Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Sport och fritid
Digitala handelsplatser
På listan över Sveriges 200 största e-handlare finns ett antal branscher som dominerar. Bland annat tar Hälsa och egenvård inte helt oväntat plats i topp tre, med 25 aktörer på listan. ”I den kategorin finns även en av Sveriges bästa e-handlare”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Etablering
Träningsvarumärket Aim’n fortsätter att satsa fysiskt. I början av nästa år öppnas den första permanenta butiken i Stockholm. I Göteborg flyttas verksamheten till nya lokaler.
Affärsutveckling
Lundhags, som är känt för sina vandringskängor, gör en storstadssatsning. Butiker öppnar i både Stockholm och Göteborg. ”De ska visa vilka vi är och ska etablera relationer med människor”, säger marknadschef Caroline Karlström.
Etablering
Snabbväxande Aim'n som gör sport- och träningskläder för kvinnor gör stora investeringar. Nu öppnar bolaget upp ett nytt kontor utanför Halmstad med tillhörande lager som är automatiserat. ”Vi har haft en väldigt kraftig tillväxt senaste åren.”
Finansiella rapporter
Sportindex för det tredje kvartalet presenterades av branschorganisationen Svenskt Sportforum under fredagsmorgonen. Indexet visar att försäljningen minskar – för tredje kvartalet i rad.
På nytt jobb
Sportgiganten Stadium plockar in Dennis Majer i rollen som ansvarig för kedjans portfölj av egna varumärken. Med 20 års erfarenhet i branschen har han tidigare arbetat på bolag som J. Lindeberg, Gant och Boomerang.
Digitala handelsplatser
Funktions- och sportkläder blir allt vanligare i vardagen. Denna trend har e-handlaren Care of Carl snappat upp och anpassat sin nya avdelning efter. ”Komplettera våra kunders sportgarderob i många år framöver”.
Kartläggning
Efter ett 2020 med butiksnedläggningar och kris blev 2021 ett rekordår för sportjätten Intersport. Market har kartlagt utvecklingen för både centralt ägda och handlardrivna butiker. Läs om:
✓ Ladda ner hela listan: Omsättning och resultat för Intersport-handlarna – butik för butik.
✓ Det stora lönsamhetslyftet: ”När efterfrågan exploderade var vi i en ganska skön sits.”
✓ Efter nedläggningarna – nu planerar vd Pontus Petersson för nyetableringar.
✓ Topplistor: Butikerna som växer snabbast – och gör störst vinst.
✓ Så agerar butikerna när marknaden vänder: ”Vi är tokberedda.”
Chefsintervju
Minst sex nya butiker årligen, det är planen för danska Thansen som nu kliver in på den svenska marknaden. Att hitta möjliga tomter att bygga på har gått lättare än väntat, berättar kedjans nytillträdde Sverige-vd för Market.
Etablering
Nu förbereder en dansk kedja sitt intåg i Sverige, som startar i Helsingborg lagom till Black friday. ”Vi ser inte att det finns en jämförbar och direkt motsvarande konkurrent i Sverige” säger koncernens kedjechef.
Försäljning
Branschorganisationen Svenskt Sportforums nya vd gläds åt en ökad handel i fysisk butik, och tycker det är naturligt att e-handeln dämpas. ”Min gissning är att vi inte kommer se lika stora tapp framåt”, säger han.
Finansiella rapporter
Hemestrar och gynnsamt väder skapade medvind för outdoorkedjan Naturkompaniet, som ökade sin försäljning i fjol. Framöver är vd Henrik Hoffman fortsatt optimistisk, men ser samtidigt utmaningar.
Etablering
Udéns Sport förstördes i explosionen i Göteborg förra hösten. Men nyöppningen blev en succé och nu meddelar sportaktören att de är redo att ta nästa steg. ”Det är ett kanonkomplement och en grym match med vår rörelse”, säger delägaren Lucas Lehrman om den nya satsningen.
Affärsutveckling
SGN Sport Sverige samlar handlardrivna butiker inom kedjorna Team Sportia, Bike Nation och Sportringen. Hittills i år har ytterligare fem butiker anslutit sig till nätverket som växer stadigt.
