Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Normal
Konjunktur
I januari ökade hyrorna med närmare elva procent och Svensk Handel spår fortsatt kraftiga höjningar kommande år. ”Det kommer inte att gå. Det måste finnas en sundhet, annars blir det en tom lokal”, säger Stadiums vd Karl Eklöf.
Analys
Konsensus i branschen är att 2023 blir ett utmanande år. Samtidigt tycks ingen vilja erkänna sig vara utsatt, i stället tror man att just sitt företag står starkt i krisen. Det skriver Markets Loke Westberg.
Hållbarhet
Hållbarhet har seglat upp i konsumenternas fokus de senaste åren. Företag har mycket att vinna på att visa framfötterna, både i agerande och i kommunikation. Market har låtit två experter granska hållbarhetskommunikationen hos 36 stora, svenska detaljhandelsföretag – och utse de bästa och sämsta. Läs om:
✓ Lista: Branschen hållbarhetstoppar – här är deras styrkor.
✓ Lista: Bolagen i botten – här är miljöfokuset osynligt.
✓ Så påverkar hållbarhetsarbetet lönsamhet och varumärke.
✓ Nya EU-regler – så ska handeln tvingas ta miljöansvar.
✓ Tips: Fyra steg som får fart på hållbarhetsarbetet.
Finansiella rapporter
Normal passerade en miljard i omsättning i Sverige under sitt senaste räkenskapsår. Det är inte bara den snabba expansionen som ligger bakom den kraftiga tillväxten. ”Vi har en väldigt fin like for like-utveckling också på befintliga butiker”, säger vd Jan Nyberg.
Försäljning
Lågpriskedjan Normal gasar sig mot lågkonjunkturen och öppnade på torsdagen sin 73:e svenska butik, i Falun. ”Vi går väldigt starkt nu, attraherar gamla kunder och får nya varje dag”, säger Sverigechefen Jan Nyberg.
Etablering
Tre butikslokaler blir en när Normal öppnar i Gallerian Storken i Alingsås. Öppningen är planerad till februari nästa år. En av flera nya butiker som den danska snabbväxaren har på gång.
Affärsutveckling
I sommar väljer Normal att öppna tillfälliga sommarbutiker på fler marknader. Men Sverige är inte redo att hoppa på – än. ”Vi har så mycket annat på gång”, säger vd Jan Nyberg.
Etablering
Lågpriskedjan Normal fortsätter att rulla ut nya butiker på löpande band. Efter etableringar i Umeå och Östersund står Drottninggatan i Stockholm på tur.
I dagsläget har kedjan 64 butiker i Sverige, varav 18 i Stockholmsområdet.
Etablering
Investeringar på minst 1 000 miljarder kronor och mellan 7 000 och 8 000 nya arbetstillfällen. Det blir resultatet om de planerade industriinvesteringarna i Norrland blir verklighet. Satsningarna ger ringar på vattnet i form av ökad inflyttning och större köpkraft. Nu laddar handeln för att dra nytta av utvecklingen. ”Vi ser stor potential”, säger Normals vd Jan Nyberg.
Etablering
Lågpriskedjan Normal kommer att flytta in i Burlöv Center norr om Malmö. Butiken väntas öppna till våren 2022. ”En stark aktör med lågprisprofil som, precis som vi, ser stor potential i ett växande Burlöv”, säger Olof Andersson, vd på Trianon.
Finansiella rapporter
Normal ökade försäljningen med 20 procent i Sverige senaste räkenskapsåret och stärkte resultatet under sitt senaste räkenskapsår. Detta trots att besökstaket tillfälligt stoppade tillväxten under våren.
Köpcentrum
Normal är snart uppe i 50 butiker i Sverige. Om drygt en vecka öppnar nummer 49 i centrala Stockholm och efter sommaren nummer 50 i Charlottenberg, vid norska gränsen. ”Vi ser utrymme för många fler”, säger Sverigechefen Jan Nyberg till Market.
