Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Reitan
Köpupplevelse
7-Eleven testar ett nytt koncept i centrala Stockholm. Bland resultaten märks en ökad bageriomsättning. ”Maten är mer närvarande i den här butiken”, säger Linn Ahlén, konceptansvarig för Reitan Convenience i Sverige.
Hållbarhet
Efter ett år med PBX, Reitan Convenience testlabb för hållbara produkter, har ambitionen skruvats upp ytterligare. Redan 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara. ”Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat.”
På nytt jobb
Reitan Convenience Sverige tappar sin inköps- och marknadsdirektör. I maj blir AnnaMaria Carnemark vd för servicehandelsjättens norska verksamhet. ”Jag ser fram emot utmaningen”, säger hon.
Affärsutveckling
Det var världspremiär i Oslo i veckan när 7-Eleven Market slog upp dörrarna till den första butiken i konceptet. Butiken lovar ett brett urval av dagligvaror - till priser som matchar Rema 1000.
Etablering
Reitan Convenience lanserar ett nytt varumärke med fokus på hållbarhet. ”Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet”, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige.
Chefsintervju
Hon går i gång på förändring och bekvämlighet. Reitan Conveniences nya vd Anna Wallenberg lockades av att leda ett företag som fyller en viktig funktion i många människors liv. ”Man ska känna att det är där man kan lösa sina vardagsproblem”. Här berättar hon även om:
✓ Det svåra coronaåret
✓ Återhämtningen och försäljningsutvecklingen i år
✓ Planen för e-handeln
✓ Målet att bli bäst i Sverige på hållbarhet
✓ Hur Pressbyrån och 7-Eleven-butikerna ska förändras framöver
Försäljning
Efter ett år med stora försäljningstapp börjar Reitan Convenience Sverige se att kunderna kommer tillbaka. Samtidigt förbereder sig vd Mariette Kristenson för att kliva över som vd för hela organisationen. ”Jag känner de flesta av våra marknader som jag kommer ansvara för väl”, säger hon.
Etablering
16 december planerar Pressbyrån att öppna sin första helt obemannade butik. Det finns redan planer för mer. ”Vi för dialog med flera fastighetsägare”, säger Mariette Kristenson, vd för ägaren Reitan Convenience.
Etablering
Nu öppnar Pressbyrån sin första helt obemannade butik. Platsen blir Westfield Mall of Scandinavia i Solna. ”Möjliggör för tillgänglighet på ett helt annat sätt”, säger Reitan Convenience affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Etablering
Pressbyråns obemannade pilotbutik har varit igång i strax över tre månader i centrala Stockholm och nu är Reitan Convenience redo för nästa steg. ”Målbilden var att se hur en sådan här enheten skulle funka och det har funkat jättebra”, säger affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Etablering
7-eleven på Folkungagatan i Stockholm har ansökt om tillstånd att få servera öl och vin. ”Ansökan om tillstånd för att servera alkohol är en del i ett utvecklingsarbete där vi tittar på nya framtida eventuella möjligheter”, säger Reitan Conveniences kommunikationschef Lennart Schultz i ett mejl till Market.
Försäljning
Ett av landets snabbaste butikskoncept ska bli ännu snabbare och bättre. Market tog ett snack med Pressbyråchefen Mariette Kristenson om obemannade butiker, snabba köp, svängigt sortiment, gott kaffe och corona. ”Vi ska alltid vara Sveriges modernaste kiosk”, säger hon.
Etablering
Här utmanar 7-Eleven restaurangbranschen. Kedjan testar ett nytt koncept i Kristianstad där kunden kan sitta ner, äta enklare mat och ta ett glas vin. ”Det är en pilotbutik så får vi se hur det fungerar”, säger vd Magnus Carlsson vd för Reitan Convenience AB.
Framtidens teknik
Reitan Convenience skärper sitt onlinefokus och startar en digital think tank. En rad nya butikskoncept ligger redan på skissbordet. ”Digitaliseringen ställer nya krav även på oss”, säger vd Magnus Carlsson.
Försäljning
Att korta kötiderna är en förutsättning för butiker i områden med pendlingstrafik. Reitan Convenience har jagat värdefulla sekunder. ”Vi satte en vision att kapa varje transaktion till 20 sekunder. Nu är vi där”, säger vd Magnus Carlsson.
Betallösningar
Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.