Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om ÖoB
Finansiella rapporter
Under 2021 gjorde ÖoB ett stort tapp i omsättning, och slutade på en nivå som är lägre än innan pandemin. Kunderna har valt konkurrenter och e-handel framför den klassiska lågpriskedjan, menar vd Eva Lundqvist som fortsätter kapa kostnader.
Debatt
En ny internationell studie visar att konsumenter i allt mindre utsträckning mellan shopping i fysiska butiker och digitala kanaler. Det är på tiden att svensk detaljhandel accepterar detta faktum, anser Andreas Jonason och Felix Mörée på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners.
Arbetsliv
Beskedet om att ÖoB storhyvlar personal i varuhusen har väckt kritik från både facket och anställda. Men bolagets vd, Eva Lundqvist, håller inte alls med om att de saknar en plan för hur neddragningarna påverkar arbetsmiljön. ”Vi vill vara en bra arbetsgivare även i svåra tider som dessa”, säger hon.
Arbetsliv
ÖoB hyvlar butikspersonal i varuhusen på grund av lönsamhetsläget. Men facket anser att det kan påverka arbetsmiljön och har anmält frågan till Arbetsmiljöverket. ”Man blir så trött på den här taktiken från företagen”, säger Martin Broström, ombudsman på Handels i Karlstad, till Handelsnytt.
Försäljning
Lågprisaktören ÖoB tappade fart under fjolåret. Men när restriktionerna försvinner tror bolagets vd, Eva Lundqvist, på ökade kundtillströmningar samtidigt som de fortsätter satsa på ett prisvärt besök för kunden. ”Vi har en stark position inom sourcing och kommer kunna bibehålla jämförelsevis låga priser även på en marknad som präglas av generella prishöjningar”, säger vd Eva Lundqvist.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: ÖoB tappar försäljning – och är oense med norska ägarna. Kundmöten, empati och relationer är hett hos både läsare och kunder. Nya lagar kommer, men bluffreorna blir vi nog inte av med.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Europris och ÖoB kommer inte överens – tvisten avgörs i rätten. Därför jublar handlarna när Ica lämnar börsen. Black Friday är hett bland detaljhandelns jättar – vi tittar närmare på deras planer.
Vd-byte
Oenighet med ägarna kring strukturaffären med norska Europris fick Magnus Carlsson att lämna vd-rollen på ÖoB. Samtidigt hopar sig frågetecken kring samarbetet som nu blir föremål för prövning i skiljedomstol.
Vd-byte
ÖoB:s vd kliver av. ”Osäkerheten kring strukturaffären med Europris samt att vi har olika syn på hur strategin ska implementeras ligger till grund för att jag nu väljer att gå vidare”, säger han i en kommentar.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Etablering
I slutet av maj brann det i den byggnad där ÖoB haft en butik på Knalleland i Borås. Sedan dess har kedjan jobbat på en lösning för verksamheten. ”Vi ska vara kvar i Borås, den saken är klar”, säger kommersiella chefen Johnny Andersson.
Affärsutveckling
Lågpriskedjan ÖoB är nöjda med utfallet av sitt e-handelstest. Nu ska det utvärderas och sortimentet byggas ut. Beställningsvarorna kommer även fortsättningsvis att vara ett komplement till butikssortimentet.
På nytt jobb
Fredrik Johanson, välkänd detaljhandelsprofil från bland annat Intersport, Coop Sverige och ÖoB, blir ny vd för Aroma frukt och grönt. Målet är att utveckla bolaget till ”en drivande, innovativ partner inom dagligvaruhandel och restaurang”.
Finansiella rapporter
ÖoB ökar försäljningen och förbättrar resultatet. Nu förväntar sig bolaget en lägre tillväxttakt, men fortsatt förbättrad lönsamhet. ”När vi får alla att gå i samma riktning går vi lite mer i takt och då blir det väldigt bra”, säger vd Magnus Carlsson.
Affärsutveckling
Dollarstore, Rusta och ÖoB växer snabbt och är tunga på dagligvaror. Nu svarar 30 Ica Maxi – med jättesatsning på klipp och stora partier. ”Vi möter lågprisvaruhusen”, säger handlaren och ordföranden Martin Ekgrund.
Köpcentrum
I lågpriskedjan ÖoB:s nyöppnade webbshop kan kunden klicka hem ett urval av sommarprodukter. Fraktkostnaden på 499 respektive 699 kronor motiverar kedjan med att produkterna levereras på pall och kräver en chaufför som lyfter.
Köpcentrum
Det starka varumärket lockade Magnus Carlsson att axla rollen som vd för ÖoB för drygt ett år sedan. Nu har han hunnit lära känna bolaget och tillsammans riktar de nu in sig på att förbättra lönsamheten. ”Det finns ingen som helst anledning till att vi ska tjäna mindre än vad de andra gör”, säger Magnus Carlsson.
Köpcentrum
ÖoB har höga förväntningar på december och julhandeln. Samtidigt påverkar tuffare restriktioner kedjan, liksom övriga aktörer i handeln. Trots att fler svenskar väljer att handla online under pandemin ligger kedjan fokus fortsatt på de fysiska varuhusen.
