Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Pressbyrån
Hållbarhet
Efter ett år med PBX, Reitan Convenience testlabb för hållbara produkter, har ambitionen skruvats upp ytterligare. Redan 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara. ”Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat.”
På nytt jobb
Reitan Convenience Sverige tappar sin inköps- och marknadsdirektör. I maj blir AnnaMaria Carnemark vd för servicehandelsjättens norska verksamhet. ”Jag ser fram emot utmaningen”, säger hon.
Etablering
Reitan Convenience lanserar ett nytt varumärke med fokus på hållbarhet. ”Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet”, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige.
Chefsintervju
Hon går i gång på förändring och bekvämlighet. Reitan Conveniences nya vd Anna Wallenberg lockades av att leda ett företag som fyller en viktig funktion i många människors liv. ”Man ska känna att det är där man kan lösa sina vardagsproblem”. Här berättar hon även om:
✓ Det svåra coronaåret
✓ Återhämtningen och försäljningsutvecklingen i år
✓ Planen för e-handeln
✓ Målet att bli bäst i Sverige på hållbarhet
✓ Hur Pressbyrån och 7-Eleven-butikerna ska förändras framöver
Etablering
Nu öppnar Pressbyrån en andra fristående obemannad butik. Den kommer att ligga vid Huddinge sjukhus. ”Det känns väldigt bra att kunna erbjuda vår service dygnet runt”, säger Patrik Kimling, etablerare på Reitan Convenience Sweden.
Etablering
Pressbyrån har tagit fram ett mindre – och flyttbart – butikskoncept. ”På det här sättet kan vi etablera oss och erbjuda service på platser som annars inte har det”, säger Reitan Convenience Sveriges bygg- och etableringsdirektör Isak Wondimu.
Försäljning
Efter ett år med stora försäljningstapp börjar Reitan Convenience Sverige se att kunderna kommer tillbaka. Samtidigt förbereder sig vd Mariette Kristenson för att kliva över som vd för hela organisationen. ”Jag känner de flesta av våra marknader som jag kommer ansvara för väl”, säger hon.
Etablering
I mitten av januari öppnade Reitan Convenience Sweden sin första obemannade butik. Den kommer att följas av fler. ”Kunderna är positiva till köpupplevelsen”, säger affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Etablering
16 december planerar Pressbyrån att öppna sin första helt obemannade butik. Det finns redan planer för mer. ”Vi för dialog med flera fastighetsägare”, säger Mariette Kristenson, vd för ägaren Reitan Convenience.
Etablering
Pressbyråns obemannade pilotbutik har varit igång i strax över tre månader i centrala Stockholm och nu är Reitan Convenience redo för nästa steg. ”Målbilden var att se hur en sådan här enheten skulle funka och det har funkat jättebra”, säger affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Försäljning
Coronakrisen tvingar 7-Eleven och Pressbyrån att stänga butiker. ”På ett fåtal platser har kundunderlaget inte räckt till”, säger Lennart Schultz, kommunikationschef hos ägaren Reitain Convenience Sweden.
Affärsutveckling
Pressbyrån och 7-Eleven lanserar ett nytt samarbete med Greenfood, som levererar färsk snabbmat med hälsoprofil. ”Ett ultrasnabbt flöde”, säger Fredrik Klein, inköpsdirektör för Reitan Convenience Sweden, till Market.
Betallösningar
Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Försäljning
Pressbyrån på Stockholms central har tillfälligt döpts om till Insamlingsbyrån och låter hela dagens omsättning gå till Rädda barnens flyktingstöd. ”Vi räknar med att få ihop minst 300 000 kronor”, säger marknadschefen Anna Maria Carnemark.