Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Outnorth
Marknadsföring
Allt eftersom dagarna i december tickar på släpper detaljhandelskedjorna sina kalendererbjudanden – och de blir fler. Åhléns, MQ Marqet och Outnorth berättar om syftet med sina adventskalendrar.
Kartläggning
Friluftsliv och outdoorkläder har blivit stekhett under pandemin. Markets karläggning över de största renodlade aktörerna visar att tillväxten drog iväg med över 30 procent under det senaste verksamhetsåret. ”Utvecklingen kommer att hålla i sig”, menar Jonas Arnberg, vd för HUI. Ladda hem siffrorna med utvecklingen för tolv bolag.
Trender
Friluftsliv fick ett uppsving när pandemin slog till. Och många ser ut att vilja ge sig ut i naturen och vandra även den här sommaren. ”Det är verkligen högtryck hela vägen”, säger Stefan Engelson, som är vd för Engelsons.
Analys
Den traditionella sporthandeln har haft ett sötsurt år med både nederlag och viktiga segrar. Den största tillväxten sker inom outdoor och andra nischade koncept. Lanseringen av Racqet ser på förhand ut att ligga helt rätt i tiden.
Digitala handelsplatser
Outnorth hade ett succéår 2019. Försäljningen rusade och resultatet vände till svarta siffror. Nu berättar vd Harald Ennen om arbetet bakom lyftet, och vägen framåt: ”Vi kommer befästa vår position som den ledande e-handelsaktören inom outdoor.”
Digitala handelsplatser
Outnorth går ihop med norska Fjellsport. Tillsammans blir de en ny e-handelsjätte med en omsättning på över miljarden. ”Sammanslagningen skapar flera skalfördelar”, säger Cato Broberg hos ägaren Egmont Publishing.