Köpupplevelse
Med 3 000 kvadratmeter fyllda med golfprodukter, simulatorer, bar och ett custom fitting lab vill finska Golf Sky göra butiksbesöket till en upplevelse. Följ med Market på en rundvandring i butiken. Dessutom en lång intervju med Jyrki Rehumäki, vd för Gogolf och Tuomas Mäki, vd för Golf Sky Sverige om kedjans gräsrotsrötter och deras planer för den svenska marknaden . ”Att vi slår ihop butik med lounge och bar är något som alla pratar om,” säger Tuomas Mäki.
Etablering
Den 2 juni öppnar XXL sitt nya varuhus i Borlänge som också blir kedjans första etablering i Dalarna. ”Vi tror på Borlänge just för att det är ett stort upptagningsområde”, säger vd Anders Lindblom.
Marknadsföring
I juni arrangerar SGN Sport sin sport- och cykelmässa – fysiskt i Borås. Något som inte skett på nästan 2,5 år. ”Det är ett fantastiskt stort intresse och det blir den största sport- och cykelmässan någonsin i vår regi”, säger Lars Palmgren som är vd för SGN Sport i Sverige.
Finansiella rapporter
Den negativa trenden fortsätter för Pierce Group. Under första kvartalet vände försäljningen visserligen upp, men resultatet vände ner. Nu genomförs en företrädesemission på upp till 350 miljoner kronor.
Försäljning
Försäljningen i sporthandeln minskade med 9,6 procent under första kvartalet 2022. Det framgår av Svenskt Sportforums Sportindex som för första gången redovisar statistik nedbrutet på produktkategorier.
Marknadsföring
Sångerskan Cherrie inleder ett årslångt samarbete med sportvarumärket Stronger. ”Det är dags för en förändring och tack vare samarbetet med Stronger känner jag mig mer motiverad än någonsin”, säger Cherrie i en kommentar.
Podcast
I veckans Market Headlines: Elgigantens nya flaggskepp eldar på fajten med Media Markt ett stenkast bort. Därför ökar reklaminvesteringarna i sällanköpshandeln. Revanschen för Intersport och Stadium: ”Talade om en fruktansvärd vår – nu har allt vänt.”
Affärsutveckling
Sportshopen vill fortsätta sin tillväxtresa online – och samtidigt öppna fler fysiska butiker. För att skapa möjligheter för det satsar kedjan på ett nytt automatiserat lager i Göteborg. ”Vår nuvarande logistikverksamhet har stor utvecklingspotential”, säger vd Johan Andgren.
Affärsutveckling
Revolution Race har som lägst haft en tillväxt på 58 procent under kvartalen sedan börsnoteringen. Ändå står aktiekursen i princip still, skriver Di. ”Det är frustrerande att många inte förstår sig på oss”, säger vd Pernilla Nyrensten.
Analys
Sporthandeln hade ett urstarkt år i fjol och de flesta är eniga om att pandemin var en bidragande faktor. Nu återstår det att se om det starka intresset för sport och hälsa lever kvar. Och finns det verkligen plats för alla aktörer som har tagit sig in på marknaden?
Finansiella rapporter
Stadium slog omsättningsrekord under det brutna räkenskapsåret 2020/2021. En kall vinter i kombination med ett ökat intresse för träning under pandemin gynnade kedjan. Samtidigt avvecklas de satsningar som aldrig lyckades lyfta. Här är siffrorna från de färska boksluten – bolag för bolag.
Chefsintervju
Efter år av sjunkande försäljning och röda siffror tar Intersport revansch och levererar en rejäl försäljningsökning. I en intervju med Market berättar vd Pontus Petersson om arbetet bakom vändningen. Läs om:
✓ Siffrorna som visar vändningen – boksluten år för år.
✓ Avgörande framgångsfaktorerena – interna och externa.
✓ Hyllningen till personalen: ”Fantastiska”.
✓ Viktiga digitala satsningen: ”Stärkt kompetensen”.
✓ Möjligheterna – och utmaningarna – som skapades under pandemin.
✓ Vikten av att få ett kvitto på att det hårda arbetet faktiskt lönar sig
Etablering
I dag öppnar sport- och lifestylevarumärket Champion sin första butik i Norra Europa. ”Det är ett nytt format för oss att nå ut till kunden med våra olika segment”, säger Joseph Monahan, vd för Champion Europa, Mellanöstern och Afrika.
