Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Nelly
Digitala handelsplatser
Webbplatserna Nelly.com och Nlyman.com får ett ansiktslyft i ny uppdatering. Genom förbättrade funktioner och mer inspiration ska kundupplevelsen höjas ännu en nivå hos e-handlaren.
Vd-byte
Trots två tidigare varsel behövs ytterligare personalneddragningar hos Nelly, vars sortiment ska stramas upp rejält. ”Jag visste att det fanns utmaningar redan innan jag skrev på. Sedan blev det inte riktigt som jag trodde”, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd.
Affärsutveckling
Börsnoterade klädbolaget Nelly rullar nu ut ett krispaket som ska kompensera för det väntade försäljningstappet. Inom kort startar fackliga förhandlingar om personalneddragningar.
Finansiella rapporter
Modeföretaget Nelly redovisar minskad försäljning och röda siffror för andra kvartalet. ”Vi har under första halvåret 2022 sett en svag finansiell utveckling för Nelly”, säger Helena Karlinder-Östlundh, tf vd för Nelly Group.
På nytt jobb
Nelly stuvar om i ledningen. Två personer får nya roller medan två kliver av. ”Vi är på en omställningsresa mot lönsamhet och samtliga delar av vår verksamhet omfattas av förändringsarbetet”, säger tillförordnade vd:n Helena Karlinder-Östlundh.
Kartläggning
E-handeln blomstrade under pandemin. Men nu faller onlineförsäljningen tillbaka samtidigt som investerare blir mer försiktiga, vilket har resulterat i en rad vinstvarningar. Market har tittat närmare på e-handelsbolagen som tidigare gasade för fullt – men som nu har tvingats dra i nödbromsen och lägga varsel, stora sparpaket och sänka prognoser. ”Om man inte har volymerna eller tillgång till någon form av bryggfinansiering över den tunga tiden får man krympa ännu mer”, säger Stefan Olsson, detaljhandelsanalytiker på Ålandsbanken. Här är tio pressade aktörer i e-handelssektorn.
Försäljning
Ytterligare en modehandlare online vinstvarnar. I slutet av veckan meddelade Nelly att försäljningen för andra kvartalet väntas minska tvåsiffrigt och resultatet försämras. Nu ska kostnaderna ses över.
Analys
I rapporterna för första kvartalet börjar e-handelns bakslag synas samtidigt som prisökningarna redan slår mot marginalerna hos vissa bolag. Framöver får handeln räkna med ett tufft klimat som kommer slå mot både försäljning och lönsamhet.
Finansiella rapporter
Nätmodehandlaren Nelly tappar fart. Under årets första kvartal minskade nettoomsättningen samtidigt som rörelseresultatet sjönk. Vd Kristina Lukes pekar på investeringar som ännu inte givit effekt på resultatet.
Kartläggning
De börsnoterade detaljhandelsbolagen har attraherat fler ägare under det senaste året, visar Markets kartläggning. Men Maria Landeborn, senior strateg och sparekonom på Danske Bank spår att intresset för detaljhandelsaktier kommer att svalna. ”Jag tror att det finns annat som de börsintresserade kommer tycka är mer intressant att investera i”, säger hon. Här kan du läsa om:
✓ Hela listan: Så har detaljhandelsbolagens ägarbas förändrats senaste året.
✓ Därför har de nynoterade bolagen tappat fler ägare: ”Hoppades på att göra en snabb hacka”.
✓ Varför det kan vara gynnsamt att ha en stor ägarbas: ”Kan påverka aktien positivt”.
✓ Experten om varför detaljhandelsbolagen kan få det svårt att attrahera ägare framöver.
Affärsutveckling
Stefan Palm, vd för Lager 157, kommenterar nu beskedet om att han föreslås bli ledamot i Nellys styrelse. Men han vill inte spekulera om framtida samarbeten mellan bolagen. ”Det är två separata case”.
På nytt jobb
Lager 157:s vd Stefan Palm förelås bli en del av Nellys styrelse. Han är sedan tidigare storägare i bolaget. Även Daniel Hörnqvist, vd för Frank Dandy, och Sandra Backlund, finanschef för Rite Ventures, förslås bli en del av styrelsen.
