Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Turism
Affärsutveckling
Skistar har öppnat 17 obemannade butiker i Sälen och Åre i vinter. ”Vi ser att vi vill fortsätta utveckla konceptet”, säger Anders Aspgård, chef för Skistar Shop, efter vad han upplever som en lyckad start på satsningen.
Kundmöte
Sjutton svenska stadskärnor går ihop för att tillsammans utveckla service och bemötande i sina städer. ”Det är viktigare än någonsin att bemötas personligt och med en lokal känsla”, säger Lotta Eriksson, vd på Custitude som fått uppdraget att leda utbildningen.
Försäljning
Trots svenskarnas förändrade semestermönster, hemester och utebliven turism blev nettoutfallet för detaljhandeln bra förra sommaren. Men förändringarna slog olika bland både branscher och platser. Per Andersson, detaljhandelsanalytiker på HUI, spår att den här sommarens vinnarkandidat blir samma som förra årets. ”Det var som ett återupptäckt fenomen”, säger han.
Försäljning
Antalet resenärer på Sveriges flygplatser har minskat drastiskt under pandemin. Något som har haft drastiska effekter för The Nuance Group som driftar taxfree på ett flertal flygplatser. ”Om 75 procent inte reser är det väldigt få kvar som vi kan jobba med”, säger vd Margareta Le Calvé.
Trender
Färre utländska turister i Sverige i sommar kan slå mot detaljhandeln. Men Svensk Handel tror att en ökad inhemsk konsumtion kommer att väga upp det. I sin sommarrapport spår organisationen att försäljningen kommer att öka med 1,5 procent under sommarmånaderna.
Försäljning
Ovissheten inför hur Gotlandssommaren kommer att bli gör att Friendhs väljer att fokusera verksamheten till en fysisk butik och e-handel. ”Vi har tappat väldigt mycket”, säger delägaren Annelie Norrby om situationen.
Försäljning
Stängda skidanläggningar slår hårt mot dagligvarubutikerna i fjällvärlden. Nu tvingas flera av dem att agera. ”Vi ställer om verksamheten helt”, säger Stefan Brunsärn, Hemköpshandlare i Tandådalen
Försäljning
Turistpengar från utländska besökare står för nio procent av omsättningen i landets fysiska butiker. Om tio år spår Svensk Handel att siffran ökat till 15 procent: ”Turisterna blir allt viktigare för de fysiska butikerna”, säger experten Elisabet Elmsäter Vegsö och ger sina bästa tips på hur handlare ska göra för att få större del av de utländska turistplånböckerna.
Försäljning
Turismen omsatte 337 miljarder kronor i Sverige förra året och en tredjedel av turistkronorna gick till detaljhandeln. Med rätt strategi ser Svensk Handels näringspolitiska expert Elisabet Elmsäter Vegsö att handeln har ännu mer pengar att hämta från turisterna.
Trender
Utländska turister spenderar nästa halva sin reskassa, totalt 63 miljarder kronor, i svenska butiker. ”Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa”, säger Mats Hedenström på Svensk Handel.
Trender
Shoppingturismen växte mer än e-handeln förra året mätt i kronor. Turister spenderade 95 miljarder kronor i handeln. ”Det är viktigt att våra medlemmar inser vilka möjligheter som finns”, säger Mats Hedenström på Svensk Handel.
Försäljning
Danska kronans värde stiger och stiger. Det är mumma för detaljhandlarna i västra Skåne. ”Nytt är att också utländska turister som är i Köpenhamn kommer till Malmö för shopping”, säger Pia Sandin, vd för Malmö Citysamverkan.
Försäljning
De lönsamma butikerna i Hemavan blir ännu mer lönsamma. En invasion av skidturister dopar ekonomin. ”Det är fantastiskt för hela bygden”, säger Catarina Dedert, delägare av VJB Järnhandel i Hemavan.
Försäljning
Utländska turister shoppar för 54 miljarder kronor i Sverige. Men beloppet väntas bli betydligt högre de kommande åren. ”Handlarna har en jättechans att öka försäljningen”, säger Svensk Handels näringspolitiska expert Elisabet Elmsäter Vegsö till Market.
Köpcentrum
Semesterfirarna har knappast jublat över sommarens ostadiga väder – men landets shoppingdestinationer är gladare. ”Vi har haft fantastiska besökssiffror”, säger Niklas Blonér, centrumchef på Väla.