Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Strategi
Affärsutveckling
Konkurs i höstas, drama kring den nya ägaren – och till slut en ny vd som ska ta bolaget framåt. Efter sex veckor på jobbet har Yvonne Magnusson-Norling en bild av hur hon ser på Indiskas framtid. ”Vi är fortfarande i en uppstartsfas efter konkursen men jag ser potentialen”, säger hon.
Förvärv
Få svenskar känner spontant till varumärket Power – enligt analysföretaget Xtreme handlar det om mindre än en procent. Det kan jämföras med 60 procent för Media Markt och 79 procent för Elgiganten. ”Det blir såklart en utmaning att nå upp till.”
Marknadsföring
Varumärkesarbetet är viktigt, men ofta åsidosatt, bland företagen i handeln. Nu tar vi ett grepp om denna fråga – och vi ber dig därför svara på några frågor. Deadline för att medverka i undersökningen – och därmed få ta del av resultaten – närmar sig.
Marknadsföring
Efter några krisår gör Teknikmagasinets nya ägare ett omtag av affären – och vässar varumärket med hjälp av byrån Grebban. 2023 är året då kedjan ska lyfta ordentligt. Läs och ta del av:
✓ Förhandstitt på Teknikmagasinets nya grafiska profil.
✓ Den historiska tillbakablicken som ligger till grund för nya känslan i varumärket.
✓ Behovet av ökad tydlighet – och hur det ska lösas genom ett nytt fokus för kedjan.
✓ Det ska kunderna uppleva i nya e-handeln.
Chefsintervju
”Det är inte bara produkten som är viktig för oss, utan miljön och servicen också”, så sa NK Retails vd Susanne Ekendahl Weisten på scenen under onsdagens Retail Arena. Efter föredraget fick Market möjligheten att prata med vd:n för det klassiska varuhuset om nuläget, lyxstämpeln och den stundande lågkonjunkturen.
Digitala handelsplatser
Det svenska modehuset Filippa K har gjort entré på den kinesiska marknaden. Lanseringen görs genom att ansluta sig till Tmall, som är Alibabas e-handelsplattform i Kina med över en miljard användare.
Kundmöte
Med bara tre dagar kvar till valet är det full ös i de olika lokaler där det går att förtidsrösta. På flera håll agerar köpcentrum och livsmedelsbutiker förtidsröstningslokal. ”Kunderna uppskattar det”.
Hållbarhet
Köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg är i full gång med höstens kampanj, som innefattar en butik där allt är gratis. ”Ett sätt för oss att skapa engagemang”, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.
Försäljning
Det är viktigare än någonsin att våga höja priserna i butiken – men det gäller att välja rätt strategi. Det säger säljexperten Patrik Nordkvist som delar med sig av sina bästa tips kring hur du som jobbar i detaljhandeln lyckas.
Affärsutveckling
Att undvika en säker död. Att våga kapa gamla band och förändra hela sin verksamhet för att anpassa sig till en ny verklighet. Strukturomvandlingen i handeln har påverkat alla – liten som stor. Det här är historien om hur Linum gick från traditionell grossist till en modern startup. ”Vi har varit ganska osentimentala”, säger bolagets operativa chef Charlotta Dahlqvist.
Digitala handelsplatser
Svenska e-handlare kan använda Amazon både för försäljning och marknadsföring. Men samtidigt är det viktigt att stärka det egna varumärket. ”Det är samma sak som att man gärna vill vara med i flödet på Google”, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi.
Försäljning
Tillsammans skulle de erövra Sydkorea. Drygt ett år efter start lägger Granit ner samarbetet med Samsung då växande förluster tvingat kedjan att banta sin organisation. ”Det innebär att vi måste ”pausa” vår tillväxtstrategi” säger vd Caroline Hjelte.
Affärsutveckling
Fler undervarumärken som står på egna ben och blir egna butiker likt Newbie är ett viktigt inslag i Kappahls nya strategi. ”Det finns en enorm potential att växa”, säger Elisabeth Peregi och vill på sikt ta kedjan ut på helt nya marknader.
Affärsutveckling
Bakom de snabba vägvalen måste det finnas en styrelse som pekar ut riktningen. Market frågade tre handelsproffs om de nya kraven på styrelserna och var det brister i dag. Här är fem viktiga utmaningar.
Affärsutveckling
I veckan blev det klart att Jarno Vanhatapio blir ny ledamot i Intersports styrelse – till vardags grundare och vd för snabbväxande Na-kd.com. Market Weekend tog en sväng förbi huvudkontoret i Göteborg för att snacka tävlingsmentalitet.
Arbetsliv
Nya JC – Scandinavian Denim House andas optimism. Med nygamla varumärken och cykelbud i denim ska den färgstarke italienske vd:n Stefano Di Martino ta tillbaka kedjan till toppen.
Digitala handelsplatser
Den senaste tidens alla topprekryteringar inom Ellos Group ska säkra, stärka och spetsa bolaget. ”Om man ska vara Nordens ledande aktör inom mode och heminredning är det ständig utveckling som gäller”, säger vd Hans Ohlson.