Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Mode
Försäljning
Julhandeln och mellandagsrean gav inte modehandeln det efterlängtade lyft som många hoppats på. Nu vill Svensk Handel se snabbare stödåtgärder från regeringen. ”Många handlare kan inte vänta mycket längre till”, säger vd Sofia Larsen.
Köpupplevelse
På Kicks i Norrköping har kedjans nya koncept Treat blivit en succé, och lockat en något oväntad målgrupp. Nancy Asmar, som nyligen prisats som årets butikssäljare, såg potentialen redan för 20 år sedan. För Market berättar hon hur Tiktok revolutionerat efterfrågan, och vad hon själv förändrat i sitt bemötande för att få kunden att välja fysisk butik framför online.
Hållbarhet
Kunder som ”kastar sig över” rabatterade produkter gör att Polarn o Pyret missar ett av sina högt ställda hållbarhetsmål. I en lång intervju öppnar vd Johan Munck upp om:
√ Stoppet för galonkläder: ”Ikoniska produkter”
√ Tillväxten för Shein: ”Skrämmande”
√ Behovet av tuffare lagstiftning: ”Våra politiker är för fega”
√ Hyreschocken: ”Diskussioner med alla våra hyresvärdar”
Förvärv
I början av sommaren gick Best of Brands i konkurs, den omfattande branden pekas ut som ”dödsstöten”. I augusti köptes konkursboet av norska Jotunfjell partners och nu börjar nyöppningen närma sig. ”Butiken i Sickla har alltid varit lönsam”, säger vd Jonas Nyström.
Kartläggning
Pandemin har slagit skoningslöst mot modehandeln. Indiska är det senaste offret – men det är många fler som blöder. När Market kartlägger de 45 största aktörerna i branschen går mer än var tredje med förlust. Läs om:
✓ Lista: Modehandlarna som gör störst förluster.
✓ Lista: Aktörerna som tappar mest försäljning.
✓ Ladda ner hela kartläggningen: Nyckeltal för de 45 största modeaktörerna 2019-2021.
✓ Företagen som är extra utsatta enligt experten: ”Det är extra jobbigt.”
Kartläggning
Modebutikerna tog en tuff smäll 2020. Men 2021 blev en revansch med ett rejält lönsamhetslyft. Det visar Markets kartläggning av branschens 45 största aktörer. I dag listar vi modehandelns mest framgångsrika företag det senaste året.
Läs om:
✓ Topplistor: Här är modehandelns snabbväxare – och vinstmaskiner.
✓ Kedjorna med rörelsemarginal på över 20 procent: ”Det är frukten av ett långsiktigt arbete.”
✓ Gemensamma faktorerna hos de som skördat framgångar under pandemin.
✓ Klädbolagens planer för att hantera lågkonjunkturen.
✓ Vinstraketen som till våren når 100 procent hållbara fibrer.
✓ Ladda ner hela kartläggningen: Nyckeltal bolag för bolag 2021, 2020 och 2019.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Lager 157 sticker ut i kartläggningen av modehandeln. Paul Fischbein och Revolution Race har hög svansföring trots kritiken. Varselvågen drar in över handeln. Och – håll utkik efter Ayad Al-Saffar!
Kartläggning
Under pandemins två år har modevärldens e-handelsföretag gått starkt framåt. Även de traditionella modekedjorna gick framåt förra året – men är långt ifrån att nå upp till omsättningen de hade före pandemin. Det visar Markets stora kartläggning av Sveriges 45 största modehandlare. Läs om:
✓ Ladda ner hela kartläggningen: Nyckeltal bolag för bolag 2021, 2020 och 2019.
✓ E-handlaren som flåsar H&M i nacken.
✓ Tvåsiffriga försäljningstappet för de traditionella kedjorna.
✓ Lönsamhetsraset för e-handlarna: ”Tillväxtstrategin är lite kortsiktig.”
✓ Analytikerns varning för trippelsmällen: ”Jag tror vi kommer börja se konkurser.”
Köpcentrum
Om ungefär en månad hoppas nya Thernlunds kunna öppna i Nacka Forum. I en storsatsning blir butiken både större och får ett bättre läge än den tidigare. ”Försökt hålla det vid liv.”
