Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Stadium
Chefsintervju
Stadium bromsade in rejält räkenskapsåret 2021/22. Även lågprisraketen Stadium Outlet tappade fart. Det visar koncernens färska bokslut. Vd Karl Eklöf är ändå nöjd med utvecklingen, men medger att de inte är opåverkade av konjunkturnedgången: ”Klart vi känner att många har mindre i plånboken”, säger han.
Läs om:
✓ Grafik: Färska bokslutssiffror för Stadium-koncernens bolag.
✓ Varningen för utslagning: ”Det finns för många sportbutiker.”
✓ Stadiums expansionsplaner – här ska kedjan växa.
✓ Så ändrar kunderna beteende: ”Det handlar de mer av.”
✓ Hårda hyresfajten: ”En del är kloka och förstående och andra är inte det.”
Konjunktur
I januari ökade hyrorna med närmare elva procent och Svensk Handel spår fortsatt kraftiga höjningar kommande år. ”Det kommer inte att gå. Det måste finnas en sundhet, annars blir det en tom lokal”, säger Stadiums vd Karl Eklöf.
Affärsutveckling
Returer inom e-handeln bidrar till stora kostnader för både ekonomin och miljön. Genom att digitalisera returerna har Stadium kapat kostnaderna rejält – arbetstiden per retur har halverats och fler varor blir sålda igen.
Försäljning
Precis som många andra känner Stadium av den minskade köpkraften bland konsumenterna. Men trots återhållsamheten ökade kedjans omsättning i januari jämfört med i fjol. Och etableringsplanerna kvarstår. ”Jag är försiktigt positiv men har respekt för det här året”, säger vd Karl Eklöf.
Trender
Efter ett digitalt år och ett år på halvfart satsar retaileventet NRF Big Show i New York på helfart igen. Och många svenskar kommer att vara på plats. ”Det ska bli väldigt intressant att se hur innovationstakten varit under pandemiåren”, säger Daniel Löfkvist på Stadium Group.
Etablering
Stadium är långt gångna i planerna att öppna ett nytt centrallager i Norrköping. Men nu kan ett gäng vattensalamandrar sätta käppar i hjulen för etableringsplanerna, rapporterar Norrköpings Tidningar.
Market Awards
Passion för djur, natur och sport. Det är gemensamt för Arken Zoo, Stadium och Naturkompaniet – våra finalister i kategorin Sport & fritid. Här berättar toppcheferna mer om sina verksamheter, vad de är mest stolta över och vad som gör dem till en vinnare. ”Vi lever som vi lär, och det märker kunderna”, säger en av dem.
På nytt jobb
Sportgiganten Stadium plockar in Dennis Majer i rollen som ansvarig för kedjans portfölj av egna varumärken. Med 20 års erfarenhet i branschen har han tidigare arbetat på bolag som J. Lindeberg, Gant och Boomerang.
På nytt jobb
Stadium värvar från Rusta. Lina Åström blir chef för produktion och hållbarhet. ”Jag brinner verkligen för affären som helhet och att få till den bästa lönsamma och hållbara helheten”, säger hon i en kommentar.
Logistik
Med start i september kommer alla transporter mellan Stadiums tre lager i Norrköpingsområdet att ske elektriskt och digitalt. ”En del av den kraftfulla investeringen vi gör i att effektivisera och modernisera vår logistikkedja”, säger logistikchefen Victor Stridh.
Försäljning
Branschorganisationen Svenskt Sportforums nya vd gläds åt en ökad handel i fysisk butik, och tycker det är naturligt att e-handeln dämpas. ”Min gissning är att vi inte kommer se lika stora tapp framåt”, säger han.
Kartläggning
Hur mycket aktier har egentligen vd:arna för börsbolagen i företagen de själva leder? Och vilka andra bolag har de valt att investera i? Market har tittat närmare på retailprofilernas aktieinnehav. Här kan du läsa om:
✓ Vd:arna som äger störst andel i bolagen de leder.
