Få hela storyn
Starta din prenumeration
Varuhus spelar en stor roll i detaljhandeln och är därför ett av Markets centrala bevakningsområden. Med stora ytor, många avdelningar och breda sortiment täcker varuhus upp flera av konsumenternas behov. Här har vi samlat de senaste nyheterna om varuhus.
Affärsutveckling
Förvåning, hyllningar och respekt. Det är några reaktioner från de experter som Market har varit i kontakt med om att Axel Johnsson säljer Åhléns till Ayad Al-Saffar. ”En otroligt stark och driven entreprenör”, säger Anni Blomster som har jobbat med Ayad Al-Saffar i flera år inom bland annat Ur & Penn.
Etablering
Svalt väder, lönedag och ledigt. Det kunde knappast ha blivit bättre när Media Markt öppnade sitt varuhus i Westfield Mall of Scandinavia i går. Vd Magnus Håkansson fick flashbacks från förr: ”Det var kö hela dagen”, säger han.
Etablering
I dag öppnar den nya mode- och livsstilssatsningen på Åhléns City i Stockholm. På en avgränsad yta erbjuds ett kurerat sortiment av nya och gamla varumärken inom mode, accessoarer, skor, hem och skönhet.
Finansiella rapporter
Åhléns vd Annica Hagen ser varuhuskedjans resultatförbättring som ett kvitto på att bolagets framtidssatsningar börjar ge effekt. Nu fortsätter arbetet med att växa online och förnya varuhuskonceptet.
Etablering
Under fjolåret öppnade Rusta 15 nya varuhus – och planen för 2022 är att fortsätta i samma höga takt. ”På lång sikt är potentialen som störst på den tyska marknaden”, säger försäljningschefen Jozef Khasho.
Etablering
Media Markt siktar på fortsatt expansion i Sverige. I slutet på maj öppnar varuhuset i Mall of Scandinavia och sedan är planen att etablera fler varuhus efter hand. ”Vi har stöd från ägaren”, säger vd Magnus Håkansson.
På nytt jobb
Hallå där, Åsa Sånemyr – hur känns det att ta över Åhléns flaggskepp? ”Det känns helt fantastisk. Jag har verkligen sett fram emot att börja och första dagen slog alla förväntningar.”
Affärsutveckling
Handplockat, trendigt och en hög servicegrad. Med sitt nya modekoncept ska Åhléns city locka den stilmedevetna kunden. Men satsningen omges ännu av en hemlighetsfull air.
Affärsutveckling
Skippa snacket om omni och jobba kundcentrerat i hela organisationen. Så ska Åhléns nå målet att bli Sveriges ledande e-handlare med en optimal fysisk närvaro inom sina kategorier. På Retail Arena förtydligar vd Annica Hagen planerna framåt.
Etablering
I dag öppnar Eko Stormarknad sitt första varuhus i en mindre stad. ”Jag tror att vi blir ännu mer destination i en ort som är lite mindre än de andra vi är på”, säger vd Ted Berggren. Samtidigt pågår förberedelserna för fullt inför nästa öppning.
Försäljning
Kunderna återvänder till modebutikerna efter att restriktionerna har lättat. ”Kundflödena ökar absolut och kunderna är väldigt köpsugna”, säger Kati Jonsson, regionchef på Kappahl. Samtidigt fortsätter butikerna med säkerhetsåtgärder för att förhindra ökad smittspridning.
Analys
Kristofer Tonströms första tid vid rodret för hemmafixkedjan Clas Ohlson har varit kantad av utmaningar. Nu ger beskedet om slopade restriktioner hopp. Samtidigt väntar nya prövningar runt hörnet.
Finansiella rapporter
Lågprisraketen Dollarstore nådde nya höjder förra året. Trots pandemin steg försäljningen med nära 30 procent, dock med en månad extra i räkenskapsåret. ”I linje med våra förväntningar”, säger vd Thomas Jellum.
