Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Netonnet
Hållbarhet
Hållbarhet har seglat upp i konsumenternas fokus de senaste åren. Företag har mycket att vinna på att visa framfötterna, både i agerande och i kommunikation. Market har låtit två experter granska hållbarhetskommunikationen hos 36 stora, svenska detaljhandelsföretag – och utse de bästa och sämsta. Läs om:
✓ Lista: Branschen hållbarhetstoppar – här är deras styrkor.
✓ Lista: Bolagen i botten – här är miljöfokuset osynligt.
✓ Så påverkar hållbarhetsarbetet lönsamhet och varumärke.
✓ Nya EU-regler – så ska handeln tvingas ta miljöansvar.
✓ Tips: Fyra steg som får fart på hållbarhetsarbetet.
Affärsutveckling
I höstas varslade Netonnet 20-25 anställda om uppsägning, nu står det klart att 15 personer har fått gå, skriver Borås Tidning. Förändringarna har haft stora konsekvenser för kundnöjdheten – kundtjänstens svarstider har mångfaldigats.
Köpupplevelse
Igår var det premiär för Netonnets nya lagershop i Bromma Blocks i Stockholm. Butiken, som har ett för Netonnet unikt läge, är placerad i toppmoderna Hangar 5 vid Bromma flygplats. Market tog del av premiärruschen på nära håll. ”Det har tagit hälften så lång tid som det normalt brukar ta”, säger Thomas Wendel, retailchef på Netonnet.
Etablering
Hemelektronikkedjan satsar stort i Bromma Blocks, beläget vid Bromma flygplats i Stockholm. I dag slog den nya lagershopen upp dörrarna i moderna Hangar 5. ”Läget gör bland annat att kunder som bor i innerstan har lätt att besöka oss.”
Konjunktur
I dag meddelade Netonnet att ytterligare tio personer varslas om uppsägning. Nu berättar elektronikkedjans vd om bolagets hälsa, utmaningar och varför det här beskedet kommer nu. ”Vi skär i våra kostnader för att stå starka i en utmanande tid.”
Arbetsliv
Svenska bolag verksamma inom handeln verkar se över sina hus inför vintern. Bara under onsdagen varslade fyra aktörer om uppsägning. Branschprofilen Jonas Arnberg benar ut varför dessa besked kommer nu. ”Säkra att man har maximal flexibilitet inför en vinter som kan bli väldigt tuff.”
Affärsutveckling
Lagershopen i Slagsta utanför Stockholm är en viktig pusselbit för att Netonet ska kunna erbjuda snabba hemleveranser i Stockholm. Vid den nyligen avslutade renoveringen har förutsättningar skapats för att bolaget ska bli ännu snabbare.
Köpupplevelse
Netonnet är bäst i hela Norden på att skapa en sömlös kundupplevesle. För tredje gången hamnar hemelektronikaktören i topp i Googles undersökning. ”Vi har ett litet försprång”, säger kommersiella chefen Sofie Struwe.
Handelns mäktigaste
Susanne Holmström är retail-vd:n som gled in från sidan och fick affären att blomstra. I år avancerar hon på listan över Handelns Mäktigaste och passar på att uppmana branschen att bredda sina perspektiv för att öka mångfald och kompetens.
Etablering
Netonnet fortsätter att expandera fysiskt. Under senhösten öppnas en ny lagershop i Bromma. ”Vår data visar att det finns ett stort marknadsunderlag”, säger retailchefen Thomas Wendel.
Kartläggning
Först meddelade Elon och Electra att de slår sig samman. Förra veckan kom beskedet att Netonnet och Komplett göra samma sak. Market har kikat närmare på hemelektronikhandelns storaffärer. Här kan du läsa om:
✓ Försäljningsutvecklingen för nio stora aktörer.
✓ Lönsamheten – de har högst och lägst rörelsemarginal.
✓ Experterna om prispressen i hemelektronikhandeln.
✓ De tidigare storaffärerna som förändrade marknaden.
✓ Detaljhandelsanalytikern om varför aktörerna går samman.
Förvärv
Den nya koncernen Komplett Group uppskattas ha en marknadsandel på 10 procent i Norden efter sammanslagningen av Komplett och Netonnet. ”Det är två starka aktörer som har en fin utveckling bakom sig som nu slås samman för att bli dubbelt så starka på marknaden”, säger Netonnets vd, Susanne Holmström, om affären.
Försäljning
Netonnet hade en fortsatt stark tillväxt under 2021 samtidigt som rörelseresultatet stärktes. ”Vi har kunnat använda styrkan i vår modell och växa oss starkare på marknaden samtidigt som vi under den här tiden har passat på att bredda vårt sortiment”, säger vd Susanne Holmström.
