Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Willys
Kartläggning
Dagligvaruhandelns populäraste kedjor drar ifrån konkurrenterna. Det visar årssiffror som Market kan presentera i dag.
Läs om:
✓ Siffrorna kedja för kedja – de tog och de tappade kunder.
✓ Fem tungviktares rekord: ”Alla nyckeltal pekade uppåt.”
✓ Coops imponerande comeback – fler kunder än Ica Maxi.
✓ Enorma jakten på lägre pris och klipp: ”Driver penetration.”
✓ Så otrogna är dagligvarukunderna – statistik för alla aktörer.
Finansiella rapporter
Willys-butikernas omsättning ökade med över 23 procent i fjärde kvartalet, och segmentet växte långt över index 2022. ”I en utmanande tid för hushållen har allt fler kunder kommit att uppskatta vårt erbjudande”, säger Klas Balkow, vd.
Kartläggning
Marknadschefernas inkomster skiljer sig stort mellan aktörerna i detaljhandeln. Det blir tydligt i Markets kartläggning. Den bäst betalde hade förra året dubbelt så hög inkomst som tvåan på listan. Här är hela listan med inkomster för 50 marknadschefer i handelns största företag.
Logistik
Axfoods gigantiskt stora och högautomatiska logistikcenter utanför Stockholm börjar bli klart och snart inleds testleveranser till butiker.
Följ med till Bålsta – och läs om och se bilderna:
✓ Lagret som inte är ett lager: ”Bygger avancerad processindustri”.
✓ Enorma flödet av volymer till butiker och e-handelskunder.
✓ Stora graden av automation: ”Går inte att komma högre”.
✓ Unika mixen av torrt, kylt/svalt och fryst i samma byggnad.
✓ Värvningarna av specialister ”Fantastisk kvalitet på sökande”.
✓ Sveriges största takbyggda solcellsanläggning: ”Kan ladda alla stora bilar”.
✓ Kommande nedläggningen av sex lager.
Försäljning
Rusta, Dollarstore och Willys har starkast prisimage – och lockar nya köpare. Nu ger tunga analytiker sin syn på effekterna för andra aktörer i detaljhandeln. ”Läget kommer att bli smärtsamt för bland annat Ica och Coop”, spår Jonas Arnberg.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Market Awards
Coop, Willys och Lidl slåss om den åtråvärda titeln i kategorin Livsmedel i premiärupplagan av Market Awards som delas ut 19 oktober. ”Våra medarbetare skulle förtjäna den här titeln”, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Kartläggning
Högre priser på el, drivmedel och mat och kraftigt höjd ränta får hushållen att intensifiera jakten på lägre priser. Market kan i dag presentera siffror som visar på en dramatisk utveckling när det gäller kundströmmarna i dagligvaruhandeln.
Läs om:
✓ Kundstockens storlek – aktör för aktör.
✓ Kedjorna som når rekordmånga svenskar.
✓ Utmanarens osannolika kvartalslyft.
✓ Konkurrenterna som hotar Ica Maxi i toppen.
✓ Coops stora vändning – tack vare nya kedjan.
✓ Icas offensiv för att vässa prisprofilen: ”Få kunden att förstå hur billiga vi är.”
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.
Etablering
Willys-butiken i Västerås som brann ned till grunden i somras kommer att byggas upp på samma handelsområde. Nyöppning är planerad till innan jul. ”Snabbaste butiksetableringen vi någonsin gjort”, säger Willys etableringschef Heinz Möller i ett pressmeddelande.
Säkerhet
Den omfattande branden på Erikslunds handelsområde i Västerås lämnade Willys och Jula totalförstörda. Polisen kan fortfarande inte ge svar gällande vad orsaken till branden var, men bilden börjar klarna, rapporterar Vestmanlands Läns Tidning.
Säkerhet
Under natten till fredagen utbröt en kraftig brand på handelsområdet Erikslund i Västerås. Julas och Willys butiker har totalförstörts. ”Väldigt tråkigt. Det här påverkar flera av av våra verksamheter”, säger Julas informationschef Magnus Ljung till Market.
Försäljning
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Finansiella rapporter
Axfoods levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
✓ Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Finansiella rapporter
Axfood tappade till branschindex tredje kvartalet i år. Största förklaringen: Willys utmanande siffror från 2020. ”En bedrift att växa med de jämförelsetalen”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Kartläggning
Willys har senaste åren skakat om dagligvaruhandeln. Försäljningen lyfter. Liksom lönsamheten. Men vad gör Willys så bra? Vad får Ica-handlare att ropa efter ett eget lågpriskoncept? Och hur vinner man matchen lokalt?
Fyra branschexperter, en handlare inom samma koncern och en konkurrent på Ica ger svaren. Läs om:
✓ Därför växer Willys så mycket.
✓ De ”råare” butikerna.
✓ Lönsamma satsningen på EMV.
✓ Prisgapet till Ica Maxi.
✓ Framgången hos de mest prismedvetna.