Köpupplevelse
På måndag slår Media Markt upp portarna till sitt nya flaggskepp mitt i centrala Stockholm. Market har som första tidning fått besöka varuhuset. ”Kombinationen av läge och skyltplats gjorde att vi blev väldigt intresserade”, säger vd Magnus Håkansson.
Etablering
Eko har skrivit kontrakt för ytterligare en etablering. Det nya varuhuset öppnar hösten 2022 och det kommer att bli ännu fler etableringar framöver. ”Just nu har vi ett väldigt stort självförtroende”, säger vd Ted Berggren.
Köpcentrum
Normal är snart uppe i 50 butiker i Sverige. Om drygt en vecka öppnar nummer 49 i centrala Stockholm och efter sommaren nummer 50 i Charlottenberg, vid norska gränsen. ”Vi ser utrymme för många fler”, säger Sverigechefen Jan Nyberg till Market.
Köpcentrum
Rusta breddar sin etableringsstrategi på den norska marknaden. ”När vi klev in i Norge hösten 2014 var vårt fokus att expandera nationellt, nu lägger vi även ett större fokus lokalt”, säger försäljningschefen Jozef Khasho. I dag öppnar två exempel på det.
Köpcentrum
Biltema har tagit fram en strategi för hållbarhet. Bland annat vill kedjan hjälpa kunden i dess val av produkter. Dessutom ställs högre krav på leverantörerna. ”Med vår storlek kan vi göra skillnad”‚ säger vice vd Adelina Voci.
Köpcentrum
Dollarstore är redo att kliva utanför Sveriges gränser. Nu ger nya vd:n Thomas Jellum besked om var den svenska lågprisjätten ska etablera sig. ”Vår plan är att öppna de första butikerna våren 2022”, säger han till Market.
Handelsområden
Natten till den 1 juni revs den tillfälliga väggen som delat Gekås varuhus i två delar. Det innebär att 3 200 kunder får vistas på Gekås på samma gång. Det är dock långt ifrån det normala maxantalet på mellan 7 000 och 8 000 kunder.
Förvärv
Jula Holding blir delägare i nylanserade Joy. Hur stort innehavet är framgår inte men det handlar om ”en mindre del” erfar Market. ”Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen”, säger Joachim Frykberg, vd för Jula Holding.
Köpcentrum
Clas Ohlson avslutade räkenskapsåret i moll. Samtidigt som försäljningen sjönk så ökade rörelseförlusten. ”Det som har haft enskilt störst påverkan är att vi under perioden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda”, säger vd Kristofer Tonström.
Köpcentrum
I februari meddelade Jeff Bezos att han lämnar över det operativa ansvaret för Amazon till Andy Jassy under det tredje kvartalet. Nu står det klart när. ”Vi valde det datumet eftersom det betyder något speciellt för mig”, säger han.
Köpcentrum
Rusta gasar i Finland. På fem år ska antalet varuhus fördubblas. Även i Tyskland lägger kedjan i en högre växel. Två nya varuhus öppnar till hösten. ”Ambitionen är att utöka antalet varuhus med 100 procent under innevarande räkenskapsår”, säger försäljningschefen Jozef Khasho.
Köpcentrum
Jula siktar mot att lansera både varuhus och e-handel i Finland under 2022. Och kedjan ser potential för flera etableringar på marknaden. ”Vi tror att det finns en möjlighet att ha varuhus i ganska många av de finska städerna”, säger vd Joachim Frykberg.
Köpcentrum
Nästa höst gör Costco entré i Sverige med en stormarknad i Arninge utanför Stockholm. Nu bryter den amerikanska big box-kedjan tystnaden och Sverigechefen berättar i en exklusiv intervju med Market om öppningsdatumet, planen på fler varuhus, varför Costco valde Sverige, rekryteringar och tankarna om e-handeln.
Köpcentrum
Tolv procent av svenskarna har handlat hos Amazon sedan lanseringen i Sverige, det visar en undersökning från Lunds universitet. ”Hade Amazon endast opererat i en kategori hade det varit en oerhört stark siffra”, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring.
