Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Rizzo Group
Analys
Detaljhandeln har haft ett turbulent 2022. Market har låtit analytikern Ola Nevander granska 105 kvartalsrapporter från 35 rapporterande detaljhandelsföretag. Här kan vi visa, svart på vitt, vilka som varit 2022 års vinnare och förlorare. Läs om:
✓ Aktörerna med verklig tillväxt – och de som bara lyfts av förvärv.
✓ Siffrorna som avslöjar vilka som kämpar med marginalerna.
✓ Vilka som går mot strömmen – och lyfter både försäljning och lönsamhet trots krisen.
✓ Ladda ner filen: Nyckeltal Q1-Q3 för alla de 35 bolagen i kartläggningen.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Är Rizzos åtgärder bara konstgjord andning? Fira Black Friday ordentligt – sen är festen över. Svenska Hem och EM Home blir en ny jätte – men följer alla handlare med? Apoteas avgörande roll för apotekens utveckling.
Finansiella rapporter
Det är fortsatt tungt för hårt ansatta Rizzo. Kontrollbalansräkningen som upprättades i slutet av september visar att det egna kapitalet är långt ifrån att vara hälften av aktiekapitalet – väldigt långt.
Förvärv
Rizzo Group säljer rättigheterna till varumärkena Don Donna och Handskmakaren till Bergendahls & Son. Köpeskillingen uppgår till 15 miljoner kronor. Samtidigt fortgår arbetet med att säkra bolaget framtida finansiering och drift.
Konkurs
Rizzo Group fortsätter att kämpa i motvind. Under arbetet med bokslutet har styrelsen funnit skäl för att anta att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Det skulle i så fall kunna innebära slutet för kriskedjan.
Förvärv
Rizzo säljer 16 av sina butiker i Norge och Sverige. Köpare är ägarbolaget till Lundbergs handskar väskor samt norska BT Outlet. En stor del av pengarna ska användas till att betala av de skulder som återstår efter senaste företagsrekonstruktionen.
Finansiella rapporter
En orolig omvärld gjorde att Rizzo Groups försäljning stod still och stampade under senaste kvartalet. ”Annars skulle den ha ökat betydligt mer”, säger vd Lars Fins i en kommentar. Verksamheten forsätter att gå med förlust.
Försäljning
Rizzo Group kämpar med försäljningen. Brist på varor gör att den ligger på en för låg nivå. Ny behöver bolaget mer pengar för att kunna köpa in mer. Säkras inte finansieringen på kort och lång sikt kan situationen bli akut efter sommaren.
Podcast
I veckans Market Headlines: SGN Sport jublar över sin egen udda e-handelslösning, Rizzos Lars Fins talar ut om svåra åren – och dissen mot e-handeln. Stjärnsäljarna tipsar Markets läsare: ”Vill du hjula så gör det”.
Chefsintervju
De senaste tre åren har Rizzos omsättning halverats samtidigt som resultaten varit blodröda. Två rekonstruktioner och två år av pandemi har slagit hårt mot bolaget. ”Nu måste vi snart få någon stolpe in”, säger vd Lars Fins. I en stor intervju berättar han om:
✓ Att kliva in som vd i ett krisbolag – samtidigt som pandemin slog till.
✓ Synen på e-handeln: ”Det har blivit ett mantra – bygger du inte ut din e-handel klassas du som Jurassic Park.”
✓ Dråpslaget efter nyemissionen: ”Pengarna rann ut och det var omöjligt att parera.”
✓ Ljusningen för försäljningen under inledningen av 2022.
✓ Nya fokuserade verksamheten: ”Vi har sänkt våra omkostnader våldsamt”.
✓ Avgörande faktorn för att vända utvecklingen: ”Då finns det goda förutsättningar”.
Förvärv
Rizzo Group säljer sitt helägda dotterbolag Rizzo International AB. Bakom köpet står ett bolag som bland annat ägs av den tidigare ishockeystjärnan Peter Forsberg. Tillsammans med sin fru har han tidigare lånat ut pengar bolaget.
Finansiella rapporter
Rizzos nettoomsättning ökade med tolv procent under andra kvartalet 2021/2022. ”Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad”, säger vd Lars Fins i en kommentar.
Kartläggning
Pandemiåren har varit blodröda för Rizzo med stora förluster samtidigt som försäljningen har slaktats. Kan de vända utvecklingen? ”Det ser relativt mörkt ut för det här bolaget, i alla fall om man tittar på de senaste sju åren”, säger aktieanalytikern Rolf Karp. Market har kartlagt koncernens utveckling de senaste 25 åren. Här kan du läsa om:
✓ Rizzos skakiga resa de senaste 25 åren – omsättning och rörelseresultat år för år.
✓ Butiksnätets utveckling från 1997 till i dag.
✓ Rizzo har redan hunnit genomföra två riktade nyemissioner under 2022: ”Hur länge till ska de hålla på med det här”, frågar sig analytikern.
✓ Rolf Karp listar tre avgörande nyckelfaktorer för att bolaget ska överleva.
✓ Aktiekursen som kollapsat: ”Vad gör de på börsen egentligen?”
✓ Analytikerns dom: ”I slutändan kan det bli konkurs.”
Etablering
I höst öppnar Arket sin första fysiska butik i Frankrike och Cos går online i Australien. H&M-gruppen fortsätter att expandera och planerar att öppna 120 nya butiker i år samtidigt som 240 stängs. Dessutom sker satsningar online.
