Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Postnord
Försäljning
Shoppingfesten Black Week växte i år, enligt Postnord. En undersökning av postbolaget och Kantar Sifo visar att konsumenterna spenderade hela 9,3 miljarder kronor. ”Många företag har suttit med stora lager.”
Försäljning
E-handeln minskade med fem procent under det tredje kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. Störst var tappet inom kategorin barnartiklar och leksaker där försäljningen sjönk med hela 27 procent.
Arbetsliv
Det är hård konkurrens om e-handelstalangerna – och ofta vänder sig personer med attraktiv kompetens till andra sektorer. Det visar unik data som 4 Potentials har tagit fram på uppdrag av Market. ”Oftast vill e-handeln ha de främsta talangerna, men de har just nu inte de vassaste rekryteringsprocesserna”, konstaterar Fredrik Andersson, vd på 4 Potentials. Här är listan över e-handelstalangernas favoritföretag.
Podcast
I veckans Market Headlines: Jurymedlemmarna talar ut om arbetet bakom Handelns Mäktigaste. E-handelns oförlåtliga synder – och hur du gör Fredrik Svedjetun riktigt missnöjd. Uppmärksammat reportage visar en helt ny sida av insiderhärvan inom Ica.
Logistik
Adlibris har utsetts av konsumenterna till årets luftsnålaste e-handlare. Framgången bygger på långvarit arbete tillsammans med leverantörer för att hitta smarta lösningar. ”Vi har kommit en bra bit på vägen men vi är inte färdiga” säger Nicklas Törnqvist som är Head of Delivery Experience på Adlibris.
På nytt jobb
Tidigare i höst lämnade e-handelsanalytikern Carl-Fredrik Teder Postnord. Han är inte den ende som lämnar affärsområdet. I dag står det klart att ytterligare två tunga e-handelsnamn försvinner.
Trender
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet, visar E-barometern från Postnord. Samtidigt ger konsumenterna besked inför julhandeln, så mycket kommer julklappsinköpen att öka online.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Retail Awards går in i nästa fas – vi avslöjar vilka som blev vildast av glädje när de utsågs till finalister. Så var Markets möte med Amazon – men var är de snabba Prime-leveranserna? Nya siffrorna som visar att e-handelsloket bara rusar vidare när pandemin klingar av.
Logistik
Konsumenterna blir allt mer nöjda med e-handelsleveransen – oavsett transportör. Det framgår av senaste e-handelsbarometern. ”Det går hand i hand med att kunden hittar varianter som passar en själv. Boxar har växt enormt” säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder på Postnords event Retail Day.
Försäljning
E-handeln fortsatte att växa under det andra kvartalet – trots förra årets rekordsiffror. Det visar E-barometern från Postnord. ”Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021. Men det är inte alls det vi ser”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Logistik
70 procent av svenskarna tycker att paket med varor de köpt online är onödigt stora och innehåller för mycket luft. För att öka medvetenheten om problemet tar Postnord nu hjälp av konsumenterna. ”Ingen vet bättre än den som köper varan”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel.
Logistik
Postnord rustar för högtryck i sommar. ”Eftersom det ser ut som att det fortsatt kommer att vara restriktioner väntar vi oss att många kommer att vända sig till e-handel”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte kraftigt i Sverige under fjolåret som en följd av pandemin. Och den fina utvecklingen håller i sig under första kvartalet. ”Det är en oerhörd tillväxt”, säger Postnords analytiker Carl-Fredrik Teder.
Digitala handelsplatser
Omsättningen i Turkiets e-handel ökade med 97,2 procent förra året, enligt statistikbyrån Eurostat. Men störst andel av befolkningen som handlar online har Storbritannien. Så här såg e-handeln ut i Europa under 2020.
Logistik
Postnords paketflöden nådde nästan Black Friday-nivåer under påsken. Under ett dygn hanterades 960 000 paket. ”Såhär ett år in i vår sociala distansering har svenskarna blivit vana vid att handla och det syns i våra flöden”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord.
Digitala handelsplatser
Ettan parkerar på tronen, H&M tar sig in i topptrion – och årets snabbväxare är en matkedja som rusar in på topplistan. Det visar E-barometerns sammanställning av svenskarna e-handelsfavoriter.
Digitala handelsplatser
Rekordtillväxt på 40 procent, en passerad drömgräns – och en tydlig vinnarbransch. Det visar E-barometerns årsrapport för 2020. ”Den mest intressanta vi någonsin släppt”, säger Postnords vd Mathias Krümmel.
Digitala handelsplatser
Det är fortsatt högt tryck hos Postnord. ”Siffrorna vi ser från årets första vecka toppar alla prognoser”, säger Mathias Olsson på Postnord. Under årets första vecka ökade antalet hanterade paket med 21 procent.
Försäljning
Under de tre första veckorna i december har försäljningen online ökat med 54 procent, visar färska siffror från Klarna. ”Det är ett tydligt trendbrott”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.
