Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om The Body Shop
Politik
Två och två, tre och tre – eller hela familjen. Från och med 1 juli gäller inte längre Folkhälsomyndighetens uppmaning om att handla ensam. Så här upplevde handeln första dagen med lättade restriktioner.
Kundmöte
Kedjor inom skönhet, hälsa och apotek är bäst på att möta kunder i pandemin. Det visar undersökningen Kundmötesbarometern. En bransch får dock oväntat lågt betyg. ”Kläder, skor och accessoarer borde ligga i topp”, säger Lotta Eriksson, vd för Custitude.
Köpcentrum
Adventskalendern fyller 100 år i år, en både älskad och lönsam tradition. I dag hittar man både smink, hudvård, kaffe, bubbel och sexleksaker bakom luckan, liksom möjligheten att bygga ihop sin egen Porsche – om än i skala 1:43. ”Kalendern är ett tacksamt format att sälja lyxiga produkter för egen njutning”, säger konsumtionsforskaren Magdalena Petersson Mc Intyre.
Etablering
Butiken i Sturegallerian blir den första i Norden att få The Body Shops nya koncept Activist Makers Workshop. ”Vår plan är att uppdatera samtliga våra företagsägda butiker till det nya konceptet inom en treårsperiod”, säger Kay Berg, vd för kedjan i Sverige och Danmark.
Försäljning
Black Friday väntas åter slå rekord. Men allt fler företag vägrar att dras med i reahetsen, visar nya siffror. ”Vi avstår för all framtid. Vi vill föra en etisk marknadsföring mot våra kunder”, säger Jonas Pelz, grundare av mode- och inredningskedjan Grandpa.
Kundmöte
Kedjor inom hälsa och egenvård, accessoarer och hemelektronik ger den bästa kundupplevelsen, visar en färsk undersökning som Precont-Pegasus gjort. ”Generellt är kedjorna bra på bemötande, men har en del att jobba på vad gäller proaktivitet och merförsäljning,” säger vd Johan Lindholm.
Försäljning
Lägre omsättning, butiksstängningar och minusresultat. Trots det försäkrar vd Kay Berg att kosmetikkedjan The Body Shop är på rätt väg. ”Allt går enligt plan och förändringarna kommer att ge frukt”, säger han till Market.
Kundmöte
Emelie Rommedahl är korad till Årets butikssäljare 2019. Viktigaste ingrediensen i hennes framgångsrika säljrecept är att möta kunden – med hjärtat. ”Jag tror att det är viktigt att känna stolthet över det man gör”, säger hon.
Retail Awards
Emelie Rommedahl är och andas The Body Shop. Så stod det i företagets motivering när hon föreslogs till priset Årets butikssäljare. Även juryn, och kunderna, vittnar om ”en sällsynt serviceupplevelse” från Emelie.
Arbetsliv
Hallå där, Nakita Shaw, The Body Shop, Lidköping som är en av tre finalister i Retail Awards-kategorin Årets butikssäljare. I kväll är det dags för Retail Awards-galan – hur är det med nerverna?