Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Power
Förvärv
Få svenskar känner spontant till varumärket Power – enligt analysföretaget Xtreme handlar det om mindre än en procent. Det kan jämföras med 60 procent för Media Markt och 79 procent för Elgiganten. ”Det blir såklart en utmaning att nå upp till.”
Podcast
I veckans Market Headlines: Media Markts enorma effekt på den svenska hemelektronikmarknaden – trots misslyckandet. Powers stora utmaningar i Sverige. Kundernas nya shoppingvanor orsakar stora förändringar i dagligvarukedjornas kundstockar och lojalitet.
Analys
Redan för sex år sedan kunde Market avslöja att Media Markt i Sverige var på väg att förvärvas av norska Power. Det dröjde dock fram till i dag – alla hjärtans dag – innan affären kunde slutföras. Nu har norrmännen ett stort arbete framför sig.
Förvärv
Den nordiska hemelektronikkedjan Power tar över Media Markts butiker i Sverige. Moderbolaget Media Markt Saturn kommer att behålla 20 procent. ”Det här är ett bra drag både för Power och för Media Markt Sverige”, säger Powers koncernchef Ronny Blomseth.
Retail Awards
I veckans avsnitt av Market Headlines: Retail Awards-vinnaren som hjälper kunden i både nöd och lust. Powers kaxiga målsättning – så kan de bli näst störst i branschen. Vinnarna och förlorarna i skönhetshandeln, där Lyko rusar snabbt mot toppen.
Affärsutveckling
Power har haft en blygsam utveckling i Sverige. Men det finns fortfarande en klar ambition att utmana på riktigt. ”Vi ska bli en omnikanalkedja”, säger Robert van Toor, vd för Power i Sverige.
Digitala handelsplatser
Den norska hemelektronikkedjan Power ska etablera fysiska butiker i Sverige. Frågan är dock fortfarande – när? ”Marknaden är tuff och det är inte bara att gasa. Men vi kommer” säger Sverigechefen Robert van Toor till Market.