Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Second hand
Hållbarhet
Sedan i våras har den som besöker återvinningscentralen i Malmö och Helsingborg kunnat lämna in sina gamla möbler. Dessa möbler tas sedan vidare och får nya ägare via Ikeas cirkulärbutik. ”Varit en väldigt bra kanal för oss.”
Analys
Allt pekar på att vi befinner oss i en perfekt storm där inflation, höga räntor och tidigare överkonsumtion kommer att sänka handeln efter årsskiftet. Och den svarta undertexten är en klimatkris där allt fler börjar tvivla på att vi kommer att lyckas stoppa den globala uppvärmningen vid 1,5 grader. I denna verklighet mejslas en tydlig begagnat-trend fram där konsumenternas ökade intresse för att handla begagnat gör det möjligt att fortfarande locka riskkapital till handeln.
Digitala handelsplatser
Idag sjösätter Stjärnurmakarna sin nya digitala plattform för begagnade klockor och smycken. ”Det känns naturligt för oss att kunna erbjuda en cirkulär marknad på vår egen sajt” säger Peter Simonsson, vd på Stjärnurmakarna.
Hållbarhet
När världsekonomin och således även Sveriges ekonomi sätter kurs mot snävare ekonomiska tider rusar second hand-försäljningen. Det vittnar Erikshjälpens senaste kvartalsrapport om. ”När de ekonomiska förutsättningarna förändras är vårt arbete ännu viktigare.”
Affärsutveckling
Det norska riskkapitalbolaget Verdane investerar i Teknikmagasinet. Anledningen är en större satsning på att bli en destination för begagnade mobiltelefoner. ”Efterfrågan på begagnade mobiler överstiger efterfrågan på nya.”
Digitala handelsplatser
Second Hand-plattformen Vinted tar klivet in på den svenska marknaden. ”Vårt koncept har visat sig vara framgångsrikt på många marknader”, säger Adam Jay, vd för Vinted Marketplace.
Logistik
Instabox växer snabbt och nu ger sig paketskåpspionjären in på en ny marknad. ”Vi har arbetat hårt med att utveckla en konsumentvänlig och smidig C2C-tjänst”, säger David Lundqvist, kommersiell chef på Instabox.
Vd-byte
Second hand-kedjan Arkivet anställer ny vd. Martin Hallander tar över efter Caroline Hamrin, som fortsättningsvis kommer att fokusera på företagets konceptuella utveckling. ”Ska leda företaget in i vår nästa fas”.
Hållbarhet
Caroline Andermatt, vd för Myrorna, har valts in som ny ledamot i delegationen för cirkulär ekonomi – ett rådgivande organ till regeringen. Tillsammans med bland andra Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood ska hon röja hinder för näringslivets gröna omställning.
Affärsutveckling
”Nu vill vi på allvar ta upp kampen med den traditionella e-handeln.” Det säger Blockets vd Robin Suwe. Efter 25 år blir det gratis för privatpersoner att sälja saker i några av de mest populära kategorierna.
Hållbarhet
Hos H&M online finns nu ett urval av begagnade plagg från egna och externa varumärken. Hållbarhetschefen Felicia Reuterswärd beskriver det som ett sätt att göra det enklare för kunden att hitta second hand.
Hållbarhet
Svenska modekonsumenter rankar hållbarhet högre än trendighet, visar en ny undersökning från Tise. Samtidigt upplever en majoritet att modeföretagen inte bryr sig om hållbarhet och skulle vilja se politiska styrmedel som håller företagen ansvariga för sina utsläpp.
Affärsutveckling
Second hand-plattformen Traderas ledningsgrupp köper ut företaget från amerikanska Paypal. Samtidigt avslöjar vd Stefan Öberg att bolaget planerar för internationell expansion.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Facit för Black Friday, begagnade julklappar och populär mello-parodi är några av de saker som tas upp denna vecka.