Etablering
I morgon öppnar Naturkompaniets butik på Kungsgatan igen efter sex veckors ombyggnation. Den nyrenoverade butiken är 260 kvadratmeter större med en hel avdelning dedikerad åt Fjällräven.
Chefsintervju
Sportvarumärket Stronger har haft en urstark tillväxtresa senaste åren. ”Jag har varit med om en tiodubbling under mina tre år”, säger vd Annica Rantala. I en stor intervju berättar hon om:
✓ Bolagets utveckling – omsättning och resultat år för år.
✓ Affärsmodellen som varit grunden för den starka tillväxten.
✓ Hur bolaget nu förändrar sin försäljningsstrategi och ökar sin fysiska närvaro.
✓ Planerna för fortsatt expansion utomlands – tre länder i fokus.
Finansiella rapporter
Outdooraktören Haglöfs nådde nya höjder i fjol. Ökad försäljning och fördubblat resultat gav den högsta marginalen på tio år. Samtidigt påskyndas arbetet med att minska utsläppen.
Chefsintervju
Sveriges senaste sportjätte Wesports köper varumärken och nätbutiker i ett rasande tempo. Och då har bolaget bara precis kommit ur startblocken. Här berättar vd Jonas Lönnquist om miljardbygget och planen framåt. ”Vi är ivriga och vill hålla ett så högt tempo som möjligt”, säger han. Läs om:
✓ Hur nästa miljardmål ser ut.
✓ Alla 41 nätbutiker som finns i portföljen.
✓ Den stora likheten med Bygghemma.
✓ Vilka marknader som är viktigast.
✓ Hur stort Wesports kan bli.
Finansiella rapporter
Den starka resan fortsätter för Revolution Race som nu kan presentera det enskilt bästa kvartalet i bolagets historia. ”När vi summerar det första halvåret konstaterar jag att RevolutionRace överleverat på samtliga punkter”, säger vd Pernilla Nyrensten.
Framtidens teknik
Personalisering, investeringar i personal och logistik samt en fast tro på den fysiska butikens fortsatta existens. Det är några av fokusområdena när framtidens mode- och sporthandel skapas. För att nå dit krävs flexibilitet och förmågan att snabbt anpassa sig till en förändrad värld, resonerar Ted Boman, vd för Gina Tricot och Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium.
Kartläggning
Market har granskat butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna – en kartläggning som avslöjar stora förändringar under de senaste två åren. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som stängt flest butiker.
✓ Delbranscherna som drabbats hårdast.
✓ Digitaliseringens och pandemins påverkan.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Tre kedjor som dragit ner om hur de jobbar vidare.
Kartläggning
Market granskar löpande utvecklingen för handelns kedjor och företag i våra kartläggningar. Här har vi samlat de tjugo bästa bokslutsgranskningarna med omsättning och resultat för flera hundra företag – siffror kedja för kedja och i flera fall även butik för butik.
Försäljning
Med årsslutet runt knutet summerar Pontus Petersson sin första tid som vd för Intersport som ett år av utmaningar och möjligheter – och dristar sig till att lova att 2021 kommer att gå till historien som ett rekordår.
Köpupplevelse
Snabbväxande sporthandlaren Unisport har intagit Stockholm med en ny flaggskeppsbutik. Market fick en privat visning och en intervju med vd Michael Burk. Här berättar han om expansionsplanen som ska spränga miljardvallen, butikens roll för att lyfta e-handeln och varumärkets starka ställning på sociala medier.
Handelsområden
Lågpristrenden under pandemin nådde inte fram till Sveriges outletbyar som tappade besök under 2020. Outletbyarna ser dock att den långsiktiga trenden för konceptet är positiv och återhämtningen ser redan ut att vara på väg. ”Vi kommer att ha ett rekordår i år”, säger Per Wallentin, affärschef på Via Outlets.
Etablering
Butiken Udéns Sport totaltförstördes i explosionen i Göteborg i slutet av september. Nu har ägarna hittat en ny lokal och gör sig redo för att välkomna kunderna tillbaka. ”Nu kör vi 100 procent för att kunna öppna så snart som möjligt”, säger delägaren Lucas Lehrman.
