Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Rea
Analys
2023 ser ut att bli minst lika turbulent som 2022. Men det finns mer än krig, inflation och extrema elräkningar att hålla koll på. Anna Nordlander har kikat i spåkulan och listar 15 viktiga trender om allt från social medier och marknadsplatser till EMV och pre-loved.
Försäljning
I samband med att Axel Johnson sålde Åhléns till en ny ägarkonstellation med Ayad Al-Saffar i spetsen startades en stor utförsäljning. Nu är kampanjen avslutad, och det med goda resultat, enligt Åhléns.
Försäljning
Shoppingfesten Black Week växte i år, enligt Postnord. En undersökning av postbolaget och Kantar Sifo visar att konsumenterna spenderade hela 9,3 miljarder kronor. ”Många företag har suttit med stora lager.”
Försäljning
Årets upplaga av Black Week passerar nu halvtidsmarkeringen. Market har tagit tempen på nätapoteken under årets försäljningshögtid, som konstaterar stora framgångar. ”Med tanke på hur bra det börjat så tror vi att det kommer bli en jättebra fredag”, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
Försäljning
Måndag 21 november startar årets Black Week – officiellt i alla fall. Hede Fashion Outlet i Kungsbacka har valt att ignorera det och drog i gång redan 24 oktober. ”Vi får mer respons av att vara ensamma i ett flöde”, säger Per Wallentin, affärschef på Via Outlets nordiska verksamhet.
Analys
År 2022 har varit ett enda stort kaos. Det gör årets julhandel mer oviss än någonsin – och dessutom stökar Amazon till läget ytterligare genom att lansera ännu en rea med tydligt fokus på jul. Men det finns många åtgärder ni kan vidta för att vässa kunderbjudandet under Black Friday och julhandeln. Till exempel snegla lite på jultidningsförlagen…
Digitala handelsplatser
I juli ordnade Amazon Prime Day i Sverige för första gången. Nu siktar plattformsjätten på att förekomma Black Friday, genom att arrangera en ny stor reahelg för Prime-medlemmar redan i oktober.
Guide
Nu införs bestämmelserna som ska stoppa ”fulreor”. Här är det viktigaste innehållet i handelns nya prissättningsregler – och fem branschexperters reaktion på lagförslaget. ”Detta kan lugna ner den generella rabatt-hysterin”, säger Sofia Valentin, delägare i Joy.
Politik
Regeringen vill anpassa konsumentskyddet till den ökade digitaliseringen. Bland annat skärps kraven på tydlig information vid reor och äkthet hos konsumentrecensioner. Företag ska även kunna krävas på böter om de bryter mot avtalsvillkorslagen.
Säkerhet
Den 22 februari startar bokrean. Huruvida de restriktioner som ligger i dag kommer att finnas kvar då är fortfarande oklart. ”Vi följer självklart myndigheternas alla riktlinjer och föreskrifter”, säger Johan Junehed, försäljningschef för Bokusgruppen där bland annat Akademibokhandeln ingår.
Försäljning
I liket med i fjol fanns nya restriktioner och ökad smittspridning i korten inför mellandagarna. Men i år var kundtrafiken god – och försäljningen större. ”Snittköpet är upp med tio procent”, säger Välas centrumchef Niklas Blonér.
Marknadsföring
I fjol blev Lyko och en mängd andra e-handlare granskade av Konsumentverket för vilseledande prisjämförelser under Black Friday. I år har Lyko städat bort missarna. ”Vi ser andra som inte har rättat till det här”, säger vd Rickard Lyko.
Hållbarhet
Giving Tuesday startade som en reaktion om Black Friday och har utvecklats till en kampanj för allt positivt som görs i samhället. I år hoppas Giva Sverige att man spräcker fjolårets rekord då 200 aktörer medverkade.
Kartläggning
Allt fler kunder tar avstånd från Black Friday. Det visar Markets årliga enkät. Sannolikt bidrar larmen om fejkreor och den pågående klimatdebatten till den ökande skepticismen, tror Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Förutom att fler kunder är negativa visar Markets Black Friday-enkät även hur mycket kunderna planerar att spendera, hur stora rabatter de kräver och anledningarna till att de tackar nej till rean.
Försäljning
Strax före jul uppmanade Folkhälsomydigheten handlare att ställa in mellandagsrean. Markets snabbenkät visar att många i stället styrde sina kampanjer till nätbutiken. ”Försäljningen följde mönstret som vi haft under hela pandemin – men ännu mer extremt”, säger Polarn o Pyrets vd Johan Munck.
Trender
Varannan aktör i sällanköpshandeln planerar att inte arrangera någon mellandagsrea. Så ser resultatet ut bland dem som svarat på Markets nya enkät. ”Försäljningen blir väldigt annorlunda i år”, säger Hans Tjernström Carraro, presschef på Svensk Handel.
Försäljning
Kundvärdar, drive through och spridning av kundtrycket – samt noggrann planering av e-handeln. Det är några av de åtgärder som kedjor och butiker förbereder inför årets Black Friday som väntas blir ännu större på nätet i år. ”Vi kan inte vara utan en enda person”, säger Lisa Coppage, webbansvarig på Ginza.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Ingen överraskning att Varner är nästa modejätte med problem, både sol och mörka moln över sommarhandeln och krisdrabbade skobranschens missade möjligheter.
Försäljning
”Årets stundande rea blir brutalare än någonsin”, spår Marcus Wibergh, vd på Intersport och pekar på aktörer med överlager som man vill bli av med. Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström tror på en tidigare reastart än vanligt på grund av corona – men tror inte på några försäljningsökningar.
Debatt
När konkursbon ska reas ut gäller det att hålla rätt prissättning i den egna butiken för att hålla kassaflödet uppe. Men taktiken för handlare och konkursförvaltare är olika, skriver Andreas Jonason och Peter Dahl på konsultbolaget Simon-Kuchers & Partners.
Debatt
Visst är rabatter ett effektivt sätt att driva försäljning, men det håller inte att förlita sig på dem i längden. När detaljhandlare använder sig av rabatter för att kompensera för minskad försäljning under vissa perioder har de slagit in på en farlig väg, skriver Lars Groenkjaer på Salesforce.
Försäljning
Tydliga spelregler som tar modehandeln bort från reaträsket och gör att mer säljs till fullpris och får upp lönsamheten. MQ:s vd Ingvar Larsson vill se en gemensam aktion från branschen. Och att mer behöver göras är tydligt menar Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil: ”Branschen håller på att priskampanja bort all form av lönsamhet”.
Försäljning
Ut med det gamla och in med det nya. För den traditionella handeln fyller säsongsreorna en viktig funktion. Med e-handelns intåg har realandskapet ritats om och handeln måste förhålla sig till nya villkor.
Försäljning
Antalet reor har blivit fler och reorna gör att lönsamheten sjunker. Det är handlarnas egen bild av reautvecklingen i handeln. En riskabel utveckling, enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.