Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Pop up
Hållbarhet
Köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg är i full gång med höstens kampanj, som innefattar en butik där allt är gratis. ”Ett sätt för oss att skapa engagemang”, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.
Etablering
Black Friday och julhandel i all ära. Men för maskeradkedjan Butterick´s är Halloween årets viktigaste helg. Och med högtiden inför dörren öppnar kedjan en pop up-butik för att klara kundanstormningen.
Etablering
Vita staket med klättrande murgröna, blommande körsbärsträd och drivved är några av de element som flyttat in på NK i Stockholm. I kläd- och inredningsföretaget Lexingtons nya pop up-butik vill man skapa en känsla av den amerikanska östkusten.
Köpcentrum
Pop up-butiken i Kungsbacka blev ett lyckat test. Flying Tiger Copenhagen fortsätter driva butiken fram till sommaren och utvärderar butiksläget. ”Vi vill vara där kunden vill att vi ska vara”, säger vd Martin Sörenhag.
Köpcentrum
Flying Tiger öppnar två tillfälliga butiker, den ena i Kungsmässan i Kungsbacka och den andra i Torp i Uddevalla. Bägge kommer att vara igång året ut. ”Det är en fantastisk möjlighet att visa upp vårt starka koncept i nya städer under julhandeln”, säger säger Martin Sörenhag, vd för den nordiska verksamheten.
Etablering
Netonnets pop up-butik i Nacka stängde i juli. Just nu har kedjan inga tillfälliga enheter igång. ”Det har varit tuffare att bedriva verksamhet rent generellt i gallerior och köpcenter under coronapandemin”, säger PR-och kommunikationschef Kristina Wärmare.
Köpcentrum
Sedan i våras testar Åhléns att göra sin outlet till en del av varuhusen. ”Vi ser överlag ett stort intresse från kund”, säger kommunikatör Monica Hultgren Andersson. Kedjan utesluter inte en utökad satsningen.
Digitala handelsplatser
Lagerhaus planerar för att krympa det fysiska butiksnätet 2021. ”Det kan bli aktuellt med en hel del butiksstängningar”, bekräftar vd Jerker Levin. Samtidigt fortsätter utrullningen av pop up-butiker och ytterligare fem är planen innan årsskiftet.
Etablering
Ronnie Larsson, som driver tre Sportringen-butiker i Skåne, har som många andra tappat försäljning som en följd av coronapandemin. Men i stället för att kapa kostnader och permittera personal så väljer att han att satsa sig ur krisen. I dag öppnar han en pop up i C4 i Kristianstad som ska få fart på affärerna.
Etablering
En 500 kvadratmeter stor yta dit aktörer kan ta med sig både butik och kontor. Så beskriver vd:n Rikard Lundberg Popup Agencys senaste satsning. ”Fler koncept driver mot att bli mer temporära”, säger han och spår att det vi kallar popup i dag kan bli normen i framtiden.
Etablering
Skincity har stängt sin tillfälliga pop up-butik i Westfield Mall of Scandinavia i Solna. ”Vi har fått ett kvitto på att vårt koncept fungerar väl i en fysik miljö”, säger grundaren Mikael Kjellman och förklarar att den pågående utvärderingen får ge svar på om, var och när det blir en fortsättning.
Köpcentrum
I Sickla har outletkonceptet blivit en del av det ordinarie Åhléns-varuhuset. Vd Stina Klaesson utesluter inte fler liknande satsningar. ”Vi får utvärderar när vi kommit längre”, säger hon.
Etablering
Pop up, showroom, shop-in-shop – och sen då? ”För e-handlare finns det många fördelar med att tränga ut i den fysiska miljön och få ett verkligt möte med kunden”, säger retailtrendspanaren Magnus Ohlsson på We Hunt for Heads, och lanserar nästa lösning: fysisk butik.
Etablering
I augusti öppnade Lagerhaus en pop up-butik i Ringens köpcentrum i Stockholm. I oktober har det blivit tre till. ”Möjligheten att utforska hur vårt sortiment fungerar i olika storlekar på butikslokal ”, säger vd Jerker Levin.