Chefsintervju
När skobranschen backar går tyska kedjan Deichmann framåt. Förra året hämtade de pandemitappet och presenterade svarta siffror för första gången sedan 2015. Och när detaljhandeln nu blöder hoppas vd:n Thomas Christensen på nya konkurrensfördelar.
Finansiella rapporter
Daniel Wellington fortsätter att blöda, rapporterar Dagens Industri. På tre år har klockföretaget gjort en förlust på 759 miljoner kronor. ”Vi jobbar hårt på både intäkts- och kostnadssidan för att kontinuerligt vara lönsamma”, kommenterar kommunikationschefen utvecklingen.
Vd-byte
Trots två tidigare varsel behövs ytterligare personalneddragningar hos Nelly, vars sortiment ska stramas upp rejält. ”Jag visste att det fanns utmaningar redan innan jag skrev på. Sedan blev det inte riktigt som jag trodde”, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd.
Affärsutveckling
Börsnoterade klädbolaget Nelly rullar nu ut ett krispaket som ska kompensera för det väntade försäljningstappet. Inom kort startar fackliga förhandlingar om personalneddragningar.
Försäljning
Återhämtningen för klädhandeln bromsar in, och skohandeln minskade. Det visar Svensk Handels stilindex för juli månad. ”Två år av drastiska omsättningstapp har gjort våra medlemmar mer sårbara”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef.
Finansiella rapporter
En av modehandelns högsta rörelsemarginaler, och en omsättning som ökat med 31 procent. Lager 157 fortsätter att växa stadigt. ”I nästa steg gör vi försiktiga utforskningar i övriga Europa”, säger vd Stefan Palm.
Finansiella rapporter
E-handlaren Footway visade en negativ utveckling under årets andra kvartal. Både omsättning och resultat backade. ”Utmaningarna i försörjningskedjan kan få negativa effekter under hela 2022”, säger vd Daniel Mühlbach.
Etablering
Den enda kvarvarande skobutiken i centrala Sundsvall har slagit igen. ”Helt krasst, skulle vi köpa skor i stan så skulle det finnas butiker,” säger Jonas Albecker, stadskärneutvecklare på Stadsutveckling i Sundsvall AB, till Sundsvalls Tidning.
Lagar och regler
Under klädeskedjan Twilfit förlorar en tvist med det franska varmärket Chantelle i vilken båda parterna anklagat varandra för avtalsbrott. Twilfit döms att betala tre miljoner kronor i skadestånd samt hälften av Chantelles rättegångskostnader, skriver Dagens Juridik.
Hållbarhet
Polyester av återvunna PET-flaskor är precis lika skadligt för miljön som traditionell polyester. Det avslöjar organisationen Changing Markets Foundation i en video där bland annat modejätten H&M anklagas för att vilseleda konsumenter.
Chefsintervju
De senaste tre åren har Rizzos omsättning halverats samtidigt som resultaten varit blodröda. Två rekonstruktioner och två år av pandemi har slagit hårt mot bolaget. ”Nu måste vi snart få någon stolpe in”, säger vd Lars Fins. I en stor intervju berättar han om:
✓ Att kliva in som vd i ett krisbolag – samtidigt som pandemin slog till.
✓ Synen på e-handeln: ”Det har blivit ett mantra – bygger du inte ut din e-handel klassas du som Jurassic Park.”
✓ Dråpslaget efter nyemissionen: ”Pengarna rann ut och det var omöjligt att parera.”
✓ Ljusningen för försäljningen under inledningen av 2022.
✓ Nya fokuserade verksamheten: ”Vi har sänkt våra omkostnader våldsamt”.
✓ Avgörande faktorn för att vända utvecklingen: ”Då finns det goda förutsättningar”.
Affärsutveckling
Modevarumärket John Henrics växte med omkring 80 procent senaste räkenskapsåret. Nu har de för första gången plockat in externt kapital och siktar mot att öka tillväxttakten globalt. ”Vi vill bli ett miljardbolag med årens gång”, säger vd John Ekström.