Köpcentrum
ÖoB vill öppna fler varuhus och letar efter lägen att etablera sig på. Men citysatsningen pausas för tillfället. ”Hyresnivåerna är inte rätt för oss där”, säger etableringschefen Caroline Johnson Grönland.
Köpcentrum
När ÖoB:s nya vd Magnus Carlson ska bygga sitt team lämnar Fredrik Johanson rollen som kommersiell chef. ”Det är fantastiskt bolag och ÖoB står inför något jättespännande”, säger Fredrik Johansson som uppmaning att söka hans jobb.
Köpcentrum
ÖoB agerar utifrån ett kundbehov. Det säger den kommersiella chefen Fredrik Johanson till Market. Han vill inte att införandet av click & collect och hemleveranser ska ses som ett första steg mot en storskalig e-handelssatsning.
Köpcentrum
ÖoB gör en nätsatsning. Inledningsvis låter kedjan klubbmedlemmarna beställa varor på telefon från ett sortiment tillgängligt online. De kan sedan kan hämta ut beställningen i ett varuhus – eller kanske till och med få dem hemlevererade.
Köpcentrum
Två nyöppningar på två veckor – ÖoB satsar framåt även i coronatider. ”Marknadssituationen ger möjligheter och vi är redo”, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef, och slår fast att etableringstempot nu ska öka.
Köpcentrum
Lågpriskedjor som Dollarstore, Rusta och ÖoB får usla betyg av kunderna i kundempatiindex. ”Varumärkets kundempati påverkar starkt viljan att handla hos varumärket, men de här går som tåget ändå”, säger Michael Dahl, ansvarig för mätningen.
Köpcentrum
ÖoB kunde inte komma överens med fastighetsägaren om villkoren. Då väljer kedjan att stänga butiken i Frölunda Torg. ”I detta fall står inte kostnadsmassan i rätt paritet till intäkterna”, säger den kommersiella chefen Fredrik Johanson.
Köpcentrum
ÖoB lanserar ett nytt reklamkoncept där filmerna inspirerats av den brittiska tv-serien The Office. ”Med det bevarar vi vårt arv – att erbjuda smarta, roliga och billiga produkter, säger kommersielle chefen Fredrik Johansson.
Försäljning
Stängningen och saneringen av ÖoB:s varuhus i Karlskoga och Systembolaget i Mariestad efter att personal testats positivt för coronavirus är initierade av bolagen själva. ”Vi gör det med omtanke och omsorg av våra medarbetare och kunder”, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.
Köpcentrum
”Bolaget har gjort en del viktiga framsteg, men mycket återstår”, säger Runsvengruppens arbetande styrelseordförande Oskar Svensson om ÖoB. Nu öppnar också bolaget för e-handel när hela strukturaffären med norska Europris är genomförd.
Köpcentrum
ÖoB är på jakt efter ny vd. ”Vi hoppas bli klara under hösten”, säger Runsvengruppens Oskar Svensson, som blivit arbetande styrelseordförande i väntan på en lösning. Klart är nu att tidigare Woody-vd:n Fredrik Johanson kliver in som tillfällig kommersiell chef.
Köpcentrum
ÖoB är beredda att betala en halv miljon i hittelön för lokaltips i citynära områden i Stockholm och Göteborg. Viljan var 20 citybutiker innan slutet av 2019, men nu konstaterar etableringschefen Caroline Johnson Grönland att målet inte nås.
Köpcentrum
Mitt bland Almedalens utspel och valfläsk höll Lågprispartiet valtal och partiledaren – tillika ÖoBs vd – Fredrik Söderberg utlovade lägre priser för alla. "Vi ser en stark frammarsch för det låga priset just nu", säger han.
Försäljning
På måndag startar Krisberedskapsveckan 2018 och MSB uppmanar svenskarna att ha matvaror och utrustning hemma för att kunna klara allt från längre elavbrott till krislägen. Men kedjorna hakar inte på med erbjudanden – och experten är kritisk.
Köpcentrum
Gatorna och tunnelbanorna på Södermalm i Stockholm var under förra veckan tapetserade med reklam om ÖoB:s nya citykoncept. ”Vi valde att inte spara på krutet. Alla ska veta att vi finns där”, säger Fredrik Söderberg, vd.
Köpcentrum
Ett slimmat och delvis nytt sortiment med stort fokus på snabbhet och förbrukning är melodin i ÖoB:s nya citykoncept som har premiär i dag. ”Vi krymper ytan och formatet och plockar bort lagret”, säger vd:n.
Köpcentrum
När detaljhandeln laddar för Black Friday går ÖoB all in och satsar på – Black Week. ”Det handlar om snabba klipp, med priser som varierar från timme till timme”, säger Meta Persdotter, kommersiell chef för Runsvengruppen.
Köpcentrum
ÖoB startar en kundklubb nästa år. Här ger lågpriskedjans vd sin syn på satsningen. ”Den ska utveckla relationen med våra kunder och därigenom driva kundnöjdhet och försäljning”, säger Fredrik Söderberg till Market.
Köpcentrum
Fjärde starkaste prisimagen i hela detaljhandeln. Nu ska ÖoB kapitalisera på kundernas höga betyg. ”Vi måste få fler att upptäcka att vi är bäst på pris”, säger vd Fredrik Söderberg till Market.