Köpcentrum
Nu bekräftar Jula planerna på att etablera handel på Lövåsen i Katrineholm. ”Vi ser fram emot att utveckla handelsplatsen för Jula och Hööks”, säger Johan Carlberg, vd för fastighetsbolaget G&K Blanks.
Köpcentrum
I lågpriskedjan ÖoB:s nyöppnade webbshop kan kunden klicka hem ett urval av sommarprodukter. Fraktkostnaden på 499 respektive 699 kronor motiverar kedjan med att produkterna levereras på pall och kräver en chaufför som lyfter.
Köpcentrum
Clas Ohlsons kundfokus lockade Kristofer Tonström att byta modebranschen mot hemmafix. Nu vill han ta bolagets styrka steget vidare. ”Men hur man tar med sig den här Clas Ohlson-känslan i alla kanaler? Det är en utmaning som vi jobbar med”, säger Kristofer Tonström.
Köpcentrum
Åhléns stänger ett av sina varuhus i Malmö för gott. Det handlar om verksamheten i köpcentrumet Mobilia. ”Bakgrunden är en tids vikande lönsamhet”, säger PR- och kommunikationschef Weronica Nilsson till Ehandel.
Köpcentrum
Kristoffer Väliharju klev tillfälligt av vd-posten för Cdon i början av mars på grund av sjukdom. Då flaggade bolaget för att han kunde bli borta i upp till sex månader. Nu är han redo att återgå i tjänst.
Köpcentrum
Åhléns Outlet låter kunder handla via Instagram för att sedan kunna hämta beställningen utanför något av varuhusen. ”Det har varit ett otroligt stort intresse”, säger vd Stina Klaesson som inte utesluter en fullskalig e-handelssatsning framöver.
Köpcentrum
Det starka varumärket lockade Magnus Carlsson att axla rollen som vd för ÖoB för drygt ett år sedan. Nu har han hunnit lära känna bolaget och tillsammans riktar de nu in sig på att förbättra lönsamheten. ”Det finns ingen som helst anledning till att vi ska tjäna mindre än vad de andra gör”, säger Magnus Carlsson.
Köpcentrum
Sedan Amazon klev in i Sverige i höstas har det varit tyst kring e-handelsjätten. Inträdet har inte satt något större avtryck på de svenska konsumenterna – utan har i stället väckt en motreaktion, visar en ny undersökning.
Köpcentrum
Nu öppnar Clas Ohlson sitt digitala utvecklingskontor i Malmö – och passar på att etablera mindre butik i anslutning till den. ”Äntligen är vi fullt ut igång med vår satsning”, säger Peder Apelgren, digital chef.
Köpcentrum
Från ett flygplanshangar i San Diego till Arninge i Täby. Mycket har hänt sedan 1976 då vad som skulle bli världens näst största varuhuskedja grundades i USA. Market listar 14 fakta du bör känna till när världens näst största varuhuskedja etablerar sig i Sverige.
Analys
USA:s näst största detaljhandelskedja, Costco, är en riktig favorit bland amerikanska konsumenter. Åtminstone bland medelklassfamiljer som kan kosta på sig ett årsmedlemskap för minst 80 dollar (beroende på nivå) för att komma åt storköpspriser.
Köpcentrum
Amerikanska lågprisjätten Costco ska öppna sitt första lågprisvaruhus i Skandinavien i Arninge utanför Stockholm. ”Vi är mycket stolta över att få välkomna världens tredje största detaljhandelskedja”, säger fastighetsägaren Trophis vd Jan Björk.
Köpcentrum
Det blev röda siffror för Åhléns under pandemiåret 2020. Med nytillträdda nytillträdda vd:n Annica Hagen vid rodret ska skutan vändas med sikte på lönsamhet. “Vi kommer under 2021 att presentera en ny strategi med fokus på kundresan”.
