Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Sociala medier
Digitala handelsplatser
Sedan lanseringen 2020 har det Oslo-baserade sminkföretaget Makeup Mekka vuxit sig starkt på den svenska marknaden. Redan efter två månader var man lönsamma och influencer marketing ligger till stor del bakom de fina siffrorna.
Marknadsföring
Lyko, Skincity och Kicks har ingen chans – Bianca Ingrossos Caia dominerar bland skönhetsvarumärkena i sociala medier. Market kan med hjälp av Meltwater visa hur tio av de största aktörerna presterade i form av synlighet i sociala och traditionella medier under 2022. ”Det är förvånande att bolagen inte satsar mer på engagemang”, säger Meltwaters Frida Wallsbeck.
Podcast
I veckans Market Headlines: Skenande matpriser sätter press på branschen – dags för Ica, Coop och Axfood att förklara sig. Hetaste trenderna och snackisarna direkt från D-congress. Och influencer-eliten som tjänar allt mer pengar på sina detaljhandelsbolag.
Kartläggning
Många influencers är tätt affilierade med olika varumärken i form av reklamsamarbeten och annonser. De senaste åren har dock listan över influencers som satsar på egna varumärken i detaljhandeln vuxit – något som renderat både framgångssagor och plattfall. Se hela listan och läs om:
✓ Nyckeltal för 21 svenska influencers detaljhandelsbolag.
✓ Starka tillväxten – och lönsamheten.
✓ Bianca Ingrossos överlägsenhet i toppen.
✓ Kvartetten som delar samma plattform – och förlorar pengar.
✓ Matilda Djerf som utmanar bolagen i toppen efter rekordtillväxt.
✓ Populära funktionsdrycken som gör störst förlust av alla.
Analys
2023 ser ut att bli minst lika turbulent som 2022. Men det finns mer än krig, inflation och extrema elräkningar att hålla koll på. Anna Nordlander har kikat i spåkulan och listar 15 viktiga trender om allt från social medier och marknadsplatser till EMV och pre-loved.
Digitala handelsplatser
Influencern och entreprenören Sanne Josefsson, mer känd som Sanne Alexandra, öppnar sin egen butik på svenska Amazon. ”Tips på andra favoritprodukter som jag och min familj ofta använder.”
Marknadsföring
Influencern Margaux Dietz film på Youtube utlöste en storm av kritik. Flera av hennes nuvarande och tidigare samarbetspartners tog tydligt avstånd från händelsen. ”Det värsta man kan göra är att vela”, säger krisexperten Jeanette Fors-Andrée. Här kommenterar hon och Sara Öhman, expert på digital marknadsföring, bolagens agerande.
Etablering
Makeup-artisten William Värnild vill skapa ett varumärke som är enkelt att använda för kvinnor över 35. Hans sminkvarumärke I Will Makeup backas bland annat av arvtagarna till Oriflame-grundarna.
Etablering
Bianca Ingrosso och Lovisa Worge lanserar ett nytt smyckesvarumärke. Försäljningen kommer ske i egen e-handel. ”Jag är så lycklig att nu kunna berätta att vi äntligen lanserat ANI”, säger Bianca Ingrosso.
Politik
Naturkompaniet avslutar sin insamling till Ukraina i förtid efter att ha mottagit tiotusentals plagg, sovsäckar och tält. Nu hoppas kedjan på att snabbt kunna transportera sakerna till behövande.
Kartläggning
Market har sammanställt samtliga detaljhandelsföretag och varumärken som fällts av Reklamombudsmannen under 2021. Vilka som har klandrats mest? Två kända skönhetsaktörer och en hajpad e-handlare delar den föga smickrande förstaplatsen. ”Det är höga krav på företagen. Det man påstår i reklam måste man kunna bevisa”, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig.
Här nedan hittar du hela listan – bolag för bolag.
Finansiella rapporter
De globala lyxaktörer studsar tillbaka efter pandemin. Varumärken som Chloe och Cartier har sett 30 procentiga vinstuppgångar under det senaste kvartalet medan Burberry spår en vinsttillväxt på 35 procent i år.
Kartläggning
Vd:ar, sälj- och marknadschefer, men även influencers drar in stora summor via sina detaljhandelsbolag, visar Markets granskningar. Intresset för framgångsrika personer och företag är stort, liksom fascinationen för dem som sliter hårt i tider av motgång. Här har vi samlat det senaste halvårets tio mest lästa premium-artiklar på Market.se.
