Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Willys
Försäljning
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Finansiella rapporter
Axfoods levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
✓ Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Finansiella rapporter
Axfood tappade till branschindex tredje kvartalet i år. Största förklaringen: Willys utmanande siffror från 2020. ”En bedrift att växa med de jämförelsetalen”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Kartläggning
Willys har senaste åren skakat om dagligvaruhandeln. Försäljningen lyfter. Liksom lönsamheten. Men vad gör Willys så bra? Vad får Ica-handlare att ropa efter ett eget lågpriskoncept? Och hur vinner man matchen lokalt?
Fyra branschexperter, en handlare inom samma koncern och en konkurrent på Ica ger svaren. Läs om:
✓ Därför växer Willys så mycket.
✓ De ”råare” butikerna.
✓ Lönsamma satsningen på EMV.
✓ Prisgapet till Ica Maxi.
✓ Framgången hos de mest prismedvetna.
✓ Hemköp-profilens hyllning.
✓ Ica Maxi-handlarens segerrecept.
Säkerhet
Polisen lägger ned utredningen om branden som bröt ut i den fastighet i Borås där Willys och ÖoB har butiker i maj. ”Vi har en trolig plats där branden startade, men kan inte hitta någon brandorsak”, säger förundersökningsledare Stina Frenning.
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Marknadsföring
Stoppa Pressarna är omdiskuterad efter flera uppmärksammade publiceringar. Willys har synts som annonsör på sajten men sätter nu stopp för det. ”Det är viktigt för oss att inte synas i sammanhang som kan uppfattas som oseriösa”, säger kommunikationschef Johanna Eurén.
Digitala handelsplatser
Dagens industri utser Axfood till veckans aktie tack vare ett starkt fjolår med kraftigt ökat resultat och en rörelsemarginal. Detta trots att e-handeln är en fortsatt förlustaffär för koncernen.
Försäljning
Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Ökade lojaliteten till online driver utvecklingen”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Lagar och regler
Efter att en chef uppmanat anställda att tala svenska under arbetstid anmälde en medarbetare Willys samarbetspartner Mawia för diskriminering. Nu slår Diskrimineringsombudsmannen fast att det inte rörde sig om det
Digitala handelsplatser
E-handeln var hetast i dagligvaruhandeln i vinter och nådde en tredjedel av hushållen. Lidl var enda kedja som lyckades att öka den fysiska kundstocken. ”Lågprisprofilen är stark”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Ica går på offensiven med uppåt tio nya butiker och över 250 förnyelser i år. Men även andra fysiska aktörer rustar – framför allt snabbväxande Willys. ”Vi ser ständigt över möjligheterna”, säger Magnus Törnblom hos ägaren Axfood.
Digitala handelsplatser
Dagligvaruhandeln upplever en historisk förflyttning av kundströmmarna. Nästan alla fysiska koncept tappade penetration fjärde kvartalet förra året. ”Andra vågen av pandemin har fått enorm påverkan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Willys byter läge i Hultsfred och flyttar in på ett nytt handelsområde, inte lång från nuvarande butik. ”Vi får väldigt bra förutsättningar för att visa upp vårt koncept”, säger etableringschef Tor Gullberg.
Etablering
Online accelererar men dagligvaruhandeln upplever ingen butiksdöd. Hittills i år har 51 butiker etablerats – och Lidl är klart mest offensivt. Här kan du ser många butiker branschens aktörer har öppnat.
Digitala handelsplatser
Hushåll som vill e-handla mat i jul riskerar att inte kunna göra det. Slottider har redan tagit slut i butiker i dagligvaruhandeln. ”Efterfrågan är enorm”, säger Lars-Inge Melin på Ica Maxi i Karlskrona.
Etablering
Coop stänger butiken i Väsby centrum. ”Det är alltid tråkigt att behöva stänga en butik, men vi kan inte fortsätta att driva butiken med förlust”, säger distriktschefen Tom Strand. I stället tar Willys över.
Logistik
Nu kan Willys kunder hämta matkassarna på macken. Hämta-stationer har öppnats vid fyra av Circle K:s bensinstationer i Stockholmsområdet. ” ”Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat”, säger vd Thomas Evertsson.
Digitala handelsplatser
Sveriges största butikskoncept har inte längre flest kunder. Coops mindre format har gått om – efter köpet av Netto. ”Tillgängligheten till oss har blivit avsevärt större”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.
Köpcentrum
Jula köper handelsplatsen Ållebergs center i Falköping med ambitionen att utveckla den. Willys är redan klar som hyresgäst. ”Vi ser redan att intresse finns från aktörer som vill etablera sig”‚ säger Johan Carlberg, vd för Julas fastighetsbolag.
Försäljning
Axfood fortsätter att plocka marknadsandelar. Dagligvarujätten växte snabbare än branschindex även under det tredje kvartalet. ” Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef.
Lojalitet
Svenskarna är mer trogna mot sin ordinarie matbutik. Samtidigt gör de färre spontana inköp i andra butiker. ”Kedjor jobbar hårdare med lojalitet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Finansiella rapporter
Många kedjor visade stark lönsamhet i fjol. Men bara en redovisar ett rörelseresultat över en miljard kronor. ”Vi har kostnadskontroll i vårt DNA”, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Etablering
Lågpriskedjan Willys växer i anseende. Bakom kundernas kärlek ligger en medveten varumärkesresa, som är långt ifrån över. ”Den långsiktiga lojaliteten får vi bara genom att leva upp till vårt löfte på varje lokal marknad, sju dagar i veckan”, säger Patrick Grabenbauer, marknads- och kommunikationschef.
Försäljning
Många detaljister hade stark tillväxt förra året. Men ingen, bland de 40 största, växte lika snabbt procentuellt sett som XL-Bygg. ”Vi är oerhört glada över att toppa listan”, säger vd Karin Eriksson.
Etablering
Willys-kedjan står inför en omfattande förnyelse. Snart är det dags för den första enheten med den nya profilen att slå upp portarna. ”Vi vässar Willys”, säger kommunikationschefen Johanna Eurén.
Försäljning
Willys är vinnaren i årets påskhandel. Under första kvartalet ökade kedjan både omsättning och resultat rejält. Sammantaget fick Axfood en bra start på året med ökad omsättning och förstärkt rörelsemarginal. ”Vi fortsätter ta marknadsandelar”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Försäljning
City Gross surfar på en framgångsvåg. Kedjan rekryterar fler kunder och höjer både snittköp och lojalitet, enligt nya siffror från GFK. ”Vi har fokuserat på botten av behovspyramiden och höjt vår lägstanivå”, säger Daniel Forss, försäljningschef.
Försäljning
Lågpriskedjan Willys redovisar starka siffror för tredje kvartalet. Rörelseresultatet ökade med drygt 16 procent och omsättningen fortsatte uppåt. Kedjan kompenserade därmed för Hemköps svaga resultat.
Säkerhet
I morgon, lördag, ska nazistiska Nordiska motståndsrörelsen marschera genom centrala Göteborg. Motdemonstrationer ska hållas och stämningen väntas bli laddad. ”Det finns en risk att vi stänger”, säger Tomas Fridekrans, butikschef hos Willys Hemma.
Försäljning
På lördag börjar muslimernas fastemånad ramadan. En viktig högtid för många butiker. ”Det är stora helger för oss, när den startar och avslutas”, säger Olle Andersson, butikschef på Willys Gamlestan i Göteborg.