Försäljning
Trots att efterfrågan fortfarande är hög minskade försäljningen av nya cyklar under 2020/2021. Enligt Cykelbranschen beror minskningen på produktions- och leveransproblem som kommer fortsätta påverka branschen även framöver.
Etablering
Som Market nyligen konstaterade fick golfen ett uppsving under pandemin. Lagom till vintersäsongen intar den nya trenden inomhus golf huvudstaden. Nya satsningen Alba Golf förlägger banorna vid populära vattenhål.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Två Market-avslöjanden på en vecka – Mikael Sydner berättar hur artiklarna om MQ-bedrägeriet kom till och Julia Forsberg om hur hon fick reda på Zalandos nya stjärnvärvning först av alla. Dessutom tittar vi närmare på heta nischaktörer i sporthandeln.
Kartläggning
Golfen prickade in alla delar för att locka nya och gamla spelare under pandemin. Markets granskning av 25 golfhandlare visar att det rejäla uppsvinget även resulterade i ett urstarkt år försäljningsmässigt. Här kan du läsa om:
✓ Hur coronahotet vändes till säljsuccé.
✓ Branschens stora utmaning just nu.
✓ Framtidsutsikterna för golfbranschen.
✓ Ladda ner listan – den ekonomiska utvecklingen bolag för bolag.
Säkerhet
En kraftig explosion och en efterföljande brand drabbade ett hyreshus i centrala Göteborg på tisdagsmorgonen. Udéns sport, som ligger i fastigheten där explosionen inträffade, totalförstördes. ”Det finns inget kvar”, säger Elon Elofsson, tidigare ägare och numera anställd.
Affärsutveckling
J. Lindeberg har redovisat ett negativt resultat fyra av de senaste fem räkenskapsåren. Men nu har trenden vänt – både omsättningen och resultatet förväntas öka starkt under året. Här berättar vd Hans-Christian Meyer om hur bolaget har arbetat för att vända trenden. ”Lagom tycker jag inte är roligt, vi måste jobba stenhårt om vi ska exekvera det vi har sagt att vi ska göra”, säger han.
Affärsutveckling
Intresset inför snabbväxande e-handlaren Söder Sportfiske börsnotering har varit stort. ”Vi är väldigt glada för det stora intresset kring vår notering och att så många delar vår tro på bolaget” säger vd Viktor Gullbrand.
Chefsintervju
Björn Borg slog nya rekord i både omsättning och lönsamhet under andra kvartalet i år. ”Till slut lossnar det om man kämpar på”, säger vd Henrik Bunge. Här berättar han om det långa arbetet som ligger bakom siffrorna, vad bolaget investerar i framåt och vilka utmaningar som väntar.
Finansiella rapporter
Mekonomen ökade farten under andra kvartalet. Nettoomsättningen steg med elva procent. ”Kvartalet har präglats av lättade restriktioner, ökad aktivitet och en stark efterfrågan för våra produkter och tjänster,” säger vd Pehr Oscarson.
Finansiella rapporter
XXL tappar försäljning under andra kvartalet. ”Vi är inte nöjda med den senaste utvecklingen av försäljning och marknadsandel, men vi levererar ändå solida resultat nära rekordnivåer”, säger vd Pål Wibe.
Affärsutveckling
Lager 157 fortsätter att bredda sitt sport- och outdoorutbud. Nu lanserar de en cykelkollektion. ”Cykling har som fritidsaktivitet varit på stark frammarsch de senaste åren, så detta är ett naturligt steg i vår sortimentsutveckling”, säger operativ chef Johanna Winther.
Etablering
I höst öppnar XXL varuhus nummer 30 i Sverige när sportkedjan etablerar sig i Sickla köpkvarter i Nacka. Svenska vd:n Anders Lindblom ser utrymme för fler. ”Men vi kommer att vara selektiva”, säger han.
Trender
Friluftsliv fick ett uppsving när pandemin slog till. Och många ser ut att vilja ge sig ut i naturen och vandra även den här sommaren. ”Det är verkligen högtryck hela vägen”, säger Stefan Engelson, som är vd för Engelsons.