Kartläggning
Kunderna strömmar till pantbankerna – förra året steg de största aktörernas omsättning med hela 29 procent. Market har tittat närmare på den mycket lönsamma nischbranschen:
✓ Lista: Omsättning och resultat för branschens 22 största aktörer.
✓ Tv-serien som lockar nya kunder.
✓ Den snabbt växande e-handelsförsäljningen.
✓ Hur pantbankerna utnyttjar intresset för vintage och second hand.
✓ Kundtrycket som fick webshopen att krascha.
Marknadsföring
Modeuppstickaren Yaytrade anställer skådespelaren Alicia Agneson som global modedirektör. I sin nya roll ska hon bland annat leda internationella kampanjer och guida följare inom hållbarhet. ”Jag är hedrad över mitt uppdrag och ser fram emot att få fler att upptäcka fördelarna med att konsumera cirkulärt”, säger Alicia Agneson.
Försäljning
Sedan lanseringen för drygt en månad sedan har omkring 17 000 produkter lagts ut till försäljning. Nu siktar bolaget på att second hand ska bli en väsentlig del av försäljningen. ”Circle har fått fantastisk respons från våra kunder”, säger Anna Winde, hållbarhetschef på NA-KD.
Etablering
Sveriges största second hand är redo för öppning. 5 juni öppnar butiken på Erikslund i Västerås. ”Ett av Sveriges största handelsområden ska ju självklart också ha Sveriges största second hand-buti„ säger butikschefen Petter-Magni Newman.
Etablering
Snart öppnar Sveriges största second hand-butik. Butiken blir PMU:s första i ett externt handelsområde. ”Många fler handelsområden ser vikten av att ha med second in bland den övriga handeln”, säger Mats Hillerström, verksamhetschef för PMU second hand.
Hållbarhet
Ikea förlänger och utvecklar satsningen på second hand i Retuna återbruksgalleria i Eskilstuna. Nu utökas sortimentet och nya metoder testas för att nå ut till ännu fler och skapa en lönsam affär. “Just nu ligger fokus på innovation”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.
Etablering
Nu öppnar Synsam sitt recycling outlet-koncept i Stockholm. Market har kikat in i butiken där bågarna får en andra chans. ”Det finns en efterfrågan från våra konsumenter att handla ögonhälsa mer hållbart”, säger Hanna Ekstrand, som blir ansvarig för kedjans nya affärsområde.
Affärsutveckling
Care of Carl blir nästa modeaktör att satsa på second hand. ”Många saknar en bra plattform att handla tidigare ägda plagg tillförlitligt i premiumsegmentet för just herrkläder”, säger vd:n och grundaren Henning Källqvist.
Försäljning
Second hand har gjort en snabb resa från en något unken bakgata till trendriktig och seriös retail. Ett bra exempel är kedjan Arkivet som har tagit en egen position med tydlig modegrad. ”Det händer ofta att folk kommer in utan att förstå att det är second hand”, säger grundaren Caroline Hamrin.
Etablering
Gina Tricot öppnar en digital shop in shop hos second hand-aktören Vinterie. ”Ett fint initiativ där du får chansen att ge använda kläder ett nytt värde och en andra chans”, säger hållbarhets- och kvalitetschefen Rebecca Watkins.
Försäljning
2020 var ett tufft år för Myrorna. ”Hela organisationen blev påverkad under det ansträngda läget, vilket såklart frestat på”, säger vd Caroline Andermatt som berättar att organisationens retailverksamhet under perioder hade tapp på upp emot 50 procent. Nu ligger fokus framåt.
Trender
Konsumenternas efterfrågan på begagnat ökar och allt fler butikskedjor väljer att lansera egna second hand-koncept. ”Det prickar många trender som är viktiga för konsumenten”, säger Emma Hernell, vice vd på HUI.
Etablering
Ikea har ambitionen att öppna fler second hand-butiker, både i Sverige och globalt. ”Nu ska vi testa och utvärdera – därefter får vi se hur vi tar det vidare”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea i Sverige.