Trender
Bokus, Estrid och NA-KD är exempel på svenska retailbolag som anslutit sig till Tik Tok för att nå en ny publik. ”2021 var året som Tik Tok blev platsen för måste-ha-produkter och varumärken som communityt älskar, säger Liv Sandberg på Tik Tok Nordics.
Digitala handelsplatser
Medan shopping i sociala medier är vardagsmat för kinesiska och amerikanska konsumenter befinner sig fenomenet ännu i sin linda här i Sverige. Men potentialen är stor, inte minst för mindre handlare, som ofta har en nära relation med sina följare, tror Sara Öhman, konsult inom datadriven marknadsföring och kommunikation. Här reder hon ut begreppen och ger sina bästa råd till svenska handlare.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Oacceptabelt hat mot Bianca Ingrosso – men Caia Cosmetics har en läxa att lära av kritikstormen. Rörande enighet om storheten hos Eko Stormarknad – som nu lägger i nästa växel. HUI:s nya prognos – vi spår julhandelns vinnarbranscher.
Säkerhet
Caia Cosmetics julkalender har utlöst en storm av kritik mot företaget och mot Bianca Ingrosso – som snabbt var ute och kommenterade ilskan i sociala medier. Market har låtit experterna Emma Blom och Jeanette Fors-Andrée granska krishanteringen. Här är deras kommentarer om:
✓ Faktorn som gör situationen exceptionell.
✓ Vikten av att skilja på kritik och hot.
✓ Influerarnas svaga punkt.
✓ Tillfällena då ska du inte svara.
✓ Vad Caia och Bianca Ingrosso gjorde helt rätt.
Digitala handelsplatser
Stand Studio har lanserat en ny e-handel som inspirerats av sociala medier. Förhoppningen är att den ska ge besökaren utforskarglädje. ”Det är även en plattform som passar vår ambition med att börja sälja globalt framöver” säger grundare och kreativ chef Nellie Kamras.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Den här gången är det specialfokus på resultat från Internetstiftelsens 370 sidor långa rapport ”Svenskarna och Internet 2021” som släpptes förra veckan. Ur denna guldgruva för datajägare har Henrik hackat loss några bitar att vrida och vända på.
Marknadsföring
Tryck på gasen under ett halvår, men nu är det inbromsning – och en viktig brytpunkt. Så ser det ut för reklam- och mediesatsningarna, visar nya siffror från Sveriges Mediebyråer. ”Efter en konstant ökning minskade investeringarna”, säger medieexperten Daniel Eriksson.
Kartläggning
De dyker upp i mängder av kampanjer och reklamer för att marknadsföra andras produkter. Men nu har ett flertal influerare även insett fördelarna med att använda sina kanaler till att bedriva egen försäljning. Här är influerar-elitens e-handelsbolag.
Marknadsföring
Tidigare i år gick Joakim Lundell in som delägare i padelaktören Techton. Samarbetet visade sig vara en fullträff för marknadsföringen. Nu tar bolaget in nya investerare för att växla upp och hinna med efterfrågan. ”När han trycker på sin knapp får vi in en väldans massa besökare till vår sajt och det i sin tur leder till konverteringar”, säger vd Felix Lehner.
Köpcentrum
Åhléns Outlet låter kunder handla via Instagram för att sedan kunna hämta beställningen utanför något av varuhusen. ”Det har varit ett otroligt stort intresse”, säger vd Stina Klaesson som inte utesluter en fullskalig e-handelssatsning framöver.
Marknadsföring
Nelly fortsätter sin samarbete med Bianca Ingrosso. I en ny kampanj har influeraren och tv-personligheten valt ut sina favorit för våren. ”Jag försöker alltid göra det där lilla extra i vardagen”, säger hon.
Marknadsföring
Digital marknadsföring kan upplevas som ett minfält med kluriga algoritmer och känsliga integritetsfrågor. Och vad är grejen med Tiktok som alla pratar om? Marknadsföraren Sara Öhman uppmanar dig att omfamna både teknik och växande plattformar. Här belyser hon några viktiga trender inom digital marknadsföring.
Marknadsföring
Det pratas om – och i – Clubhouse. Appen är en snabbväxande succé och många vill få en inbjudan till snack och mingel. Här är råden som gör ”diskussionsklubben” till en bra kommunikationskanal.
Marknadsföring
Varför har influerare så stark påverkan, vad händer i konsumentens huvud? Vad ger effekt – och vad ska man undvika? Forskaren Jonas Colliander ringar in punkterna som avgör om samarbetet lyckas.