✓ 31 retailprofiler – så har de investerat på börsen.
✓ Vd:n som inte har något innehav alls i företaget han är chef över: ”Det är väldigt logiskt”.
✓ Familjen med en portfölj värd 119 miljarder kronor.
Podcast
I veckans Market Headlines: Konkurser och avhopp skakar MBRS, men det finns en ljuspunkt. Handelsföretagen som ansökte om coronastöd – och fick miljonskulder. Stadiums miljardplan och återfunna självförtroende.
Affärsutveckling
Stadium summerade ett rekordår 2020/21. Men det betyder inte att koncernen slår sig till ro. ”Det blir minst fem nya butiker i höst”, säger vd Karl Eklöf som här berättar om den ambitiösa tillväxtplanen.
Chefsintervju
Hon var med och byggde upp Stadium Outlet. När Åhléns ville göra samma resa handplockades Stina Klaesson för att leda satsningen. På fyra år har det blivit över tio varuhus. Trots en kraftig expansion är bolaget i dag lönsamt.
Här berättar Åhléns Outlets vd mer om:
✓ Den framgångsrika resan – efter röriga starten: ”Det var kaos.”
✓ Utmaningen som fick henne att hoppa på tåget.
✓ Expansionsplanerna – och faktorn som avgör om det blir 30 eller 80 varuhus.
✓ Planerna på att starta e-handel.
✓ Förhållandet till storastyster Åhléns.
✓ Stora utmaningarna i en orolig omvärld: ”Jag gillar när det är svårt och det är det just nu.”
Etablering
Stadiums outletkedja fortsätter att växa. ”Vi ser ständigt över nya lägen att etablera oss på”, säger Markus Enebrink, ansvarig för butiksdriften hos Stadium Outlet. Nästa vecka öppnar ett nytt varuhus.
Podcast
I veckans Market Headlines: Elgigantens nya flaggskepp eldar på fajten med Media Markt ett stenkast bort. Därför ökar reklaminvesteringarna i sällanköpshandeln. Revanschen för Intersport och Stadium: ”Talade om en fruktansvärd vår – nu har allt vänt.”
Analys
Sporthandeln hade ett urstarkt år i fjol och de flesta är eniga om att pandemin var en bidragande faktor. Nu återstår det att se om det starka intresset för sport och hälsa lever kvar. Och finns det verkligen plats för alla aktörer som har tagit sig in på marknaden?
Finansiella rapporter
Stadium slog omsättningsrekord under det brutna räkenskapsåret 2020/2021. En kall vinter i kombination med ett ökat intresse för träning under pandemin gynnade kedjan. Samtidigt avvecklas de satsningar som aldrig lyckades lyfta. Här är siffrorna från de färska boksluten – bolag för bolag.
Framtidens teknik
Personalisering, investeringar i personal och logistik samt en fast tro på den fysiska butikens fortsatta existens. Det är några av fokusområdena när framtidens mode- och sporthandel skapas. För att nå dit krävs flexibilitet och förmågan att snabbt anpassa sig till en förändrad värld, resonerar Ted Boman, vd för Gina Tricot och Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium.
Etablering
Stadium väljer att satsa på Pulse-konceptet igen. I december öppnade en butik i Nordstan i Göteborg. ”Ska man testa sina vingar, så bedömer vi att det är det en bra plats att göra det på”, säger operativa chefen Daniel Löfkvist.
Logistik
Halvskum affärsidé eller framtidens e-handel? Åsikterna om dropshipping går isär – men alla är överens om att fenomenet kommer att fortsätta växa. Här tittar vi närmare på affärsmodellen tillsammans med e-handelsexperten Arne Andersson:
✓ Dropshipping – så funkar det.
✓ Varför metoden ifrågasätts.
✓ Olika typer av dropshipping.
✓ Arne Anderssons bästa tips…
✓ …och fallgroparna du ska se upp för.