Förvärv
Komplett och Netonnet går samman genom ett förvärv. Sammanslagningen förväntas ge synergier på minst 200 miljoner kronor. ”Vi vill göra samma sak som i dag – samtidigt som vi blir dubbelt så starka”, säger Susanne Holmström, vd på Netonnet.
Kartläggning
Det finns förutsättningar för rekord i årets julhandel. Men oron för nya restriktioner och stigande inflation talar för motsatsen. Market går igenom utsikterna – bransch för bransch i detaljhandeln. ”Högre priser äter av hushållens konsumtionsutrymme”, säger detaljhandelsanalytikern Joakim Wirén på HUI.
Marknadsföring
Förra året uppmanades kunderna att stanna hemma under årets största shoppingdag. I år kan de åter röra sig fritt i butikerna – som står redo att ta emot dem. ”Under själva Black Friday kommer vi att ha utökade öppettider”, säger Li Persson på Elgiganten.
Försäljning
Kön och ålder påverkar hur framsynta konsumenter är gällande julklappsinköp. Det visar en undersökning som hemelektronikkedjan Netonnet låtit göra. Svenskar väntar dessutom längre med inköpen än våra norska grannar.
Kartläggning
Årets främsta shoppingdag står för dörren, i år helt utan restriktioner. Market har undersökt hur tio av branschens största aktörer satsar på Black Friday – och optimismen är stor. Det utlovas storsatsningar, skarpa kampanjer och oslagbara erbjudanden. Den fysiska handeln spås bli intensivare än i fjol, men många handlare förbereder sig för fortsatt högtryck online.
Affärsutveckling
Våga experimentera, lyssna på kunden och hitta nya partnerskap. Det är några tips som Market fångade upp i ett samtal om kundupplevelsen mellan Susanne Holmström, vd Netonnet, Christina Synnergren MD och Partner på konsultbolaget BCG och Krister Duwe, vd Synsam Sverige på Retail Arena.
Kartläggning
Företag inom bland annat hemelektronik och bygghandel valde att utnyttja statens coronastöd och sköt upp skatter för hundratals miljoner kronor – trots att affärerna gick som tåget under pandemin. Här förklarar de varför.
Retail Awards
Desenio, Netonnet och Meds rör sig i olika branscher men har två saker gemensamt. De är alla tre urstarka i sin e-handel – och de är alla finalister i Retail Awards 2021. Här berättar bolagens chefer om hur de jobbar.
Retail Awards
Netonnet, Polarn o Pyret och Mekonomen är i final i kategorin Årets logistik i Retail Awards 2021. Här berättar företagens chefer om hur de löste utmaningarna under pandemin – och vad de tror blir viktigast för framtiden.
Affärsutveckling
Netonet breddar sortimentet och börjar sälja tvättmaskiner, kylskåp och dylikt. Här berättar affärschef Teddy Thor mer om satsningen och om samarbetet med Trettis ägare. ”Vi siktar på att bli en av de ledande även på vitvaror”, säger han.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Etablering
I 19 år har Netonnet haft en lagershop i Ullared. Men till hösten stänger den. ”Vi hade gott kunnat tänka oss att vara kvar vid en rimligare hyresnivå”, säger retailchefen Peter Andersson.
Försäljning
Kedjorna har bullat upp med skrivmaterial, datorer och ryggsäckar – men även med köksprylar som behövs för vardagsmiddagar och mellis. Den här veckan är det dags för skolstart och för många elever innebär den en återgång till fysisk undervisning.
Försäljning
Försäljningen av fläktar och luftkonditionering rusar när kunderna vill svalka sig i det varma vädret. ”Efter förra sommarens rekordförsäljning av ac och fläktar trodde vi inte att intresset kunde bli mycket större, säger Sara Larsson, försäljningschef på Elgiganten till SVT.
Försäljning
Netonnet hade en stark tillväxt under första halvåret 2021, trots starka jämförelsetal från förra året. Samtidigt stärktes resultatet. Nu berättar vd Susanne Holmström om den starka tillväxten, modellen och trenderna som ska få bolaget att växa ännu mer och Netonnets nya lanseringar.
Politik
På torsdag tar Sverige nästa steg mot att bli ett öppet land efter att ha präglats av coronarestriktioner i över ett år. För handeln innebär det butikerna inte behöver begränsa antalet kunder utifrån kvadratmeter längre. ”Vi är såklart väldigt glada och lättade”, säger Indiskas vd Karin Lindahl.
Etablering
Netonnet satsar på ytterligare en till lagershop. Efter att ha letat efter rätt läge i Halmstad under en längre tid har bolaget nu hittat rätt. ”Våra analyser visar att vi har stor potential”, säger retailchefen Peter Andersson.