Chefsintervju
Efter att ha tagit sig genom en pandemi som slog hårt mot urhandeln står Stjärnurmakarna redo för förändring. Nyligen meddelade bolaget att de säljer sin försäkringsverksamhet för att fokusera fullt ut på retail. Här berättar vd Peter Simonsson om:
✓ Försäljningsraset för urhandeln under pandemin...
✓ ...och så klarade sig Stjärnurmakarna genom den.
✓ Kedjans femårsplan – och de nya koncepten: ”Räknar med att det ska fortsätta växa”.
✓ Hur B2B-satsningen drog upp koncernens siffror.
✓ Starka starten på 2022.
✓ Försäljningen av försäkringsverksamheten – nu satsar Stjärnurmakarna fullt ut på retail.
Kundmöte
Sedan förra hösten kan MQ Marqets kunder betygsätta deras e-handel. Nu har 7 800 recensioner kommit in. ”Det är oerhört roligt att se att så många kunder gillar vår e-handel”, säger IT- och e-handelschefen Mattias Liljenberg om omdömena.
Etablering
Bianca Ingrosso och Lovisa Worge lanserar ett nytt smyckesvarumärke. Försäljningen kommer ske i egen e-handel. ”Jag är så lycklig att nu kunna berätta att vi äntligen lanserat ANI”, säger Bianca Ingrosso.
Finansiella rapporter
Zalandos nettoomsättning minskade under första kvartalet. Den stigande inflationen och ökade kostnader för hushållen bidrog till att kunderna var mer försiktiga. ”Vi är flexibla och väl utrustade för att styra Zalando genom den här volatila marknadsmiljön”, säger bolaget ekonomichef Sandra Dembeck.
Finansiella rapporter
Rizzos nettoomsättning ökade med tolv procent under andra kvartalet 2021/2022. ”Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad”, säger vd Lars Fins i en kommentar.
Finansiella rapporter
Nätmodehandlaren Nelly tappar fart. Under årets första kvartal minskade nettoomsättningen samtidigt som rörelseresultatet sjönk. Vd Kristina Lukes pekar på investeringar som ännu inte givit effekt på resultatet.
Försäljning
Under samtliga kvartal i fjol slog Hede Fashion Outlet försäljningsrekord. Trots de höga jämförelsetalen fortsätter försäljningen att öka under inledningen av 2022. ”Vi har en mycket stark tro att detta skall hålla i sig”, säger Per Wallentin, affärschef på Via Outlets nordiska verksamhet.
Försäljning
Det råder vårkänslor i modehandeln. I mars ökade försäljningen av både kläder och skor kraftigt, Stilindex från Svensk Handel. ”Verkar återhämta sig på allvar efter mer än två oerhört tuffa år”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef.
Arbetsliv
Efter Expressens publicering där tidigare anställda vittnat om mobbning och rasism hos modebolaget Gudrun Sjödén tar ledarskapet bladet från munnen. Man konstaterar att förtroendet för företaget är skadat och lovar att återskapa det.
Affärsutveckling
Efter att Ellos Group belgiska moderbolag hamnat på obestånd har de tidigare ägarna, Nordic Capital, inlett en process för att återta ägarskapet. ”Skulle Nordic Capital nå framgång i den initierade processen ser vi mycket positivt på det”, kommenterar Hans Ohlsson det eventuella ägarbytet.
Granskning
Mobbning, rasistiska påhopp och ett uselt ledarskap – så beskrivs arbetsmiljön hos modeföretaget Gudrun Sjödén av tidigare anställda. Det visar en granskning som Expressen gjort.
Kartläggning
Pandemiåren har varit blodröda för Rizzo med stora förluster samtidigt som försäljningen har slaktats. Kan de vända utvecklingen? ”Det ser relativt mörkt ut för det här bolaget, i alla fall om man tittar på de senaste sju åren”, säger aktieanalytikern Rolf Karp. Market har kartlagt koncernens utveckling de senaste 25 åren. Här kan du läsa om:
✓ Rizzos skakiga resa de senaste 25 åren – omsättning och rörelseresultat år för år.
✓ Butiksnätets utveckling från 1997 till i dag.
✓ Rizzo har redan hunnit genomföra två riktade nyemissioner under 2022: ”Hur länge till ska de hålla på med det här”, frågar sig analytikern.