Kartläggning
Årets främsta shoppingdag står för dörren, i år helt utan restriktioner. Market har undersökt hur tio av branschens största aktörer satsar på Black Friday – och optimismen är stor. Det utlovas storsatsningar, skarpa kampanjer och oslagbara erbjudanden. Den fysiska handeln spås bli intensivare än i fjol, men många handlare förbereder sig för fortsatt högtryck online.
Etablering
Stadium Outlet har 63 butiker i dag. Och kedjan vill ha mer. ”Vi ser stor potential i både Finland och Norge”, säger Markus Enebrink, ansvarig för butiksdriften. Samtidigt sker satsningar online.
Kartläggning
Åhléns, H&M, Järnia, Kjell & Company, Synsam… De senaste åren har en lång rad kedjor testat att vidga sina koncept med outletbutiker. ”Det finns en väldigt tydlig lågpristrend i samhället just nu”, säger Emma Hernell, vice vd för HUI. Men hur har det gått för lågprissatsningarna? Här listar Market vinnarna och förlorarna under outletboomen – och låter aktörerna själva kommentera utfallet.
Digitala handelsplatser
Stadium Connect är den senaste i raden av plattformssatsningar. Och fler lär det bli, spår Arne Andersson, e-handelsexpert. Här listar han fördelar och farhågor kopplat till plattformstrenden.
Digitala handelsplatser
Stadium lanserar en egen digital marknadsplats. Flera kända varumärken har redan anslutit sig. ”Vi kommer i rätt snabb takt dubbla utbudet online”, säger Tommy Resin, ansvarig för satsningen.
Etablering
Med ett brett sortiment av produkter från lågpris till premium utmanar finska Motonet aktörer inom motorfordon, outdoor och hemmafix. Initialt siktar kedjan på tio varuhus i Sverige – men det är bara början. Här berättar vd Toni Stigzelius mer om satsningen.
Försäljning
I veckan avslutade Stadium sitt senaste räkenskapsår. ”Vi står starkare än vi någonsin gjort”, säger Karl Eklöf som samtidigt konstaterar att det finns mer att skruva på. Här berättar han om hur sportjätten ska fortsätta utveckla verksamheten.
Etablering
I en tid när stadens attraktivitet blivit utmanad blir beskedet om Ikeas etablering en viktig injektion, säger Mats Hederos, vd för AMF: ”Jag tror att Stockholm city kommer ha en tid före och en tid efter Ikeas etablering. ”
Köpupplevelse
I Stadiums nya flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm har kedjan valt att satsa på det sortiment som ska tilltala aktiva storstadsbor. Padel, yoga och outdoor har fått bre ut sig på bekostnad av till exempel cykel. Alltihop har förpackats i en ny uppdaterad ljus- och ljudkostym.
Försäljning
En vinter som inte blev av, ”en fruktansvärd vår” och ett tyskt misslyckande – Stadium mötte flera motgångar räkenskapsåret 2019/20. När vd Karl Eklöf summerar utfallet är han ändå nöjd: ”Vi är stolta över att kunna stänga året på det här sättet. Vi trodde i mars att det skulle stå minus på sista raden.”
Marknadsföring
I tider då oron kring falska nyheter växer väljer många mediehus att avstå från aprilskämt. Synd, kan man tycka – ett gott skratt förlänger ju livet. Och det tycks handeln ha tagit fasta på, för i retailvärlden skämtas det som aldrig förr.
Försäljning
Snösmockan som slog ner över stora delar av landet fick Stadiums vd att jubla och pulkorna att sälja slut. Nu är våren i antågande och Karl Eklöf summerar säsongen. ”Det här kommer inte att hända igen på 15–20 år.”
Etablering
Stadiums sneakerssatsning är på väg till Göteborg. ”Vi kommer att presentera en uppdatering av konceptet”, säger vd Roger Palffy. Sneakers Point letar också efter lokaler för att kunna öppna ett flaggskepp i centrala Stockholm.
