Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Rizzo
Försäljning
Nu står det klart vad som händer med de 16 Rizzo- och Morris-butikerna som nyligen såldes. Väskgrossisten Sajaco Nordic hoppas kunna driva vidare butikerna via ett unikt samarbete. ”I den bästa av världar ska vi fortsätta driva de här butikerna som Rizzo”, säger Petter Flyvholm, vd på Sajaco.
Kartläggning
Möjligheten till tillfälligt anstånd med skatten under pandemin utnyttjades flitigt av detaljhandeln som samlat på sig skatteskulder på sex miljarder kronor. Nu gäller det att fylla på sina kassor rejält för att klara att betala tillbaka, säger Richard Damberg, ekonom på UC: ”Förmågan att betala tillbaka beror på utvecklingen under resten av året”.
Rekonstruktion
Rekonstruktionen drar ut på tiden även denna gång. Nu vädjar Rizzo om ytterligare tid för att lösa sina problem. För närvarande pågår diskussioner med finansiärer som bolaget hoppas mynna ut i ett avtal inom kort.
Etablering
Accent-butikerna i Sverige byter skylt till Rizzo. I Eskilstuna väljer kedjan att göra omstart på nytt ställe och stänger i city. ”Vi flyttar till Tuna Park”, säger vd Rizzo Groups vd Lars Fins.
Etablering
Rizzo öppnade i förra veckan en fjärde pilotbutik i sitt nya koncept – denna gång i Fältöversten i Stockholm. ”Vi vill nå fler med ett bredare sortiment”, säger Helena Morland, marknadschef på Rizzo Group.
Försäljning
Venue Retail Group fortsätter att tappa försäljning. Under det sista kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår sjönk den jämförbara försäljningen med 33,5 procent. ”Det har varit ett extremt tufft kvartal där vi har fått slita hårt för att klara vår likviditet.”, säger vd Lars Fins.
Etablering
Ett breddat sortiment är en del i den affärsplan som ska ta Venue Retail ur krisen. I juli öppnade två pilotbutiker. ”Det innebär i vårt fall att vi tar ut svängarna och testar lite olika saker och produkter”, säger vd Lars Fins till Market.
Rekonstruktion
Venue Retail Group är redo att göra upp med fordringsägarna – och gå vidare. Ett ackordsförslag har presenterats. En ny affärsplan utarbetas som bland annat innebär fler kostnadsbesparingar där personal sägs upp.
Försäljning
Venue Retail Groups försäljning sjönk under senaste kvartalet och koncernen gjorde en rörelseförlust på 1,2 miljoner kronor. Nu kan fler butiker komma att stängas i och med ett ökat fokus digitalt.
Försäljning
Tredje kvartalet är normalt sett Venue Retail Groups svagaste. Trots det ökade omsättningen med 2,1 procent. ”Nionde kvartalet i rad med förbättrat rörelseresultat”, säger vd och koncernchef Jonas Ottosson.
Försäljning
Venue Retail Group fick en bra start på nya räkenskapsåret. Försäljningen ökade och lönsamheten förbättrades. ”Vi fortsätter dessutom att stärka vår marknadsposition”, säger vd Jonas Ottosson i en kommentar.