✓ Rolf Karp listar tre avgörande nyckelfaktorer för att bolaget ska överleva.
✓ Aktiekursen som kollapsat: ”Vad gör de på börsen egentligen?”
✓ Analytikerns dom: ”I slutändan kan det bli konkurs.”
Finansiella rapporter
H&M:s försäljning ökade i första kvartalet, men under inledningen av andra kvartalet tyngs utvecklingen av kriget i Ukraina. Samtidigt var resultatet långt under förväntan och tyngdes av ökade inköpspriser. ”Självklart kommer även vi behöva justera priser”, säger vd Helena Helmersson.
Finansiella rapporter
H&M:s försäljning ökade med 18 procent under första kvartalet. Under inledningen av andra kvartalet drog stängda butiker ned tillväxten. ”Förutom effekterna kopplade till den pausade försäljningen i Ryssland, Belarus och Ukraina så ligger koncernens övriga planer fast”, säger vd Helena Helmersson.
Finansiella rapporter
Ett strategiskt arbete för att bli kundens förstahandsval gav frukt. Så förklarar Norden-vd:n Thomas Christensen hur skokedjan Deichmann lyckades hålla försäljningen uppe under pandemin. Nu hoppas han fortsätta resan mot flera marknadsandelar och större kundnöjdhet.
Digitala handelsplatser
Zalando presenterade sitt bokslut för 2021 i går och enligt den nytillträdda Nordenchefen, Joanna Hummel, levererar Norden en stark tillväxt. ”Vi är en plattform för förändring som vågar utmana branschen för att driva digitalisering”, säger hon om sin nya arbetsplats.
Finansiella rapporter
Zalandos omsättning ökade med 29,7 procent under 2021 samtidigt som resultatet stärktes. ”Vi är väldigt nöjda med vårt starka resultat, vilket visar att vi har haft rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö, säger vd Robert Gentz.
Finansiella rapporter
MQ Marqets försäljning under första räkenskapsåret sedan omstarten var i linje med förväntningarna, enligt vd Ingvar Larsson. ”Detta var vårt uppstartsår där vi köpte in vårt sortiment och successivt fyllde på våra butiker”, säger han.
Chefsintervju
De skapade stora rubriker som toppchefer i handeln – sen försvann de från branschen. Market har letat upp några tunga namn från förr och kollat vad de gör i dag. Johan Åberg hade en lång karriär inom retail. Sen blev han sparkad från Kappahl med omedelbar verkan – och livet tog en ny riktning. I en stor intervju berättar han bland annat om:
✓ Den positiva synen på tiden i Kappahl: ”Jag lyfte bolaget.”
✓ Egna orden om varför han fick sparken.
✓ Kritiken mot kedjor som Jula och Mio: ”De har inget där att göra.”
✓ Slumpen som ledde honom till retailvärlden.
✓ Den nya karriären i riskkapitalvärlden.
✓ Och hemligheten bakom den udda e-postadressen.
Hållbarhet
Hos H&M online finns nu ett urval av begagnade plagg från egna och externa varumärken. Hållbarhetschefen Felicia Reuterswärd beskriver det som ett sätt att göra det enklare för kunden att hitta second hand.
Chefsintervju
Efter två år av uppskjutna eller nedskalade bröllop är tiden mogen för mer bombastiska bröllopsfester med påkostade klänningar. Det innebär ljusa tider för kedjan Bröllopsbruket.
Chefsintervju
Bröderna Mikael, Andreas och Johan Christensson säljer klockor till kunder i 110 länder – med hög tillväxt och mycket god lönsamhet. Här berättar de om:
✓ Hur allt startade – i föräldrarnas garage.
✓ Resan till att bli en global e-handlare.
✓ De höga målen: ”Vi har en enorm potential att växa vidare och på sikt bygga ett miljardbolag.”
✓ Viktiga vägvalet – att slopa återförsäljare och bara sälja direkt till kund.
✓ Brödernas tips för att bygga ett starkt varumärke online.