Köpcentrum
Åhléns tappade 781 miljoner i omsättning under fjolåret och försämrade sitt resultat. Pandemin leder till färre besökare i varuhusen med en minskad försäljning som följd. Samtidigt var tillväxten online över 50 procent.
Köpcentrum
I dag öppnar Åhléns Outlet sitt nionde varuhus – och det första större i Stockholmsområdet. ”Vi har länge önskat ett fullstort varuhus i närheten av Stockholm”, säger vd Stina Klaesson inför premiären i Länna.
Köpcentrum
Jordklok ökade försäljningen med 45 procent under 2020. Nu bygger de ett nytt lager för att klara av en fortsatt tillväxt. ”Det blir svårare och svårare ju större man blir”, säger vd och delägare Lars Baric.
Analys
Kristofer Tonström hann knappt sätta sig i vd-stolen innan han kastades rakt in i hetluften. Och att företrädaren Lotta Lyrå skapat en stabil grund för Clas Ohlson att stå på visar dagens rapport. Nu gäller det för honom att navigera rätt.
Köpcentrum
Clas Ohlson tappade försäljning under det tredje kvartalet på kedjans brutna räkenskapsår. ”Vi lyckades parera för den minskade kundtrafiken med reducerade kostnader”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.
Köpcentrum
Lågprisvaruhuset Gekås beslut att dela varuhuset i två för att hantera de nya coronareglerna resulterade i kortare köer och nöjda kunder. Det säger Gekås vd Patrik Levin. Jämfört med en “normal” lördag tappade varuhuset dock uppemot 8 000 kunder.
Köpcentrum
På sin hemsida beskriver sig NK som ett varuhus. Trots det väljer de att inte rätta sig efter maxgränsen på 500 besökare. ”Tekniskt sett fungerar det som en galleria”, säger presskontakt Ulrica Bogh-Lind.
Köpcentrum
Clas Ohlsons butik i Baronen i Kalmar blir först med att testa helt ny grafisk identitet för kedjan. ”Vi utvärderar och testar olika alternativ löpande”, säger kommunikationschefen Niklas Carlsson.
Köpcentrum
Den nya pandemilagen begränsar besöksantalet i butikerna. Därför delar Gekås i Ullared upp säljytan i två separata varuhus. ”Vi minskar risken för en svårhanterlig kösituation”, säger vd Patrik Levin.
Köpcentrum
Från och med i morgon får Gekås bara ta in 500 besökare åt gången. Nu uppmanar vd Patrik Levin kunderna att inte komma på helgen. ”Kommer man på lördagen finns det en risk att man får stå i kö hela dagen”, säger han.
Köpcentrum
På lördag väntas Folkhälsomyndighetens förslag om maxtak på 500 personer på handelsplatser och skärpta uppmaningar till kunder om att handla ensamma träda ikraft. Inom handeln möts förslagen av frustration och uppgivenhet. ”Det är lite tröstlöst för oss som gjort allt som förväntats av oss”, säger Gekås vd Patrik Levin.
Köpcentrum
Rusta slår inte av på takten. 15 nya varuhus planeras under kalenderåret 2021. Nummer 29 i Finland står närmast på tur och 24 mars smäller det till i Sverige med fem öppningar samma dag. ”Vi fortsätter vår resa”, säger försäljningschefen Jozef Khasho.
Köpcentrum
Nu ska personer som återkommande utsätter butiker eller butiksanställda för brott kunna portas. Men det är delade meningar i handeln kring den nya lagen om tillträdesförbud. ”Jag tror att det blir uddlöst, som vanligt är alltihop för krångligt”, säger Kent Elvelin, franchisetagare för Coop på Karlfeldtsplatsen i Västerås.
Köpcentrum
Normal fortsatte att växa i Sverige under det senaste räkenskapsåret. Trots att expansionen fortsätter att tynga resultatet går bolaget med vinst. ”Vi är glada för utvecklingen i Sverige”, säger vd Torben Mouritsen.