Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Varner
Kartläggning
När slips och kostym fick ge vika för mjukisbrallor och hemmajeans fick det konsekvenser för stora delar av modehandeln. Här listar vi klädkedjorna som tappade mest försäljning och gjorde störst förluster under coronapandemin – och förklarar varför.
Finansiella rapporter
Varner-gruppen hade ett tufft år på den svenska marknaden. Boksluten från 2020 visar att samtliga varumärken tappade försäljning och ökade rörelseförlusterna. Men nu ser Varner att återhämtningen börjar komma. ”Det första kvartalet var mycket svagt likt 2020, medan vi har sett en bra återhämtning mot slutet av andra kvartalet, säger kommunikationschef Julie Bragli Eckhardt.
Försäljning
Än kan Varner-gruppen inte ge några besked om hur många av sina svenska butiker de måste stänga. ”Vissa kommer vi att kunna ha kvar, andra måste vi lägga ned”‚ säger kommunikationschef Julie Bragli Eckhardt.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Ingen överraskning att Varner är nästa modejätte med problem, både sol och mörka moln över sommarhandeln och krisdrabbade skobranschens missade möjligheter.
Försäljning
Varnergruppen har det mycket tufft ekonomiskt och bekräftar nu att förhandlingar med facket inleds för att stänga butiker och säga upp ytterligare personal. ”Vi jobbar mycket hårt för att reducera kostnaderna på alla områden”, säger pressansvarig Julie Bragli Eckhardt.
Försäljning
Norska Varner-gruppen har sett över sin nordiska verksamhet och lägger nu ner Days Like This med 51 butiker i Norge. ”Det blev tydligt för oss att vi måste måste samla krafterna kring de mer lönsamma kedjorna”, säger en presskontakt till norska Dagbladet.
Digitala handelsplatser
Varner Gruppen samlar den digitala verksamhet för alla sina kedjor under ett och samma tak. ”Vi får en mycket mer strömlinjeformad organisation och en stark professionell miljö”, säger Dressmanns marknadschef Knut Vidar Nilsen.
Försäljning
A–Z, Zlatan Ibrahimovics och Varner-gruppens samarbetsprojekt, lever inte upp till förväntningarna. Nu gör bolaget stora förändringar och satsar på fysisk handel. ”Förlusterna är större än väntat”, säger Toralf Riskild, ekonomidirektör på Dressmann.