Etablering
Konkurrenterna satsar i centrala Stockholm. Men Netonnet har inga planer på att gå deras väg. ”Skall man hålla låga priser och vara lönsam måste det även återspegla sig i kostnader”, säger PR- och kommunikationschef Kristina Wärmare.
Försäljning
Inför sommarens sportevenemang ser svenskarna ut att vilja samlas runt tv:n. Trots tuffa jämförelsetal fortsätter försäljningen av tv-apparater att öka. ”Fotbolls-EM och OS kommer att vara viktiga händelser som driver på efterfrågan”, säger Tommy Ahlvin, försäljningsansvarig för tv på Elgiganten.
Marknadsföring
I dag lanseras Netonnets nya kampanj. Huvudrollerna spelas av en riddare, en vampyr och en magnetisk kvinna. ”Med tre lite ovanliga berättelser vill vi locka fler att prova på att handla på Netonnet”, säger marknadschef Carola Tiberg.
Försäljning
Flera aktörer inom hemelektronikhandeln har inlett året starkt. Netonnet är inget undantag. ”Vi hade god fart med oss in från förra året som blev ett rekordår”, säger PR- och kommunikationschefen Kristina Wärmare.
Logistik
Det pratas om rekordsug. Men lagerhyllorna där spelkonsolerna Playstation 5 och Xbox Series X normalt ska finnas gapar tomma. ”Efterfrågan är fortfarande enormt stor, men det är extremt dålig information kring leveranser”, säger Inets vd Erik Wickman.
Affärsutveckling
För Netonnet blev pandemiåret ett förändringarnas år. Förutom att anpassa butikerna för att minska risken för smitta ställde huvudkontoret tidigt om till ett helt digitalt arbetssätt hemifrån. Arbetssättet har gett goda resultat och kommer att bli kvar även efter pandemin.
Chefsintervju
Netonnet har haft en stark tillväxtresa de senaste åren och kan snart summera 2020 med en ”exceptionell” rusning i nätbutiken. ”Vi är stolta men har mycket kvar att göra”, säger vd Susanne Holmström.
Säkerhet
Bra fart i nätbutiken – och uteblivet kökaos i lagershopparna. Hos Netonnet har Black Friday-försäljningen varit jämn under dagen. ”Vi har hanterat trycket på ett bra sätt”, säger kommunikationschefen Kristina Wärmare.
Etablering
I dag öppnar Netonnet sin 31:a lagershop, nummer 28 i Sverige. ”Som ett ledande omnichannelföretag är det viktigt för oss att kunna öka vår närvaro både online och också inom fysisk handel”, säger retailchefen Peter Andersson inför premiären i Norrköping.
Arbetsliv
Netonnet förstärker ledningen med en erfaren e-handelsprofil. Sofie Struwe, med många års erfarenhet från e-handel, retail och digitala tjänster rekryteras till rollen som chef för försäljning och service. ”Det händer massor inom hemelektronikbranschen nu”, säger hon.
Retail Awards
I en prispressad bransch särskiljer de sig med ett program som uteslutit rabatter och bonusar. Vinnare av årets lojalitetsprogram är Netonnets Klubbhyllan. ”Våra kundklubbsmedlemmar gillar oss mer än våra vanliga kunder”, säger marknadschef Carola Tiberg.
Försäljning
Återförsäljare vittnar om att försäljningen av tv-apparater har ökat sedan Comhem meddelade att det analoga nätet släcks ned. ”Jag tror att det kommer att hålla i sig ett bra tag med tanke på att det är en dyr investering att byta ut samtliga tv i ett hem”, säger Teddy Thor affärschef på Netonnet.
Etablering
Tidig vinter öppnar Netonnet en ny lagershop i Norrköping. Satsningen blir den första sedan sammanslagningen med Siba. Och retailchfen öppnar för mer. ”Om vi tittar på kartan ser vi en hel del vita fläckar”, säger Peter Andersson.
Etablering
Netonnets pop up-butik i Nacka stängde i juli. Just nu har kedjan inga tillfälliga enheter igång. ”Det har varit tuffare att bedriva verksamhet rent generellt i gallerior och köpcenter under coronapandemin”, säger PR-och kommunikationschef Kristina Wärmare.
Försäljning
Hemelektronik gynnas i coronapandemin. Netonnet och Media Markt ser försäljningsökningar – som håller i sig: ”I sommar vill vi ha det riktigt bra när vi är hemma”, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på Netonnet.
Digitala handelsplatser
Netonnet vill skapa en unik kundupplevelse online. Sortimentet som kunden ser online ska vara personligt anpassat efter den. ” Personalisering är inget nytt, men vi kommer att göra det riktigt spetsigt”, säger e-handelschefen Martin Richardsson.