Försäljning
Snabbväxande e-handlare finns det gott om, men Markets genomgång visar att man inte nödvändigtvis behöver vara digital för att växa snabbt. Snabbväxarna framstår vid första anblick en brokig skara av alltifrån lågpriskedjor och outlets till exklusiva lyxbutiker. Erik Berg, detaljhandelsanalytiker på HUI reder ut vilka faktorer som bidrar till tillväxt under en pandemi.
Köpcentrum
Normal fortsatte att växa i Sverige under det senaste räkenskapsåret. Trots att expansionen fortsätter att tynga resultatet går bolaget med vinst. ”Vi är glada för utvecklingen i Sverige”, säger vd Torben Mouritsen.
Etablering
Danska Normal öppnade sex butiker i Sverige förra året – vilket var färre än ledningen, med vd Torben Mouritsen i spetsen, planerat för. ”Vi ska öka expansionstakten så snart restriktionerna lättar”, säger han till Market.
Köpcentrum
Normal omsatte nästan en halv miljard kronor i Sverige senaste räkenskapsåret. Men den snabba expansionen fortsätter att kosta för kedjan. ”Butikerna redovisar vinst redan nu”, säger vd Torben Mouritsen.
Köpcentrum
33 butiker – på ett år. Men nu drar danska Normal ned på tempot. ”Vi vill fokusera på driften av butikerna efter ett hektiskt etableringsår”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.
Köpcentrum
Danska Normal har öppnat fem butiker i Stockholmsområdet hittills, snart väntar nummer sex när kedjan kliver in i Täby centrum. ”Vi har blivit fantastiskt väl mottagna”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.
Köpcentrum
Den danska lågprisraketen Normal fortsätter att gasa. I går, torsdag, öppnades en ny butik i Trelleborg. I dag meddelar kedjan att det blir ännu fler butiker i höst. Bland annat öppnar en i Upplands Väsby och en i Jönköping.
Köpcentrum
Normal fortsätter att hålla hög etableringstakt. Men nu drar kedjan en gräns för expansionen. ”Logistikkostnaderna blir för stora”, säger Carsten Hansen, delägare och vd för Svenska Normal.
Köpcentrum
Danska detaljhandelskedjor ökar insatsen i Sverige. Lågprisaktören Normal, modevarumärket Wagner och Flying Tiger Copenhagen är bara några exempel på koncept som satsar hårt på den blågula marknaden. ”Det känns rätt lätt att expandera i Sverige”, säger Sören Andersen, Sverigechef för modekedjan Wagner.
Köpcentrum
Normal etablerar sig i Västerås. Kedjan nöjer sig inte med en, utan öppnar två butiker i staden. ”En framgångsrik handelsstad med en stolt tradition”, säger Carsten Hansen, delägare i svenska verksamheten.
Köpcentrum
Lågprisraketen Normal fick en flygande start under Stockholmspremiären i lördags. Nu siktar nykomlingen mot nya höjder. Och kunder. ”Flygvärdinnor delar ut goodiebags åt oss”, säger Maria Polias, marknadskoordinator.
Köpcentrum
Den danska lågprisraketen Normal fortsätter att gasa. Med ett par nya lägen i bakfickan ökar takten fram till sommaren. ”Nu öppnar vi en butik i veckan”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.
Köpcentrum
Den danska lågprisraketen Normal tar nya höjder. Nu släpps tre nya butikslägen och målet ökar till 30 butiksöppningar i år. ”Det känns fantastiskt”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.
Köpcentrum
Den danska lågpriskedjan Normal fortsätter att flytta fram sina positioner i Sverige. Nu presenteras det tionde butiksläget i köpcentrumet Baronen i Kalmar. ”Flera nya på gång”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.
Köpcentrum
Danska Normal står redo i startblocken för att erövra Sverige. I morgon öppnar den första butiken. Bara i år planeras 15–20 enheter. ”Det finns inget liknande i svenska köpcentrum”, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten.