Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Omnikanal
Debatt
En ny internationell studie visar att konsumenter i allt mindre utsträckning mellan shopping i fysiska butiker och digitala kanaler. Det är på tiden att svensk detaljhandel accepterar detta faktum, anser Andreas Jonason och Felix Mörée på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners.
Finansiella rapporter
Ökad försäljning i alla kanaler och flera nya butiksöppningar präglade årets första kvartal för hemelektronikkedjan Kjell & Company. Kedjans modell fungerar bra även i bistra tider, konstaterar vd Andreas Rylander.
Försäljning
2021 blev lite av ett revanschår för delar av den sargade klädhandeln. Så även för Kappahl. Vd Elisabeth Peregi anser att snacket om butiksdöd är överdrivet. ”Butikerna är en stark tillgång”, säger hon.
Retail Awards
Att våga kliva ur gamla hjulspår och skapa en stark kultur har varit avgörande för Kjell & Companys resa från klassisk butikskedja till omniaktör. En gemensam vilja och en förståelse för varför murarna mellan fysiskt och digitalt måste bort gjorde kedjan till en vinnare.
Etablering
Förberedelserna inför Chiquelles första permanenta butik pågår för fullt. Beslutet att landa permanent i den fysiska världen grundar vd Pouya Boland på att det är något som kunderna efterfrågar. Och han utlovar en butik utöver det vanliga.
Chefsintervju
2010 lanserade Kicks e-handel och därmed påbörjades bolagets resa från en fysisk kedja till en omniaktör. 2021 rusar e-handelsförsäljningen och företaget prisas för sitt omnikanalarbete. Här berättar vd Freddy Sobin om:
✓ Investeringarna och projekten bakom omnikanalstrategin.
✓ Den snabba e-handelstillväxten.
✓ Den digitala lösningen som direkt ger effekt i butik.
✓ Kundklubbens viktiga roll.
✓ Nästa steg i omniarbetet.
Chefsintervju
Blodflödet upphör – det här är året då Media Markt når ett nollresultat i Sverige, enligt vd Magnus Håkansson. Samtidigt stöps hela affärsmodellen om. ”Vi står bättre rustade än någonsin”, säger vd:n i en stor intervju med Market där han även berättar om:
✓ Planerna på nya varuhus.
✓ Omstruktureringen som ska lyfta organisationen.
✓ 15-årsfirandet med 1 000 gäster.
✓ Hur han reagerade på Media Markts etablering – som Expert-boss.
Affärsutveckling
Intresset inför snabbväxande e-handlaren Söder Sportfiske börsnotering har varit stort. ”Vi är väldigt glada för det stora intresset kring vår notering och att så många delar vår tro på bolaget” säger vd Viktor Gullbrand.
Analys
Lyko har gått starkt genom pandemin och presenterar höga tillväxtsiffror under 2020. Ett flertal satsningar tyder på att tillväxtresan inte är över än. Försäljningen ökar på hela den Nordiska marknaden och företaget expanderar till fler länder i Europa.
Retail Awards
Clas Ohlson har lång erfarenhet av butiksdrift, postorder och e-handel. Nu har folkhemsfavoriten tagit stora kliv och sytt ihop alla delar till en helhet – ett arbete som ledde hela vägen till priset som Årets omniupplevelse i Retail Awards.
Försäljning
Fler vill köpa hälsoprodukter under pandemin. Sveriges minsta hälsokedja, Piggabutiken, växer och behöver bygga ut. ”Det är en tacksam bransch, vi jobbar med att få folk att må bra”, säger ägaren Katarina Carltad.
Försäljning
Många detaljhandelsföretag har havererat under corona. Misslyckad anpassning till det nya omnikanal-landskapet är en förklaring. Det menar Peter Alvmo, affärsutvecklare på SAP. Här ger han sina bästa tips på hur du bättre kan hjälpa kunden under säljresan.
Vd-byte
Coronaviruset har gjort att Anders Lindblom fått göra entré som XXL:s nya Sverige-vd med digitala handslag. Nu längtar han efter de fysiska mötena och att få ta sportkedjan in i framtiden – genom fler varuhus och nya fysiska uttryck. ”Framtiden ser jätteljus ut för XXL”, säger han.
Trender
Netonnet är Sveriges bästa omniaktör enligt Google. ”Det handlar om kunden och att kunden ska få samma bemötande oavsett kanal”, säger Peter Andersson, retailchef på Netonnet, om varför den sömlösa kundupplevelsen är så viktig.
Digitala handelsplatser
Svenska handlare har mycket kvar att göra innan de kan kalla sig omniaktörer på riktigt. ”En förenklad kundresa och förbättrad kundupplevelse ökar lönsamheten,” säger Magnus Friberg, produktspecialist på Google.
Etablering
I H&M:s nya flaggskeppsbutik tar modejätten ännu ett steg mot en sömlös omniupplevelse. Market frågade Sverigechefen Filip Ekvall hur morgondagens H&M-butik kommer att se ut: ”Mötet med kunden kommer att vara annorlunda”, säger han.
Trender
Svenska kedjor har kommit en bra bit på vägen vad gäller omniupplevelsen. Det visar Preconts senaste undersökning Real Index. Framför allt får samstämmigheten mellan intrycket i butik och på nätet tummen upp medan fysiska butiker kan bli bättre på att hänvisa till andra kanaler.
Debatt
Omnikanal – nutiden och framtidens handel – innebär flera stora utmaningar. För att möta morgondagens kunder krävs investeringar i tjänstedesign och i utveckling av mer agila organisationer, skriver Agnes Lundin och Sebastian Berlin på PA Consulting.
Analys
Upp emot 11 000 butiker kan komma att försvinna till år 2030 på grund av växande digitalisering och ökad internationell konkurrens, uppger Svensk Handel i en ny rapport. Rimligtvis borde då även e-handeln påverkas negativt då den i så många fall är knuten till detaljisternas omnisatsningar.
Köpcentrum
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, är en typisk kund som både handlar på nätet och i butik. Hon tror på omnikanal, men vill egentligen bara kalla det för handel. ”Ibland kanske inte ens kunden tänker på att man passerar gränsen”, säger hon.