Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Webhallen
Finansiella rapporter
Webhallen fortsatte att växa under senaste verksamhetsåret och närmade sig 2,5 miljarder i omsättning. En viss baksmälla i hemelektronikhandeln präglar dock utvecklingen hittills i år. ”Vi har tappat lite volym under våren men siktar på att ta tillbaka det under hösten”, säger vd Anders Torell.
På nytt jobb
Han kallar sig varken gejmer eller tekniknöd, men har ett stort teknikintresse och testar gärna nyheter. Som nybliven vd för Webhallen ser Anders Torell fram emot att öka kundnöjdheten.
Logistik
Kort efter nyheten om att Amazon rullar ut Prime i Sverige kontrade svenska Webhallen med att inför gratis frakt på allt. Om den svenska spel- och hemelektronikkedjan känner sig trängda av nätgiganten Amazon låter de vara osagt.
Marknadsföring
Webhallen har uppdaterat sin logotyp och rullar nu ut den nya loggan successivt online och i fysiska butiker. ”Tillsammans med det nya bildspråket blir helheten en modern bild som speglar vår identitet oavsett var man ser oss”, säger Filippa Modig, pressansvarig på Webhallen.
Logistik
Det pratas om rekordsug. Men lagerhyllorna där spelkonsolerna Playstation 5 och Xbox Series X normalt ska finnas gapar tomma. ”Efterfrågan är fortfarande enormt stor, men det är extremt dålig information kring leveranser”, säger Inets vd Erik Wickman.
Försäljning
Efter ett starkt 2020 laddar Webhallen för en fortsatt offensiv 2021 med en uppdaterad varumärkesstrategi och fortsatt tillväxt i e-handeln. ”Vi investerar i verksamheten och vårt varumärke”, säger marknads- och e-handelschefen Fredrik Lindblad.
Framtidens teknik
Gamifiering innebär kraftfulla verktyg inspirerade av spellogik som skapar kundupplevelse, lojalitet och engagemang. Än har inte handeln hakat på i den takt som förutspåtts. ”Potentialen i de här verktygen är extremt stor. Jag tror att ett paradigmskifte är på gång”, säger Wilhelm Sporrong, tidigare vd på Webhallen och i dag egenföretagare inom gamifiering.
Retail Awards
INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS LOJALITETSPROGRAM. Årets lojalitetsprogram betonar vikten av att engagera sina kunder. Ett exempel är Webhallens gamifierade kundklubb där medlemmen blir en avatar som levlar upp och samlar poäng. ”Vi har lyckats bygga en stark lojalitet, som inte baseras på köp, pris och rabatter”, säger marknadschefen Fredrik Lindblad och pekar på en hög andel aktiva medlemmar.
Etablering
Webhallen har sjösatt ett nytt butikskoncept. Inledningsvis har butiken på Sveavägen och den vid Fridhemsplan, bägge i Stockholm, byggts om. ”Vi utvecklar och lyfter upplevelsen i butik”, säger chief marketing officer Fredrik Lindblad.
Försäljning
Webhallen och Komplett.se hade ett tufft år 2018. De båda hemelektronikaktörerna tappade försäljning och resultatet försämrades. ”Webhallens omsättning i jämförbara butiker växte dock”, säger Kristin Hovland, kommunikationschef på ägarbolaget Komplett Group.
Arbetsliv
I mitten av mars lämnade Wilhelm Sporrong vd-posten för Webahllen. Jakten på hans efterträdare har inte inletts än. ”Vi planerar att dra igång processen innan sommaren”, säger Ingebjörg Tollnes, kommunikationsdirektör hos ägaren Komplett.
Marknadsföring
Webbhallen gör sin egen variant av Musikhjälpen. En glasbur har byggts upp i flaggskeppsbutiken på Sveavägen där tre av kedjans profiler är instängda. ”Det har varit superkul”, säger eventansvarig Staffan Remmes.
Försäljning
Den 1 juli infördes den hårt kritiserade kemikalieskatten. Tongångarna från elektronikhandeln har inte ändrats. ”Vi kan inte se att denna skatt får den önskade miljöeffekten”, säger Netonnets PR- och kommunikationschef Nora Ay.
Säkerhet
Fyra personer har anhållits för måndagens rån mot Webhallen i Sollentuna. ”Vi har varit förskonade länge, men nu har det skett två allvarliga rån under ett och samma år”, säger Fredrik Rosenvik, kommunikationschef på Webbhallen.