Marknadsföring
När Lyko släppte sitt bokslut för 2020 passade man på att bjuda in till den hajpade sociala appen Clubhouse. ”Det är deltagarnas bidrag som gör samtalet intressant”, säger kommunikationschefen Tom Thörnblom.
Digitala handelsplatser
Hubso bygger varumärken tillsammans med influencers. Sedan starten 2017 har de byggt upp åtta nya varumärken. ”Det finns en uppsjö av influencers, men det handlar om att kunna skapa ett autentiskt och långsiktigt varumärke”, säger vd och medgrundare Josefine Abrahamsson.
Köpcentrum
Åhléns Outlet tar en paus från sociala medier. ”Vi vill undvika att stimulera handeln ytterligare”, skriver kedjan i sociala medier. Bakgrunden är givetvis Folkhälsomyndighetens tuffare rekommendationer.
Marknadsföring
Sociala medier kan vara en oas för snabba konverteringar. Men att slå fast mer långsiktiga effekter har varit lite av en skymningszon. En ny undersökning visar dock att det kan löna sig att lyfta blicken. ”Det är en utmaning att få företag att tänka mer långsiktigt”, säger Johan Kvist, ansvarig för marketing science på Facebook i Norden.
Marknadsföring
Tiktok har tagit världen med storm och har sedan starten 2017 fått över 800 miljoner aktiva användare. Och appen innehåller mer än dansande tonåringar och korta sketcher. ”Men man måste spela efter Tiktoks regler, det är svårt att driva sin egen agenda”, säger Sara Öhman, expert på digital marknadsföring.
Marknadsföring
Nytänk – det är vinsten med coronakrisen säger Anna Karin Holck, Sverigechef för Vero Moda där Instagram blivit en framgångsrik ny säljkanal för lokala butiker när kundflödet uteblir. ”Det är ett nytt sätt att ta hand om kundmötet”, säger hon.
Digitala handelsplatser
Live video shopping har exploderat under våren. Intersport kallar det ”the new black” och med dubblad konvertering, ökat snittordervärde och ökat engagemang ser Gina Tricot fenomenet som ett vinnande koncept som är här för att stanna. Experten spår att det kan bli räddningen för fysisk butik.
Digitala handelsplatser
Jeansbolaget har ingen central e-handelslösning. För butiken i Västervik har i stället Instagram blivit en viktig säljkanal. ”Där kan vi vara mer personliga”, säger Micha Karlsson som äger butiken.
Digitala handelsplatser
Facebooks nya shoppingverktyg kan underlätta för fysiska butiker att nå sina kunder via nätet. ”Vårt mål är att skapa en sömlös shoppingupplevelse och göra det möjligt för alla att få kontakt med kunder” skriver företaget.
Köpcentrum
Cdon ska växa inom kategorin leksaker. Nu tar de influencern Margaux Dietz till hjälp. ”Att ha en direktlina till hennes följare kommer att vara ovärderligt i vårt arbete”, säger marknadschef Henrik Jarl.
Digitala handelsplatser
Varje dag lockas miljarder användare på Facebook att lägga sina pengar i detaljhandeln. Nu vill den amerikanska jätten hjälpa svenska retailers att bättre förstå den nya digitala tiden.
Trender
Charlotte Perrelli, Måns Zelmerlöw, Pernilla Wahlgren, Zlatan Ibrahimowic – listan över kändisar som gett sig in i retail är lång. Trenden är här för att stanna och kommer att växa, spår varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon och framhåller att det inte alltid är ett resultat i kronor som är viktigast.
Marknadsföring
Med 38 miljoner gillare på Facebook och 34 miljoner följare på Instagram är H&M störst i handeln på sociala medier visar Markets undersökning. Men enligt experten Sara Öhman är svenska handlare alltför dåliga på att dra nytta av sociala medier och siffrorna imponerar inte.
Marknadsföring
Bygghemma Group hade en tillväxt på 50 procent under Black Friday-veckan. Försäljningen via sociala medier steg med 1 600 procent. ”Tagit ett viktigt steg framåt”, säger tillförordnad vd och koncernchef Martin Edblad.
Framtidens teknik
Nu är de fyra första svenska handlarna igång med livevideoshopping. ”Live är framtiden och att man även kan handla i liven gör det extra spännande”, säger Mikael Snabb på Caia Cosmetics som redovisar ökad försäljning jämfört med en vanlig dag efter första egna sändningen.