Finansiella rapporter
Nelly ökar försäljningen under fjärde kvartalet och för andra kvartalet i rad ökar antalet kunder främst i Norge och Sverige. ”Sammantaget växer vi i våra egna kanaler i vår kärnmarknad Norden”, säger vd Kristina Lukes.
På nytt jobb
Nelly plockar in ytterligare kompetens i ledningsgruppen. Helena Karlinder-Östlundh, med lång erfarenhet av HR-frågor och organisationsutveckling, värvas till bolaget från den australiensiska kosmetikkedjan Mecca brands.
Finansiella rapporter
Nelly vänder rörelseförlust till rörelsevinst under andra kvartalet. Nu fortsätter bolaget sin relansering och flytten av lagret till Borås. ”Vi bedömer fortsatt den årliga kostnadsbesparingen till 35 miljoner kronor”, säger vd Kristina Lukes.
Försäljning
Nellys försäljning vände upp under första kvartalet. Nätmodejätten går fortfarande med förlust, men närmar sig svarta siffror. ”Våra effektiviseringsprogram gav resultat”, säger vd Kristina Lukes.
Marknadsföring
Nelly fortsätter sin samarbete med Bianca Ingrosso. I en ny kampanj har influeraren och tv-personligheten valt ut sina favorit för våren. ”Jag försöker alltid göra det där lilla extra i vardagen”, säger hon.
Försäljning
Nelly fortsatte att tappa försäljning även under fjärde kvartalet, men på den nordiska kärnmarknaden var omsättningen i praktiken oförändrad. ”Naturligtvis präglades 2020 av osäkerhet och svängningar i följderna av pandemin”, säger vd Kristina Lukes.
Affärsutveckling
Nelly samlar verksamheten i Borås för att effektivisera organisationen. ”En anpassning av organisationen är nödvändig för att förbättra våra förutsättningar för framtiden”, säger vd Kristina Lukes.
Försäljning
Nellys nya vd kliver onekligen in i modevärlden i en turbulent tid. Men varje utmaning går att vända till en möjlighet, säger Kristina Lukes. Hon tror stenhårt att Nellys affärsmodell med 100 procent e-handel är en konkurrensfördel och lovar att försöka se till att alla ”har det ball” på jobbet.
Affärsutveckling
Nelly inleder nu en rad förändringar för att skapa rätt grund för lönsam tillväxt: tjänstemannaorganisationen krymps med 25 personer, lagernivåerna minskas och fokus läggs på nordiska marknaden.
Hållbarhet
Nästan var sjätte e-handlare skickar returnerade plagg utomlands för att packas om. Det visar en granskning som Breakit.se gjort. Längst färdas Ellos paket som åker cirka 236 mil till och från Polen.
Framtidens teknik
15-årsjubilerande Nelly vänder sig till en ung, otålig målgrupp som konsumerar mycket digitalt innehåll. I jubileumskollektionen låter modebolaget den omdiskuterade digitala supermodellen Shudu Gram ta plats på catwalken.
På nytt jobb
Hon kommer närmast från jobbet som sortiments- och designdirektör hos Kappahl. Tidigare har hon jobbat inom H&M, bland annat som global assortment manager för varumärket & other stories.
Försäljning
Qliro Group fortsatte att fasa ut Cdons försäljning från eget lager under tredje kvartalet, med sjunkande omsättning som följd. Samtidigt höjs de finansiella målen för Cdon och Nelly. ”Tredje kvartalet uppvisar en stark underliggande tillväxt”, säger koncernchefen Marcus Lindqvist.
Guide
Nellys vd Anna Ullman Sersé har inga problem att fylla sina helger. Fotboll, hockey, löpning, klassmammeri och så plommonträdet hemma i trädgården i Bromma. Det finns gott om saker som pockar på uppmärksamheten.
Marknadsföring
Nelly låter kunderna visa e-handlarens kläder på kampanjbilder. ”Agenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal”, säger vd Anna Ullman Sersé.
Arbetsliv
Jan Wallsin tillträdde som vd för Nelly i juli förra året. Nu meddelar ägaren Qliro Group att han lämnar bolaget. Anna Ullman Sersé, chef för affärsutveckling inom koncernen, kliver in som tillförordnad.
Framtidens teknik
Svensk detaljhandel går tydligt framåt i digitaliseringen – men det finns problemområden. Det visar den nordiska undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2018”. Här är aktörerna som får bäst betyg.