Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Synoptik
Förvärv
Konkurrensverket ger grönt ljus för storaffären inom optikbranschen. Det innebär att Synoptiks ägare får köpa Smarteys. ”Det gör att vi nu har två starka och differentierade erbjudanden”, säger vd Synoptiks vd Roland Olsson i en kommentar.
Förvärv
Konkurrensverket inleder en särskild undersökning av Grand Visions förvärv av Smarteyes. Enligt myndigheten går det inte att utesluta att köpet skulle kunna hämma en effektiv konkurrens.
Kartläggning
Den internationella optikerkedjan Grand Vision befäster sin marknadsposition i Sverige i och med förvärvet av Smarteyes. Market kartlägger förutsättningarna i branschen – en europeisk jätte sticker ut.
Etablering
Synoptik fortsätter att satsa fysiskt. I dag öppnar butik nummer 146. ”Vi kommer fortsätta att expandera”, är budskapet från vd Roland Olsson samtidigt som han tillägger att försäljningen online blir allt viktigare för kedjan.
Kundmöte
Synoptik får högst betyg av alla för kundmötet i Better Business undersökning. Vd Roland Olsson hyllar medarbetarna ute i butikerna. ”Ingen vet i förväg att man ska bli bedömd och det går därför inte att putsa till något”, säger han.
Kundmöte
Synoptik är den kedja som får bäst betyg när det gäller kundupplevelsen, visar en undersökning som Better Business gjort. Överlag får svenska kedjor högre betyg för personalens kunskap men lägre betyg för merförsäljning.
Försäljning
Försäljningen har rasat i optikhandeln under coronakrisen. ”Kunden slutade komma från en dag till nästa”, säger Roland Olsson, vd för Synoptik, och spår ett 2020 med negativ tillväxt, utslagning av fristående aktörer och ökad konsolidering. Samtidigt kommer optikbranschens e-handel att ta fart menar Marita Bertilson, vd på Specsavers.
Digitala handelsplatser
Lönsamheten inom detaljhandeln krymper för såväl fysiska butiker som nätaktörer. Kärvast är det för e-handlarna där rörelsemarginalen i snitt ligger cirka två procentenheter lägre än i den fysiska handeln. Men det finns aktörer som sticker ut – Desenio stoltserar med en marginal på 28 procent.
Försäljning
Optikbranschens tillväxt bromsade in förra året efter år av flyt. Men Synoptiks vd Roland Olsson ser ingen anledning till oro – för de stora kedjorna. ”Men vi fortsätter att se en inbromsning hos fristående optiker. Det blir allt tuffare att stå bredvid”, säger han.
Trender
Kantiga glas, tunnare bågar och lite pastelliga. Så ser trenderna ut för vårens hetaste solbrillor. ”När det gäller solglasögon tar folk gärna ut svängarna lite”, säger Helene Hjertberg som är glasögonstylist och legitimerad optiker hos Synoptik.