Europa, de viktigaste affärsmålen som ska nås med hjälp av jätteinvesteringen. ”Nu kan vi testa nya typer av leveranser”, säger han till Market.
Logistik
Tyska e-handelsjätten Zalando ökar farten och öppnar ett nytt logistikcenter utanför Stockholm. ”Att korta leveranstiderna är avgörande för vår framtid”, säger Kenneth Melchior, chef för Zalando i norra Europa.
Köpupplevelse
Tyska e-handelsjätten lanserar digitala tjänsten Zalon by Zalando i Sverige. Kunderna får hjälp att välja anpassade outfits av en personlig stylist. ”Nu ska vi knäcka koden i Sverige”, säger vd Ivo Scherkamp till Market.
Köpupplevelse
Zalando lanserar svenska personal shoppers. Här förklarar vd Ivo Scherkamp hur tjänsten fungerar, hur stylisterna jobbar, hur informationen används och vad han ser som den största utmaningen. ”Planen är att göra Sverige till en av de största marknaderna”, säger han till Market.
Försäljning
Zalando tappade fart under det tredje kvartalet. Tillväxten blev hälften av det förväntade och e-handlaren redovisar en rejäl förlust. ”Vi är självklart inte nöjda”, säger vd Rubin Ritter.
Försäljning
För tio år sedan, strax före finanskrisen, startade ett gäng entusiaster en skobutik på nätet under namnet Zalando. Få trodde på idén. I dag omsätter bolaget 45 miljarder kronor. Här är tio års bolagshistoria på några minuter.
Digitala handelsplatser
Den tyska e-handelsjätten Zalando och Postnord har skrivit ett treårigt logistikavtal. ”Sedan vi expanderade till Norden har Postnord visat sig vara en partner som Zalando kan lita på”, säger Kenneth Melchior, chef för norra Europa på Zalando.
Kundmöte
Zalando har länge prioriterat personalisering, dataanalyser och artificiell intelligens. Nu är man redo för nästa fas. ”Målet är att ge kunden en bättre upplevelse”, säger affärsutvecklingschefen Caroline Carlqvist.
Digitala handelsplatser
Zalando ökar trycket i Norden – och utökar antalet varumärken. Nu lanseras Gina Tricot och NA-KD som nya samarbetspartners. ”Vi erbjuder en genväg till nätmarknaden”, säger Carsten Keller på Zalando.
Digitala handelsplatser
Zalando börjar sälja skönhetsprodukter nästa år. Kategorin kommer att lanseras i Tyskland för att sedan rullas ut på övriga marknader. ”Ett naturligt steg”, säger vd Rubin Ritter.
Digitala handelsplatser
Innovationer, heta trender och 17 år av erfarenhet från första parkett inom e-handeln. Det är vad Panagoras vd Moon-Suck Song kommer att servera på Detaljhandelsdagen den 18 oktober.
Digitala handelsplatser
Hon har bakgrunden i Silicon Valley – i dag arbetar Stacia Carr med big data och personalisering hos Zalando. Här berättar hon för Market om strategin. ”Mitt huvudmål är inte att minska returerna”.
Digitala handelsplatser
Han lanserar snart ett partnerprogram som ska lyfta försäljningen till en ny nivå i Sverige och göra modejätten mindre anonym. ”Kunderna vill ha lokala designers”, säger Nordenchefen Kenneth Melchior.