✓ Hemköp-profilens hyllning.
✓ Ica Maxi-handlarens segerrecept.
Säkerhet
Polisen lägger ned utredningen om branden som bröt ut i den fastighet i Borås där Willys och ÖoB har butiker i maj. ”Vi har en trolig plats där branden startade, men kan inte hitta någon brandorsak”, säger förundersökningsledare Stina Frenning.
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Marknadsföring
Stoppa Pressarna är omdiskuterad efter flera uppmärksammade publiceringar. Willys har synts som annonsör på sajten men sätter nu stopp för det. ”Det är viktigt för oss att inte synas i sammanhang som kan uppfattas som oseriösa”, säger kommunikationschef Johanna Eurén.
Digitala handelsplatser
Dagens industri utser Axfood till veckans aktie tack vare ett starkt fjolår med kraftigt ökat resultat och en rörelsemarginal. Detta trots att e-handeln är en fortsatt förlustaffär för koncernen.
Försäljning
Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Ökade lojaliteten till online driver utvecklingen”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Lagar och regler
Efter att en chef uppmanat anställda att tala svenska under arbetstid anmälde en medarbetare Willys samarbetspartner Mawia för diskriminering. Nu slår Diskrimineringsombudsmannen fast att det inte rörde sig om det
Digitala handelsplatser
E-handeln var hetast i dagligvaruhandeln i vinter och nådde en tredjedel av hushållen. Lidl var enda kedja som lyckades att öka den fysiska kundstocken. ”Lågprisprofilen är stark”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Ica går på offensiven med uppåt tio nya butiker och över 250 förnyelser i år. Men även andra fysiska aktörer rustar – framför allt snabbväxande Willys. ”Vi ser ständigt över möjligheterna”, säger Magnus Törnblom hos ägaren Axfood.
Digitala handelsplatser
Dagligvaruhandeln upplever en historisk förflyttning av kundströmmarna. Nästan alla fysiska koncept tappade penetration fjärde kvartalet förra året. ”Andra vågen av pandemin har fått enorm påverkan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Willys byter läge i Hultsfred och flyttar in på ett nytt handelsområde, inte lång från nuvarande butik. ”Vi får väldigt bra förutsättningar för att visa upp vårt koncept”, säger etableringschef Tor Gullberg.
Etablering
Online accelererar men dagligvaruhandeln upplever ingen butiksdöd. Hittills i år har 51 butiker etablerats – och Lidl är klart mest offensivt. Här kan du ser många butiker branschens aktörer har öppnat.
Digitala handelsplatser
Hushåll som vill e-handla mat i jul riskerar att inte kunna göra det. Slottider har redan tagit slut i butiker i dagligvaruhandeln. ”Efterfrågan är enorm”, säger Lars-Inge Melin på Ica Maxi i Karlskrona.
Etablering
Coop stänger butiken i Väsby centrum. ”Det är alltid tråkigt att behöva stänga en butik, men vi kan inte fortsätta att driva butiken med förlust”, säger distriktschefen Tom Strand. I stället tar Willys över.
Logistik
Nu kan Willys kunder hämta matkassarna på macken. Hämta-stationer har öppnats vid fyra av Circle K:s bensinstationer i Stockholmsområdet. ” ”Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat”, säger vd Thomas Evertsson.
Digitala handelsplatser
Sveriges största butikskoncept har inte längre flest kunder. Coops mindre format har gått om – efter köpet av Netto. ”Tillgängligheten till oss har blivit avsevärt större”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.
Köpcentrum
Jula köper handelsplatsen Ållebergs center i Falköping med ambitionen att utveckla den. Willys är redan klar som hyresgäst. ”Vi ser redan att intresse finns från aktörer som vill etablera sig”‚ säger Johan Carlberg, vd för Julas fastighetsbolag.
Försäljning
Axfood fortsätter att plocka marknadsandelar. Dagligvarujätten växte snabbare än branschindex även under det tredje kvartalet. ” Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef.
Lojalitet
Svenskarna är mer trogna mot sin ordinarie matbutik. Samtidigt gör de färre spontana inköp i andra butiker. ”Kedjor jobbar hårdare med lojalitet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Finansiella rapporter
Många kedjor visade stark lönsamhet i fjol. Men bara en redovisar ett rörelseresultat över en miljard kronor. ”Vi har kostnadskontroll i vårt DNA”, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Etablering
Lågpriskedjan Willys växer i anseende. Bakom kundernas kärlek ligger en medveten varumärkesresa, som är långt ifrån över. ”Den långsiktiga lojaliteten får vi bara genom att leva upp till vårt löfte på varje lokal marknad, sju dagar i veckan”, säger Patrick Grabenbauer, marknads- och kommunikationschef.
Försäljning
Många detaljister hade stark tillväxt förra året. Men ingen, bland de 40 största, växte lika snabbt procentuellt sett som XL-Bygg. ”Vi är oerhört glada över att toppa listan”, säger vd Karin Eriksson.