Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Odd Molly
Finansiella rapporter
MBRS Groups ökar omsättningen efter turbulensen – och vänder röda siffror till svarta. ”Lyckats överprestera mot marknaden i stort”, säger tillförordnade vd:n Andreas Andrén.
Granskning
MBRS Group köpte Best of Brands med avsikten att bli en ledande e-handelsaktör inom modehandeln. Nu har både Campadre och Best of Brands försatts i konkurs. Nya styrelseordföranden, krisspecialisten Claes Jonson, och tf vd Andreas Andrén, ska försöka få ordning i röran:
✓ Stora planerna som krossades.
✓ Utspelet från nya toppnamnet: ”De som drar som en avlöning så fort det går åt fel håll har jag inte mycket respekt för.”
✓ Tunga profilerna som hoppade av: ”Personliga skäl.”
✓ Beslutet att försätta klassiska varumärket i konkurs.
✓ Framtiden för Odd Molly – efter koncernkollegornas haveri.
Finansiella rapporter
Odd Molly och Hunkydory fortsätter att gå starkt. Under första kvartalet ökade omsättningen med 43 procent. ”Trots att det i omvärlden varit utmanande att nå de höga jämförelsetalen så har koncernens bolag lyckats överprestera”, säger Andreas Andrén, tillförordnad vd för ägaren MBRS Group.
Chefsintervju
De skapade stora rubriker som toppchefer i handeln – sen försvann de från branschen. Market har letat upp några tunga namn från förr och kollat vad de gör i dag. Christina Tillman gjorde karriär inom bland annat Indiska och Odd Molly – sen satsade hon på en styrelsekarriär. Men nu är hon tillbaka på Odd Molly, och lovar att ruska om varumärket. I en stor intervju berättar hon även om:
✓ Vad som fick henne att lämna den operativa karriären.
✓ Svårigheten att vara vd när grundaren är aktiv i bolaget.
✓ Vad Salvatore Grimaldi har som många andra entreprenörer saknar.
✓ Framtidsplanen för MBRS Group.
✓ Den stora missen på Odd Molly: ”Tänkte att vi kunde få en ny målgrupp.”
Finansiella rapporter
Odd Molly, som sedan 1 juli är en del av We are Spindye, ökade försäljningen under det tredje kvartalet. ”Varumärket har haft framgångsrika digitala kampanjer inklusive flera mycket lyckade shoppingevents”, säger Andreas Andrén, vd för ägarbolaget.
Försäljning
När det blåser snålt i modehandeln vill företagen söka skydd i andra branscher. ”De som det går riktigt dåligt för måste göra något annat för att visa att man tar tag i framtiden och då kan detta vara uttryck för ’något annat’”, säger Fredrik Bergström, ekonomie doktor i nationalekonomi och affärsområdeschef för WSP.
Försäljning
På två år har Odd Molly stängt 15 butiker. I dag finns tre kvar och ett större fokus ligger på onlineverksamheten. ”I det fjärde kvartalet såg vi en fin utveckling av den digitala försäljningen”, säger vd Jennie Högstedt Björk. Samtidigt växer fastighetsaffären.
Försäljning
Modebranschen har haft ett tufft år och Odd Molly är inget undantag. Företagets omsättning minskade med 27 procent mellan januari och september enligt delårsrapporten. ”Vi har valt att se det förändrade läget och nya förutsättningarna som en möjlighet”, säger vd, Jennie Högstedt Björk i en kommentar.
Försäljning
Odd Mollys omsättning sjönk med 40 procent under andra kvartalet. ”Modeverksamhet påverkats väsentligt av pandemins effekter”, säger vd Jennie Högstedt Björk. Samtidigt har bolaget börjat hitta nya vägar att växa.
Digitala handelsplatser
Live video shopping har exploderat under våren. Intersport kallar det ”the new black” och med dubblad konvertering, ökat snittordervärde och ökat engagemang ser Gina Tricot fenomenet som ett vinnande koncept som är här för att stanna. Experten spår att det kan bli räddningen för fysisk butik.
Försäljning
Odd Mollys omsättning sjönk med 22 procent under det första kvartalet. Det gjorde också förlusten. ”Med en stabil försäljning online, och en förbättrad bruttovinstmarginal, rapporterar vi en betydande resultatupphämtning”, säger vd Jennie Högstedt Björk.
Försäljning
Odd Molly fortsätter att backa. Rapporten för andra kvartalet visar ett tapp på 18 procent och resultatet fortsätter att försämras. Vd Jennie Högstedt Björk är ändå positiv: ” Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg”.
Nyheter
Som många andra är Odd Molly inne i ett större omställningsarbete. Här förklarar vd Jennie Högstedt Björk och CFO Johanna Palm varför butiksnätet hårdbantas och hur det moderna Odd Molly ska se ut. ”Vissa saker svider, men samtidigt känns det varje dag att vi är på rätt väg”, säger Johanna Palm.
Försäljning
Odd Mollys omsättning sjönk med 18 procent under första kvartalet och förlusten växte. ”Det präglades av åtgärdsprogrammet och omställning av affärsmodellen”, säger vd Jennie Högstedt. Nu vidtar ledningen fler åtgärder för att få bolaget på rätt köl.
Försäljning
Minskad omsättning och sämre resultat. Odd Molly redovisar minustal för det andra kvartalet. ”Den lägre försäljningen är i huvudsak kopplad till de fysiska butikernas utmaningar i Sverige”, säger nya vd:n Jennie Högstedt Björk i en kommentar.
Försäljning
Odd Molly startade året svagt med både minskad försäljning och en rörelseförlust under det första kvartalet. ”Vårt fokus nu är att vidta fortsatta initiativ för att stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion”, konstaterar vd Anna Attemark.
Försäljning
Trots en ökad omsättning, Odd Molly gjorde ett rejält resultattapp under 2017. Bolaget redovisar en rörelseförlust på 4,5 miljoner kronor. ”Förändrade köpmönster kräver löpande kostnadsanpassning”, säger avgående vd Anna Attemark.
Arbetsliv
Anna Attemark lämnar Odd Molly efter sju år som vd. Och snart kliver hon in i en ny roll. ”Efter nästan sju år som vd under en stor förändringsresa kändes det som rätt tidpunkt att gå vidare till nya utmaningar”, säger hon.