Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Plantagen
Finansiella rapporter
”Plantagen har under året fortsatt att utvecklas väl”. Det konstaterar Jonas Wikström, vd och koncernchef för ägaren Ratos. Resultatet för 2021 var det bästa någonsin. Fjärde kvartalet blev emellertid en plump protokollet.
Finansiella rapporter
Plantagens försäljning under det tredje kvartalet var i paritet med i fjol. På grund av leveranskaoset agerar nu kedjan för att inte få slut på varor inför julen och under kommande vårsäsong.
Försäljning
Ett ökat intresse för odling och växter gynnar Plantagen, som ökade omsättningen med 22 procent under första kvartalet. Detta trots att kedjan från mitten av mars tvingats ha 38 butiker stängda i Norge.
Försäljning
Plantagen avslutade året med tillväxt. För helåret ökade omsättningen med sex procent. ”Försäljningen har gynnats av pandemin och av ett bättre kunderbjudande”, säger ägaren Ratos vd Jonas Wiström.
Vd-byte
Plantagen har tappat växtkraft under Ratos ägande. Efter petningen av vd Olav Thorstad ska nu Nina Jönsson vända på utvecklingen. ”Det finns enorm potential. Vi ska skapa ett erbjudande som gör oss relevanta hela året, inte bara under trädgårdssäsongen”, säger den nytillträdda vd:n.
Försäljning
Hos ledande trädgårdskedjorna Plantagen och Blomsterlandet växer försäljningen i coronatider. ”Blommor och livet med växter verkar vara extra viktigt under tider som dessa” säger Karolina Åhs, marknadsdirektör på Plantagen.
Debatt
Det var styrelsens beslut att Daniel Juhlin skulle lämna vd-posten för Plantagen. ”Vi behöver en vd med god operativ erfarenhet från retail”, säger styrelseordförande Hilde Britt Mellbye till Market.
Digitala handelsplatser
Plantagen satsar på att bli en fullskalig omnikanalaktör. Under sommaren går kedjan online, i mindre skala. En digital pop up-butik med begränsat sortiment öppnas på utvalda orter.
Digitala handelsplatser
Plantagen lanserar en fullskalig omnikanalslösning och satsar på en utbyggd e-handel i slutet av året. ”Vår bransch börjar bli mogen för det här”, säger Kenneth Grönlund, omnikanalschef, till Market.
Etablering
Plantagen öppnar två nya butiker i Skåne under hösten. Det är en del i kedjans ambition att växa för att komma närmare kunden. ”Vi är inne i en kraftig expansionsfas”, säger marknadschefen.