Köpcentrum
Fyra av tio svenskar jobbar hemifrån i coronatider. På Tradera jobbar alla utom en på distans. På Netonnet finns en tredjedel av styrkan i sina hemmakontor: ”Den sociala biten är helt klart en av de största utmaningarna”, säger Per Carlsson, hr-chef på Netonnet.
Arbetsliv
Att jobba på distans ställer stora krav på ledarskapet. ”Du måste vara mycket mer chef och ledare nu än någonsin”, säger ledarskaps- och motivationsexperten Birgitta Sjöstrand. Här ger hon – och fyra stora detaljhandelsaktörer – sina bästa råd.
Försäljning
Hemelektronikkedjan Netonnet växer och stärker sin lönsamhet, visar resultatet för 2019. ”Vi är superstolta”, säger Susanne Holmström, vd, och ser att tillväxten håller i sig även i rådande coronakrissituation.
Digitala handelsplatser
Coronakrisen har ökat intresset för e-handeln och efterfrågan på snabba leveranser med minimal fysisk kontakt. För många av kedjorna har det höga trycket på e-handeln gjort att man tvingats att snabba upp utvecklingen och nyanställa lagerpersonal. Market har talat med nio kedjor som vässat sina e-handelsstrategier.
Logistik
Corona fortsätter att sprida oro i handeln. Landets ledande hemelektronikkedjor utesluter inte framtida varubrist, men försäkrar att läget just nu är under kontroll. Samtidigt sätts medarbetare i karantän och restriktioner för framtida resor införs.
Framtidens teknik
Vad händer om du sammanför ett gäng etablerade retailers med en samling disruptiva tillväxtbolag, med utmaningen att lösa ett par av nutidens främsta branschknutar? ”Många bra samtal, nya kontakter och spännande insikter”, säger Anna Lovric, managementkonsult på arrangerande PWC.
Etablering
Netonnet har stängt pop up-butiken i Trollhättan, men fortsätter att tro på konceptet. ”Möjligheten finns att vi öppnar pop up:er på fler ställen under året”, säger retailchefen Peter Andersson.
Försäljning
Ut med det gamla och in med det nya. För den traditionella handeln fyller säsongsreorna en viktig funktion. Med e-handelns intåg har realandskapet ritats om och handeln måste förhålla sig till nya villkor.
Trender
Netonnet är Sveriges bästa omniaktör enligt Google. ”Det handlar om kunden och att kunden ska få samma bemötande oavsett kanal”, säger Peter Andersson, retailchef på Netonnet, om varför den sömlösa kundupplevelsen är så viktig.
Digitala handelsplatser
Svenska handlare har mycket kvar att göra innan de kan kalla sig omniaktörer på riktigt. ”En förenklad kundresa och förbättrad kundupplevelse ökar lönsamheten,” säger Magnus Friberg, produktspecialist på Google.
Etablering
Pop up, showroom, shop-in-shop – och sen då? ”För e-handlare finns det många fördelar med att tränga ut i den fysiska miljön och få ett verkligt möte med kunden”, säger retailtrendspanaren Magnus Ohlsson på We Hunt for Heads, och lanserar nästa lösning: fysisk butik.
Logistik
Last mile är en av handelns hetaste frågor. Men framtidens lösningar består knappast av ett myller av paketbärande drönare. Istället pekar e-handlarna Netonnet och Lyko på en utveckling av leveranser till klassiska brevlådor.
Logistik
Netonnet svarar nu upp mot kundens krav på mer flexibla last mile-lösningar och rullar ut leverans i Instabox över hela landet. Stockholmskunderna kan också få paketen levererade ända in i hemmet genom digitala lås.
Köpcentrum
Nedräkningen till Black Friday har redan börjat. ”Trenden har varit ett ökat intresse och jag ser ingen anledning till något trendbrott för årets Black Friday”, säger Emma Hernell, vice vd på HUI, och tipsar handeln om hur man får ut mest av köpfesten.
Digitala handelsplatser
Netonnet har värvat e-handelsveteranen Martin Richardsson som ny chef för näthandeln. ”Jag vill bidra till att göra oss ännu mer inspirerande, personliga och enklare”, säger han.
Arbetsliv
Susanne Holmström bytte försäkringar mot hemelektronik men har fortfarande som mål att ge kunden den allra bästa servicen. Nu är hon på plats för att ta Netonnet in i framtiden. Market ställde tio frågor till branschens färskaste vd.
Arbetsliv
Efter månader av spekulationer kom nyheten under torsdagsförmiddagen: Susanne Holmström tar över vd-rollen på Netonnet. ”Jag är djupt imponerad av bolaget och ser fram emot att byta bransch”, säger Susanne Holmström, som närmast kommer från Trygg Hansa.