Digitala handelsplatser
De kommande åren ska tillväxten för Peak Performance främst ske genom direktförsäljning till konsument, DTC. Det slår Martin Hansson, vice president omnichannel fast: ”Andelsmässigt kommer DTC utgöra en betydande andel av vår affär.”
Förvärv
Dagens storaffär inom Coop är bara det senaste i en rad ägarbyten i detaljhandeln de senaste åren – och det kan bli fler i pandemins kölvatten. ”Det kan vara billigt för de som är stadda vid kassan att göra klipp just nu”, säger Magnus Ohlsson, vd för We Hunt For Heads.
Försäljning
Nyligen börsnoterade Pierce Group fick en fin start på året. Försäljningen ökade samtidigt som resultatet förstärktes. Nu möter bolaget emellertid tuffare jämförelsetal efter en kraftig tillväxt när pandemin bröt ut för drygt ett år sedan.
Köpupplevelse
I Stadiums nya flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm har kedjan valt att satsa på det sortiment som ska tilltala aktiva storstadsbor. Padel, yoga och outdoor har fått bre ut sig på bekostnad av till exempel cykel. Alltihop har förpackats i en ny uppdaterad ljus- och ljudkostym.
Digitala handelsplatser
Hon har medalj från VM och ett personligt rekord på över två meter. Nu gör den tidigare höjdhopparen Emma Green en retailsatsning med yogamärket Yuman Yoga. ”Jag vill sänka ribban till att börja yoga”, säger hon.
Marknadsföring
Tidigare i år gick Joakim Lundell in som delägare i padelaktören Techton. Samarbetet visade sig vara en fullträff för marknadsföringen. Nu tar bolaget in nya investerare för att växla upp och hinna med efterfrågan. ”När han trycker på sin knapp får vi in en väldans massa besökare till vår sajt och det i sin tur leder till konverteringar”, säger vd Felix Lehner.
Trender
DTC, varumärkenas försäljning direkt till konsument, växer snabbt. I sporthandeln blir trenden allt starkare och fler branscher står på tur. ”Nya företag, som Revolution Race, tänker inte ens tanken att gå via återförsäljare”, säger retailstrategen Magnus Ohlsson.
Etablering
I höst gör Helly Hansen comeback i Stockholm city. När varumärket satsar på en svensk brand store föll valet på ombyggda Hamngatan. ”Vi vill öka konsumentens upplevelse av varumärket”, säger försäljningschefen Magnus Svahn som flaggar för fler svenska butikssatsningar.
Etablering
Innebandykungen expanderar. En butik ska bli två. ”För att kunna ta hand om våra kunder och ge dem riktigt bra service behöver vi finnas i Norrland”, säger vd:n och ägaren Christian Winkler inför öppningen i Umeå.
Digitala handelsplatser
Gymgrossistens ägare bryter samarbetet med franchisetagaren PRU och de fysiska butikerna – som därmed byter namn. ”Vi vill växla upp och fokusera på nordisk e-handelsexpansion”, säger Johan Görgård, vd för HSNG som driver gymgrossisten.com.
Digitala handelsplatser
Olympiern och förre längdhopparen Peter Häggström Lindecrantz satsning på egna träningskläder växer. ”Vi dubblar försäljningen varje månad”, säger han. Med ytterligare en återförsäljare ombord ska YMR Track Club nå ut till fler.
Etablering
Footway Group hakar på den stekheta padeltrenden. Bolaget har lanserat padelbutiken Belapadel.com på 24 marknader i Europa. ”Den gemensamma infrastrukturen innebär snabba leveranser”, säger Footway Groups vd Daniel Mühlbach.
Framtidens teknik
Det ökade intresset för cykling i den digitala eran skapar nya möjligheter. Ett exempel är e-handlaren Bikesters samarbete med Mioo som gör det möjligt för kunden att boka servicetjänster för sin cykel. Genom att kombinera tjänsten med Bikesters erbjudande får kunden i stort sett samma tjänst som hos en traditionell cykelhandlare, säger Tomas Grönqvist, vd och grundare på Mioo.
Försäljning
XXL höll ställningarna under första kvartalet. Trots tillfälligt stängda butiker på flera marknader låg försäljningen i stort sett kvar på samma nivå som i fjol. Samtidigt förbättrades resultatet kraftigt.