Försäljning
Second hand fortsätter att växa. Inlämningarna ökade under pandemin och efter en tuff vår har även försäljningen i butikerna kommit igång igen. Men konkurrensen ökar när allt fler aktörer vill in på marknaden.
Försäljning
Med tio butiker på lika många år har utvecklingen gått rasande fort för succékedjan Busfrö. Nu gasar grundaren och vd:n Stina Qubti etableringstakten och utvecklar samtidigt konceptet. ”Jag ser ett varuhus av second hand framför mig.”
Logistik
Second hand-tjänsten Sellpy fördubblar lagret och flyttar till nya lokaler. ”Efterfrågan har växt snabbt och kraven på mer yta har funnits ett tag”, säger operativa chefen och grundaren Oskar Nielsen.
Försäljning
Mera tid och mindre pengar gynnar secondhand. Men i tider av social distansiering och inställda loppisar får digitala marknadsplatser som Blocket, Tradera och Yaytrade ett uppsving. ”Jag tror att den här boomen påverkar den vanliga handeln”, säger Emma Hernell, vice vd på HUI.
Hållbarhet
Genom ett nytt samarbete med Tradera kommer Stadiumkunder som säljer begagnade sportartiklar på marknadsplatsen att få dubbel exponering i båda företagens flöden. ”Vi behöver förenkla för konsumenter att köpa second hand och att sälja vidare det man inte längre använder”, säger Karl Eklöf, vd för Stadium.
Digitala handelsplatser
Tradera slog omsättningsrekord förra året och utmanar nu hela detaljhandeln i konkurrensen om köpare. ”Vi vill att second hand ska vara förstahandsalternativet”, säger vd Stefan Öberg, som räknar med fortsatt tillväxt.
Etablering
Outdoormärket Houdinis reuse pop-up i Stockholm lockar fler besökare än väntat. En ökad medvetenhet om behovet av hållbarhet och en positivare syn på begagnat ligger bakom framgången, säger projektledaren Jenny Kask.
Försäljning
Konsumtionströtta kunder och ett försäljningstapp på nio procent skrämmer inte Polarn o Pyrets vd Nanna Hedlund. Nu möter barnklädkedjan den ökade efterfrågan på hållbarhet med second handförsäljning och färre kollektioner.
Försäljning
Förra året gjorde Myrorna flera insatser för att göra det enklare för kunden att handla second hand. ”Vi har sett tvåsiffriga ökningstal i flera av våra butiker”, säger vd Caroline Andermatt.
Köpcentrum
Busfrö Nytt & Bytt är redo att kliva in i Stockholm, Göteborg och Malmö och Stina Qubti, vd och grundare, rapporterar om en framgångsrik lokalturné: ”Det har blivit lättare att hitta rätt läge. Fastighetsägarna förstår att man behöver få in kommersiell begagnathandel”.
Köpcentrum
Efter framgångarna i södra Sverige fortsätter secondhandkedjan Busfrö Nytt & Bytt att expandera i hela landet. I höst öppnar butiken i Gävle. Samtidigt fortsätter jakten på nya franchisetagare.
Försäljning
Facebook Marketplace har pekats ut som en Blocket-dödare. Men fem månader efter intåget i Sverige har uppstickaren ännu inte stjälpt jätten. ”Blocket har världens bästa affärsmodell. Det ska mycket till för att utmana dem”, säger Christoffer Norman på riskkapitalbolaget Northzone.
Försäljning
För Busfrö gick julhandeln bättre än väntat. Samtliga butiker ökade omsättningen. ”Vi märker av att kunderna gärna handlar begagnade varor som presenter numera”, säger grundaren och vd:n Stina Qubti.
Försäljning
Hos Busfrö Nytt & Bytt är det kunderna som skapar sortimentet. Bland åtta ton inlämnade saker varje månad ska godbitarna plockas fram. ”Sortering och prissättning är det viktigaste vi gör”, säger grundaren Stina Qubti.