Logistik
Stockholmsmässan i Älvsjö utanför Stockholm och Svensk mässan i Göteborg förvandlades snabbt till paketombud med drive thru. ”Operativt har det fungerat utmärkt”, säger Mathias Olsson, chef för Postnords ombudsnät. Däremot har volymerna inte varit så stora som bolaget hoppades på.
Logistik
Drygt tio miljarder kronor. Så mycket shoppade svenskarna för online under Black Week visar nya siffror från Postnord – som tvingas hantera rekordstora paketskördar. ”Vi ser en ökning med cirka 21 procent jämfört med året innan”, säger Mathias Olsson, chef för ombudsnätet.
Digitala handelsplatser
E-handelsexperten Arne Andersson på Postnord startar eget med Arnepåposten AB. Här ringar han in milstolparna under e-handelsåret, ser fram emot 2021 och berättar hur han själv näthandlar inför julen.
Digitala handelsplatser
Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg blir paketombud med drive thru. Samtidigt pilottestar Postnord digitala kösystem hos fler ombud i ambitionen av minska trängseln efter Black Week.
Logistik
Flera logistikföretag vittnar om ett högt tryck på leveranser under Black Week. Men företagen hade förberett sig och uppger att ledtiderna inte har påverkats i någon större utsträckning. ”Alla har fått slita otroligt mycket, men det är väldigt få sändningar som har behövt vänta med att bli levererade”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.
Logistik
Stockholmsmässan förvandlas till världens största paketombud. ”Postnord vill göra allt vi kan för att förhindra en ökad smittspridning under en intensiv period då det väntas rekordhöga mängder paketleveranser”, säger Mathias Olsson, chef för ombudsnätet.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte med 33 procent i oktober. ”Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen”, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Digitala handelsplatser
Färre svenska e-handlade under september månad, jämfört med tidigare under coronakrisen. Det visar E-barometern från Postnord. ”Sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte med 25 procent i augusti, visar E-barometern från Postnord. ”Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Digitala handelsplatser
Den enorma e-handelstillväxten under andra kvartalet kommer sannolikt att sätta spår även under Black Friday och julhandeln. “Jag tror att det blir en explosion och en utmaning att ta hand om alla order som”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Digitala handelsplatser
Tre av tio konsumenter har handlat mer på nätet sedan coronapandemin bröt ut, det visar nya siffror från Postnord. En tredjedel av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter online.
Logistik
E-handeln ökar kraftigt i svallvågorna av coronapandemin – och med det har kundernas krav på leveranser förändrats. ”När regeringen uppmanade folk att stanna hemma och socialt distansera sig ökade efterfrågan på våra leveranser direkt”, säger Simon Strindberg, kommunikationschef på leveransföretaget Budbee.
Digitala handelsplatser
E-handeln tillväxt har varit kraftigare under våren – som en följd av coronapandemin. Det påverkar Postnords ombud som haft 3,5 miljoner fler kundmöten årets sju första månader jämfört med i fjol.
Digitala handelsplatser
E-handel fortsatte att växa i juni – men tillväxten var blygsammare än den varit tidigare under pandemin visar E-barometern. ”Utvecklingen peakade med jättehöga ökningstal i april och maj”, säger Arne Andersson på Postnord.
Logistik
Postnord ska höja priset på paket under Black Friday och julhandeln för att täcka ökade kostnader i samband med att kapacitet behöver öka. ”Tondövt”, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.
Digitala handelsplatser
E-handelns starka tillväxt fortsätter och rusningen bland de äldre håller i sig. Samtidigt har andelen som handlar på nätet stabiliserats på en ny nivå. Det visar E-barometerns siffror för maj. ”Rimligt att tro att många äldre kommer att fortsätta göra inköp på nätet”, konstateras det i rapporten.
Digitala handelsplatser
Coronakrisen har utlöst en e-handelsexplosion i Sverige. Den logiska följden är fler returer. ”Vi har en stor del nya och oerfarna e-handelskonsumenter”, säger e-handelsexperten Patrik Müller.
Digitala handelsplatser
Effekterna av coronapandemin gör att tillväxten i e-handeln tar fart igen. Under första kvartalet ökade försäljningen med 16 procent. ”Vi ser att det accelererar ännu mer i april och maj”, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.
Digitala handelsplatser
Oron för den ekonomiska utvecklingen till följd av coronapandemin slår igenom i e-handeln och Postnord konstaterar ett tapp för e-handeln. ”Konsumenten håller hårt i sin disponibla inkomst”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Digitala handelsplatser
Returerna från svenska konsumenter ökar inom både e-handel och fysisk butik. ”Returerna är en fråga om liv och död, framförallt inom kläder och skor. Att jobba med returerna kan ge svarta siffror”, säger e-handelsrådgivaren Arne Andersson på Postnord och ger sina bästa tips på hur returerna kan minska.