Framtidens teknik
15-årsjubilerande Nelly vänder sig till en ung, otålig målgrupp som konsumerar mycket digitalt innehåll. I jubileumskollektionen låter modebolaget den omdiskuterade digitala supermodellen Shudu Gram ta plats på catwalken.
Marknadsföring
H&M ska stänga sin butik i Köping. Men det gick inte kunden Nathalie Granbom med på. Istället startade hon en protestaktion för att få kedjan att ändra sig. ”Vi måste behålla butiken”, säger hon till Bbl/AT.
Debatt
Ny data från Adyens globala Retailbarometer visar att 18 procent av nordiska konsumenter använder sociala medier för att handla dagligen. För de som följt nyheterna att en känd influencer med över två miljoner följare som skulle skapa en egen klädkollektion inte ens lyckades sälja ett trettiotal tröjor kan detta komma som en överraskning. Är det dags för handlare att ta sociala medier på allvar?
Marknadsföring
I dag inleds rättegången mot den amerikanska rapparen Asap Rocky som sitter häktad i Sverige misstänkt för misshandel. I hemlandet är fansen upprörda och uppmanar till bojkott av svenska företag, bland annat Ikea.
Marknadsföring
I onsdags kväll avslöjade Aftonbladet att XXL:s vd Per Sigvardsson skrivit nedsättande kommentarer om politiker och journalister på Facebook. Trots de nya uppgifterna har XXL:s styrelseordförande, Øivind Tidemandsen, förtroende för Sigvardsson. ”Han har mitt fulla stöd.”
Marknadsföring
Linkedin har blivit ett viktigt verktyg för Market för att kommunicera med sina läsare. Nu har tidningen över 5000 följare där. ”Vi växer så det knakar”, säger den digitala strategen Susan Garpensund.
Marknadsföring
Handelns närvaro i sociala medier ökar. Det visar en ny undersökning. ”Det stora lyftet kan komma när Facebook Messenger får stöd för betalningar”, säger experten Sara Öhman. Här pekar hon ut färdriktningen.
Marknadsföring
Förra veckan släppte Instagram sin shoppingfunktion. Och några företag på den svenska marknaden var blixtsnabbt med på tåget. ”Ja, efter ungefär tio minuter”, skrattar Maria Lofjärd, ansvarig för sociala medier på Lagerhaus.
Digitala handelsplatser
Facebook spänner musklerna. Market kan som första tidning avslöja att Instagram shopping i dag lanseras i Sverige. ”Tjänsten har varit väldigt efterlängtad”, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook.
Marknadsföring
För Jenny Segergren är mode bland det roligaste som finns att prata om. Nu drar hon igång en stil- och trendserie med MQ i det egna programmet Modepodden. Market Weekend passade på att fråga om vårens trender.
Podcast
Utvecklingen inom sociala medier går rasande snabbt. Markets podcast slog sig ned med experten Sara Öhman för att fånga några viktiga trender. ”Insta stories är bland det mest underbara som finns just nu”, säger hon.
Marknadsföring
Bråket mellan Pocket Shop och författaren Katerina Janouch lever vidare på nätet. ”Jag är häpen. Vi har aldrig varit med om något liknande”, säger bokkedjans vd, Anna Borné Minberger, till Market.
Marknadsföring
Två varumärken dominerade surret. Det visar en ny mätning av de största sällanköpsaktörerna i öppna sociala medier under Black Week. Här är resultatet av ”share of voice” under den heta handelsveckan.
Marknadsföring
Många förknippar Anton Granlund med modemärket G-star Raw. Nu har han fyrat av de första avsnitten av nya Influencerpodden. ”Jag gillar formatet att under en timme diskutera intressanta ämnen.”
Marknadsföring
Redan innan helgens tårtbjudning har startat har den blivit en viral framgång – kryddad med ironi. ”Alla vill ha kul”, säger Icas community manager Anna-Sara Nilsson som ger svar på tal.
Digitala handelsplatser
Lindex släpper mobilapp för att erbjuda sina kunder en smartare och enklare shoppingupplevelse. – Vi har höga förväntningar på hur appen kommer att tas emot av våra kunder, säger Linda Johansson, projektledare på Lindex.
Kundmöte
Handeln i sociala kanaler har hittills varit trevande. Men nu finns skäl att tänka om. Hälften av konsumenterna i åldern 18–20 år vill handla direkt i en social kanal. Det visar en ny undersökning.