Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Specsavers
Kartläggning
Den internationella optikerkedjan Grand Vision befäster sin marknadsposition i Sverige i och med förvärvet av Smarteyes. Market kartlägger förutsättningarna i branschen – en europeisk jätte sticker ut.
Försäljning
Den ökade smittspridningen och skärpta restriktioner fick Specsavers att kasta om årets Black Friday till en digital kampanj. Andra handlare väljer att kombinera digitala och fysiska kampanjer. Här är kedjornas Black Friday planer och expertens tips för att minska trängseln.
Försäljning
Försäljningen har rasat i optikhandeln under coronakrisen. ”Kunden slutade komma från en dag till nästa”, säger Roland Olsson, vd för Synoptik, och spår ett 2020 med negativ tillväxt, utslagning av fristående aktörer och ökad konsolidering. Samtidigt kommer optikbranschens e-handel att ta fart menar Marita Bertilson, vd på Specsavers.
Digitala handelsplatser
Optikkedjan Specsavers har gått online. Det situation som uppstått, i och med coronapandemin, skyndade på lanseringen. ”Vi vill vara tillgängliga för alla”, säger landschefen Marita Bertilson.
Försäljning
Optikbranschens tillväxt bromsade in förra året efter år av flyt. Men Synoptiks vd Roland Olsson ser ingen anledning till oro – för de stora kedjorna. ”Men vi fortsätter att se en inbromsning hos fristående optiker. Det blir allt tuffare att stå bredvid”, säger han.
Kundmöte
Att sälja glasögon handlar inte bara om pris, bågar och slipstyrka. Utan ett strukturerat och genomtänkt kundmöte blir försäljningen kortsynt och oengagerad. ”Jag ser allt med retail-ögon”, säger Sara Ek som driver Specsavers butik på Sveavägen i Stockholm.
Kundmöte
Att sälja glasögon handlar inte bara om pris, bågar och slipstyrka. Utan ett strukturerat och genomtänkt kundmöte blir försäljningen kortsynt och oengagerad. ”Jag ser allt med retail-ögon”, säger Sara Ek som driver Specsavers butik på Sveavägen i Stockholm.
Etablering
Systrarna Suhad och Sarah Al-Khademi jobbar båda inom optikbranschen. Men nu slår de sig ihop och ska driva en Specsavers-butik tillsammans. ”På jobbet är vi kompanjoner och inte syskon”, säger storasyster Suhad Al-Khademi.
Försäljning
Hälften av alla glasögon som säljs på den svenska marknaden ska vara ett par från Specsavers. ”Det är ett realistiskt mål”, säger Sverigechefen Marita Bertilson som ser utrymme fler fler butiker.
Kundmöte
”Kvinnorna mitt i livet” är många, köpstarka och gillar att shoppa. ”De är en underskattad målgrupp”, säger Anders Bülow, vd för Mellby Gård Industri, som ligger bakom Flash, Smarteyes och Kappahl. Här är deras favoritbutiker.