Digitala handelsplatser
Zalando, Adlibris och Cdon hör till svenskarnas favoriter på nätet. Generellt hamnar rena e-handlare och marknadsplatser högt på topplistan liksom mode, böcker och hemelektronik. Men en aktör ligger långt före alla andra.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte med tretton procent i fjol vilket innebar tio nya miljarder till handeln. Även den fysiska handeln växte något, bland annat tack vare lågpriskedjorna och kreativa satsningar. I kronor stod e-handeln för ungefär 55 procent av tillväxten.
Digitala handelsplatser
Svenskarna e-handlade för 87 miljarder kronor förra året, en ökning på tretton procent. 100 miljarder i omsättning är nu i sikte även om det blir allt svårare att avgöra vad som är e-handeln och inte. ”Gränserna flyter ihop”, säger Arne Andersson på Postnord.
Logistik
Postnord tar från och med i dag inte emot försändelser som ska till Kina och även försändelser från Kina påverkas. Svensk Handel konstaterar att coronaviruset nu påverkar både handlare och konsumenter i Sverige.
Försäljning
Försäljningen under Black Friday ökade med fem procent, visar nya siffror från Postnord. ”Andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Logistik
Hallå där, Arne Andersson på Postnord. I SVT:s julkalender Panik i tomteverkstan får vi reda på att det är stiltje i tomteverkstan eftersom önskelistorna fastnat i ”Nordposts” logistikkedja. Hur går det för Postnord i julsnurren? Är det stiltje hos er med?
Logistik
Last mile är en av handelns hetaste frågor. Men framtidens lösningar består knappast av ett myller av paketbärande drönare. Istället pekar e-handlarna Netonnet och Lyko på en utveckling av leveranser till klassiska brevlådor.
Digitala handelsplatser
Under tredje kvartalet växte försäljningen online ”bara” med elva procent. ”Det är flera faktorer sammantaget som gjort att tillväxten bromsat in relativt snabbt”, säger Postnords e-handelsrådgivare Arne Andersson.
Digitala handelsplatser
Sugen på att etablera dig på den kinesiska e-handelsmarknaden? Var beredd på att kavla upp. Det krävs nämligen både kulturell koll, ekonomiskt tålamod och unika produkter om du vill lyckas.
Digitala handelsplatser
Postnord tar nu krafttag för att eliminera luften ur paketen. ”Vi kör väldigt mycket luft, upp emot 30 procent”, säger Annemarie Gardshol, vd och tillförordnad koncernchef, och bjuder in hela branschen för att hitta mer hållbara transportlösningar.
Digitala handelsplatser
Fyra av tio e-handlare har ingen utlandsförsäljning alls. Ytterligare tre av tio har en marginell försäljning. ”De är för dåliga på expansion geografiskt”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Logistik
Postnord är på bättringsvägen. Efter de senaste årens turbulens har ”den blå maskinen” genomfört stora förändringar för att kunna möta kundernas krav. ”Nu gör vi ett mycket bättre jobb, men det tar tid att få tillbaka det sargade förtroendet”, säger Peter Hesslin, chef för solutions, Postnord Sverige.
Försäljning
Köpresan blir allt mer komplex. Kunderna är vana att röra sig i flera kanaler, och räknar med att deras favoritbutiker hänger med i svängarna. Men många kedjor har hamnat på efterkälken. ”De sitter ofta på ett tungt arv, med stora och kostsamma affärssystem och en organisation som är uppbyggd för att vi ska handla i fysiska butiker”, säger Postnords e-handelsexpert Carin Blom.
Digitala handelsplatser
E-handeln tar hand om tillväxten inom detaljhandeln – då måste den digitala omställningen gå ännu snabbare. ”Det håller inte att prata. Nu måste retailföretagen gå igenom onlineresan”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.
Digitala handelsplatser
Ett nytt avtal garanterar Postnord att fortsätta leverera Amazon-paket i ytterligare tre år. Men om det gör att en eventuell svensk utrullning av Amazon Prime dröjer kan Postnord inte svara på. ”Det är en fråga för dem”, säger Thomas Backteman.
Digitala handelsplatser
E-handeln tillväxt fortsatte under det tredje kvartalet. Men bygghandeln hade det tuffare och visade upp en lägre tillväxt än den gjort de senaste åren. ”Återstår att se om dippen är tillfällig”, säger Carin Blom på Postnord.
Digitala handelsplatser
Svenskarna kommer att e-handla julklappar för åtta miljarder kronor i år, en ökning med 15 procent. Det spår Postnord i sin julprognos. Men det kan bli mer – förra året ökade e-handeln med 0,6 miljarder mer än vad Postnord förutsåg.
Logistik
Postnord rustar för att göra paketleveranserna smidigare inför Black Friday och julhandeln. Men det är inte tillräckligt, menar Ica-handlaren P-O Ohlsson. ”Vi som ombud har större problem än vad Postnord mäktar med att hantera”, säger han.
Digitala handelsplatser
Annemarie Gardshol har uppdraget att leda Postnord genom den värsta stormen i bolagets historia. ”Vi tar förtroendekrisen på största allvar och har en plan för hur vi ska vända det här”, säger hon i en lång intervju med Market.