Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Naturkompaniet
Hållbarhet
Hållbarhet har seglat upp i konsumenternas fokus de senaste åren. Företag har mycket att vinna på att visa framfötterna, både i agerande och i kommunikation. Market har låtit två experter granska hållbarhetskommunikationen hos 36 stora, svenska detaljhandelsföretag – och utse de bästa och sämsta. Läs om:
✓ Lista: Branschen hållbarhetstoppar – här är deras styrkor.
✓ Lista: Bolagen i botten – här är miljöfokuset osynligt.
✓ Så påverkar hållbarhetsarbetet lönsamhet och varumärke.
✓ Nya EU-regler – så ska handeln tvingas ta miljöansvar.
✓ Tips: Fyra steg som får fart på hållbarhetsarbetet.
Kartläggning
Att vara störst behöver inte betyda inte att man har flest sökningar på Google. Det visar unik sökdata om tio outdoor-bolag som My Telescope har tagit fram på uppdrag av Market. Här finns bland annat en uppstickare som får klart fler sökningar än större och tyngre namn. ”Bland det bästa vi sett”, säger Kristofer Dalin, analytiker på My Telescope.
Kartläggning
Under hösten har retailexperter pratat om Black Friday som den sista sucken innan lågkonjunkturen slår till. Men vad säger handlarna – blir det vild reafest, eller inställda kampanjer? Market har pejlat läget med elva stora kedjor och e-handlare. Här berättar de hur, när och var de satsar på årets rea, omvärldsturbulensens påverkan och hur lagernivåerna ser ut.
Market Awards
Passion för djur, natur och sport. Det är gemensamt för Arken Zoo, Stadium och Naturkompaniet – våra finalister i kategorin Sport & fritid. Här berättar toppcheferna mer om sina verksamheter, vad de är mest stolta över och vad som gör dem till en vinnare. ”Vi lever som vi lär, och det märker kunderna”, säger en av dem.
Finansiella rapporter
Fenix Outdoor presenterar en stark kvartalsrapport. Ökar både omsättningen och rörelseresultatet samt tredubblar periodens resultat. ”Effekten var förväntad”, säger styrelseordförande Martin Nordin.
Finansiella rapporter
Hemestrar och gynnsamt väder skapade medvind för outdoorkedjan Naturkompaniet, som ökade sin försäljning i fjol. Framöver är vd Henrik Hoffman fortsatt optimistisk, men ser samtidigt utmaningar.
Nyheter
I morgon öppnar Naturkompaniets butik på Kungsgatan igen efter sex veckors ombyggnation. Den nyrenoverade butiken är 260 kvadratmeter större med en hel avdelning dedikerad åt Fjällräven.
Politik
Naturkompaniet avslutar sin insamling till Ukraina i förtid efter att ha mottagit tiotusentals plagg, sovsäckar och tält. Nu hoppas kedjan på att snabbt kunna transportera sakerna till behövande.
Politik
Kriget i Ukraina får svenska retailbolag att öppna sina hjärtan för de behövande. Runt om i landet samlas allt ifrån pengar till förnödenheter in. ”Alla har något de kan bidra med” säger Pär Svärdson, vd för Apotea som är en av de aktörer som startat en insamling.
Affärsutveckling
Naturkompaniet utökar satsningen på vård och reparation av friluftskläder. ”Skillnaden är att vi nu har paketerat det skarpare ut mot våra kunder”, säger retailchefen André Rozental.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Trender
Friluftsliv fick ett uppsving när pandemin slog till. Och många ser ut att vilja ge sig ut i naturen och vandra även den här sommaren. ”Det är verkligen högtryck hela vägen”, säger Stefan Engelson, som är vd för Engelsons.
Nyheter
Naturkompaniet är redo att inta Norge. Under året kommer både e-handel och flera butiker att öppnas i landet. ”Norge är förknippat med en fantastisk natur och ett väldigt aktivt friluftsliv”, säger vd Henrik Hoffman.
Kundmöte
Naturkompaniet och Kronans Apotek utses till handelns mest kundempatiska kedjor i nya tävlingen Empati Grand Prix. ”Jätteroligt, kunderna märker att vår passion för friluftsliv kommer från hjärtat”, säger Sofie Saberski, marknadschef hos Naturkompaniet.
Framtidens teknik
I höstas lanserade Naturkompaniet sin nya satsning som researrangör. Här berättar marknadschef Sofie Saberski om läget inför starten och hur hon ser på resor mitt i coronapandemin. “Mottagandet har varit enormt positivt”, säger hon till Market.
Försäljning
Black Friday väntas åter slå rekord. Men allt fler företag vägrar att dras med i reahetsen, visar nya siffror. ”Vi avstår för all framtid. Vi vill föra en etisk marknadsföring mot våra kunder”, säger Jonas Pelz, grundare av mode- och inredningskedjan Grandpa.
Försäljning
Naturkompaniet säljer mer vandringsprodukter när fler beger sig ut i skogen under pandemin. Frågan är om trenden kommer att hålla i sig. ”Det är en svår budget att göra inför nästa år”, säger vd Henrik Hoffman.
Köpcentrum
Coronapandemin slår skoningslöst mot handeln. Samtidigt växer kreativiteten och allt fler lanserar nya lösningar för att minska virusets konsekvenser. Här är sju exempel att inspireras av. ”Det gäller att fånga de möjligheter som finns”, säger Eric Lundberg, vd på Kjell & Company, som i dag lanserar en helt ny leveranstjänst.
Retail Awards
Ryggsäcken Kånken och vindtygsjackan Grönland är knappast några nyheter. Ändå lyfts de fram i Naturkompaniets vårkollektion. Syftet med kampanjen är att få kunden att tänka till innan man köper nytt.
Försäljning
Konsumtionen förväntas slå rekord – då väljer fler svenska retailbolag att hoppa av Black Friday-tåget. ”Fenomenet hetsar bara till kortsiktighet och går emot hela vårt hållbarhetsarbete”, säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.
Köpcentrum
Nedräkningen till Black Friday har redan börjat. ”Trenden har varit ett ökat intresse och jag ser ingen anledning till något trendbrott för årets Black Friday”, säger Emma Hernell, vice vd på HUI, och tipsar handeln om hur man får ut mest av köpfesten.
Retail Awards
De sticker ut hakan genom att hoppa av Black Friday – och bygger varumärke och lojalitet bland kunderna på köpet. ”Vi jobbar med en bred definition av hållbarhet”, säger Erik Spets och Sofie Saberski.
Digitala handelsplatser
Konkurrensen är stenhård i sport- och fritidshandeln och marginalerna sjunker. Men här är tio aktörer som lyckas maxa lönsamheten. ”Vi fokuserar på vad våra kunder vill ha istället för att titta på vad konkurrenterna gör”, säger Stefan Engelson, vd och ägare till Engelsons.
Retail Awards
2012 vann Naturkompaniet kategorin Årets butikskedja vid Retail Awards. Vd Henrik Hoffman berättar att man sedan dess fortsatt att skruva på konceptet - och är en av sporthandelns lönsammaste kedjor.