Finansiella rapporter
”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter.”. Det konstaterar vd Helena Helmersson när hon summerar ett år där modejätten närmat sig samma försäljningsnivåer som innan pandemin och där lönsamheten är den bästa på flera år. Nu flaggar hon för stora investeringar framöver.
Rekonstruktion
Rizzo har levt med ett yttre dödshot. Nu är bolaget på väg ut ur den senaste rekonstruktionen och andas trots allt en viss optimism. ”Det går inte att förklara hur krävande det har varit för alla som jobbar i koncernen”, säger vd Lars Fins.
Rekonstruktion
Krisdrabbade Rizzo Group kommer i dag att skicka ut ett ackordsförslag till sina oprioriterade fordringsägare. Enligt förslaget erbjuds de betalning av fordringsbelopp upp till 2 000 kronor samt 25 procent av det överskjutande beloppet.
Finansiella rapporter
Krisdrabbade Rizzo Group fortsätter blöda. Det visar siffror för bolagets brutna räkenskapsår som avslutades sista augusti. Trots detta är vd Lars Fins positiv inför framtiden.
Finansiella rapporter
Rizzo Group fortsätter att tappa försäljning under det sista kvartalet på bolagets brutna räkenskaps år. ”Verksamhetsåret går till historien som koncernens i särklass mest utmanande år”, säger vd Lars Fins. Totalt sjönk den jämförbara försäljningen med 30 procent.
Hållbarhet
Rizzo Group börjar sälja second hand. ”Konsumenten kan lämna in sin använda väska till någon av våra butiker och sedan ser vi till så att den får ett nytt liv”, säger marknadschef Helena Morland.
Politik
På torsdag tar Sverige nästa steg mot att bli ett öppet land efter att ha präglats av coronarestriktioner i över ett år. För handeln innebär det butikerna inte behöver begränsa antalet kunder utifrån kvadratmeter längre. ”Vi är såklart väldigt glada och lättade”, säger Indiskas vd Karin Lindahl.
Chefsintervju
Rizzo Group har under pandemin kämpat för sin överlevnad. Nu börjar bolaget se ett ljus i horisonten. ”Vi ser många möjligheter att få ut våra produkter på olika marknadsplatser”, säger vd Lars Fins.
Finansiella rapporter
Rizzo Group backade under bolagets tredje kvartal med minskad nettoomsättning och något sämre rörelseresultat än samma period i fjol. Men företaget ser tecken på en vändning. ”Den andra halvan av maj visade på en positiv utveckling”, konstaterar vd Lars Fins.
Rekonstruktion
Peter ”Foppa” Forsberg ska bidra till att få Rizzo Group på fötter. Den tidigare hockeystjärnan och och hans fru kliver in i kedjan av finansiärer som ska rädda verksamheten genom att teckna ett låneavtal med bolaget.
Försäljning
Krisande Rizzo Group har tecknat ett investerings- och aktieteckningsavtal med New York-baserade Global Corporate Finance. I utbyte mot aktier får bolaget kapital. ”Det stärker vår förmåga att förverkliga vår starka affärsplan”, säger vd Lars Fins.
Försäljning
Rizzo Groups jämförbara försäljning sjönk med nästan 43 procent under det senaste kvartalet. ”December-februari blev en ständig kamp för att överhuvudtaget kunna bedriva butiksverksamhet”, säger vd Lars Fins.
Rekonstruktion
Rizzos vd Lars Fins medger att läget är tufft nu när bolaget bland annat tvingas in i en kontrollbalansräkning. Men han tänker inte ge upp. ”Vi fortsätter kampen mot alla väderkvarnar som slår oss”, säger han till Market.
Rekonstruktion
Rizzo Group ansöker om företagsrekonstruktion – mindre än ett halvår efter att den förra avslutade. Restriktionerna för att minska smittspridningen av covid-19 har slagit hårt mot företagets försäljning.
Digitala handelsplatser
En gammal konflikt mellan fysisk och digital handel fick fart bland Markets debattinlägg förra veckan. Experterna tror att pressen som pandemin orsakat handeln ligger bakom återupplivandet, men ifrågasätter också konfliktens aktualitet. ”Om den uppstod för ett antal år sedan hade jag varit mer förstående till det”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.
Debatt
Mig veterligen har inte en försäljningskanal någonsin fått statligt betald marknadsföring där landets samtliga konsumenter har uppmanats att handla digitalt. Det skriver Rizzos vd Lars Fins i en replik till e-handelsexperten Moon-Suck Song.
Försäljning
Kraftigare restriktioner tvingar Rizzo Group att bromsa. Bolaget inför nu inköpsstopp av varor och tjänster för att prioritera andra kostnader. Det klarar heller inte av sina finansiella åtaganden gentemot sin bank och för därför diskussioner om en waiver.
Etablering
Accent-butikerna i Sverige byter skylt till Rizzo. I Eskilstuna väljer kedjan att göra omstart på nytt ställe och stänger i city. ”Vi flyttar till Tuna Park”, säger vd Rizzo Groups vd Lars Fins.
Affärsutveckling
Krisdrabbade Venue Retail Group byter namn till Rizzo Group. Det beslutades på en extra bolagsstämma i går torsdag. ”Venue Retail Group är ett namn som vi inte har någon som helst kommersiell nytta med att använda, säger vd Lars Fins.