Arbetsliv
Många tjänstemän i handeln tycker att arbetsmiljön har försämrats under coronapandemin. Trots det vill nio av tio fortsätta jobba på distans. Det visar Markets undersökning. ”Arbetsgivaren har ett ansvar för sina anställda och den här typen av arbete måste riskbedömas precis som allt annat”, säger Ulrich Stoetzer, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.
Försäljning
Sporthandeln står inför fortsatt tuffa matcher på en allt hårdare marknad med låga marginaler. Nischade aktörer tar för sig och antalet butiker krymper. ”Marknadsunderlaget har inte räckt till åt alla”, säger Lars Palmgren, vd för Team Sportia och Sportringen.
Etablering
I slutet av augusti stänger Stadium på Sergelgatan i Stockholm samt i centrala Kalmar. Vid årsskiftet ska även butiken i Eskilstuna centrum stänga. ”Vi ser alltid över utbud och hyresnivåer vad gäller lediga lokaler för alla våra koncept”, säger Stadiums PR- och kommunikationschef Angelica Larsson.
Etablering
Stadium stänger flera av sina butiker i centrala Stockholm i och med de förändringar som sker där. ”I nuläget har vi inte något nytt läge klart men vi tittar på nya lägen”, säger PR- och kommunikationschef Angelica Larsson.
Hållbarhet
Genom ett nytt samarbete med Tradera kommer Stadiumkunder som säljer begagnade sportartiklar på marknadsplatsen att få dubbel exponering i båda företagens flöden. ”Vi behöver förenkla för konsumenter att köpa second hand och att sälja vidare det man inte längre använder”, säger Karl Eklöf, vd för Stadium.
Försäljning
Först uteblev vintern. Sen kom viruset. Nu tvingas Stadium säga upp hundratals anställda och permittera ytterligare tusen för att trygga sin överlevad. ”Corona-viruset ska inte få stoppa oss”, säger vd Karl Eklöf.
Framtidens teknik
Vad händer om du sammanför ett gäng etablerade retailers med en samling disruptiva tillväxtbolag, med utmaningen att lösa ett par av nutidens främsta branschknutar? ”Många bra samtal, nya kontakter och spännande insikter”, säger Anna Lovric, managementkonsult på arrangerande PWC.
Kartläggning
Intresset för hälsa och träning är starkt. Trots det går det utför för sporthandeln. Market tittar närmare på vad det är som tynger branschen – och vad som krävs för att komma tillbaka i toppform.
Utrikes
För många svenska kedjor hägrar Tyskland som en språngbräda till resten av världen och en väg till expansion. Men för att vinna tyskarnas hjärta krävs minutiös planering och tålamod, säger Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Etablering
Stadium Outlet fortsätter expansionen västerut. I dag öppnar kedjan en butik i norska Moss och i morgon, i Trollhättan. ”Moss har ett intressant läge med närhet till Oslo och är en viktig ort i området”, säger Daniel Löfkvist, General Manager Stadium Outlet.
Framtidens teknik
Sportjätten Stadium investerar stora pengar i ny rfid-teknik. ”Kundresan kommer att bli betydligt smidigare, i och med att vi får en helt annan kontroll över vilka produkter vi har i våra butiker”, säger Johan Stenström, supply chain developer på Stadium.
Etablering
Stadium Outlet stärker greppet om lågpriskunderna. Samtidigt byter miljardkedjan vd och går in i ett nytt land. ”Det har varit en fantastisk resa, med många inblandade”, säger Stadium Groups vd, Karl Eklöf, till Market.
Etablering
Som Market kunde avslöja igår lämnar Anders Bejsy vd-posten på Stadium Outlet efter tio år. Sverigechefen Daniel Löfkvist tar över i början på november, men ger redan nu en kortare bild av sitt nya uppdrag. ”Vi ska fortsätta att expandera”, säger han till Market.