Chefsintervju
De skapade stora rubriker som toppchefer i handeln – sen försvann de från branschen. Market har letat upp några tunga namn från förr och kollat vad de gör i dag. Christina Tillman gjorde karriär inom bland annat Indiska och Odd Molly – sen satsade hon på en styrelsekarriär. Men nu är hon tillbaka på Odd Molly, och lovar att ruska om varumärket. I en stor intervju berättar hon även om:
✓ Vad som fick henne att lämna den operativa karriären.
✓ Svårigheten att vara vd när grundaren är aktiv i bolaget.
✓ Vad Salvatore Grimaldi har som många andra entreprenörer saknar.
✓ Framtidsplanen för MBRS Group.
✓ Den stora missen på Odd Molly: ”Tänkte att vi kunde få en ny målgrupp.”
Finansiella rapporter
E-handlaren Bubbleroom hittade tillbaka till en stark tillväxt under fjärde kvartalet. Samtidigt tyngdes resultatet av kostnader från börsnoteringen och investeringar i bolagets transformering till att bli en aktör som säljer direkt till konsument. ”På lång sikt ska 80-85 procent av vår totala försäljning komma från vårt eget sortiment”, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström.
Försäljning
Skohandeln fortsätter kämpa. I januari i år backade försäljningen med 45 procent jämfört med samma period 2019. Jan Smeds, vd för ANWR Norden, tror att det värsta är över nu: ”Många, inklusive jag, trodde att det skulle gå ännu värre”.
Framtidens teknik
Personalisering, investeringar i personal och logistik samt en fast tro på den fysiska butikens fortsatta existens. Det är några av fokusområdena när framtidens mode- och sporthandel skapas. För att nå dit krävs flexibilitet och förmågan att snabbt anpassa sig till en förändrad värld, resonerar Ted Boman, vd för Gina Tricot och Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium.
Konkurs
Johnells-butiken i Skärholmen i södra Stockholm gick med förlust. Nu har bolaget bakom butiken försatts i konkurs – men ägaren Jan Thorstensson vill göra en nystart. ”Jag skulle gärna fortsätta,” säger han till Dagens Handel.
Finansiella rapporter
De globala lyxaktörer studsar tillbaka efter pandemin. Varumärken som Chloe och Cartier har sett 30 procentiga vinstuppgångar under det senaste kvartalet medan Burberry spår en vinsttillväxt på 35 procent i år.
Kartläggning
Market har granskat butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna – en kartläggning som avslöjar stora förändringar under de senaste två åren. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som stängt flest butiker.
✓ Delbranscherna som drabbats hårdast.
✓ Digitaliseringens och pandemins påverkan.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Tre kedjor som dragit ner om hur de jobbar vidare.
Försäljning
Modehandelns starka återhämtning mot slutet av 2021 märks allra tydligast i de fysiska butikerna, menar Mikael Sandström, tidigare ordförande i Svensk Handel Stil: ”Detta visar att när det funnits möjlighet har kunderna återgått till att handla i fysisk butik.”
Trender
Allt fler butiker – och e-handlare – erbjuder personal shopping. Market anlitade personal shoppern Lisa Rogalin och detaljhandelsanalytikern Monica Bruvik för att reda ut vad som driver trenden. Här berättar de om den radikala förändring som personal shopping genomgått under åren, de okända fördelarna med tjänsten och alternativen som kan ersätta personal shopping.
Kartläggning
Vd:ar, sälj- och marknadschefer, men även influencers drar in stora summor via sina detaljhandelsbolag, visar Markets granskningar. Intresset för framgångsrika personer och företag är stort, liksom fascinationen för dem som sliter hårt i tider av motgång. Här har vi samlat det senaste halvårets tio mest lästa premium-artiklar på Market.se.
Kartläggning
Market granskar löpande utvecklingen för handelns kedjor och företag i våra kartläggningar. Här har vi samlat de tjugo bästa bokslutsgranskningarna med omsättning och resultat för flera hundra företag – siffror kedja för kedja och i flera fall även butik för butik.
Affärsutveckling
Handplockat, trendigt och en hög servicegrad. Med sitt nya modekoncept ska Åhléns city locka den stilmedevetna kunden. Men satsningen omges ännu av en hemlighetsfull air.
Hållbarhet
Svenska modekonsumenter rankar hållbarhet högre än trendighet, visar en ny undersökning från Tise. Samtidigt upplever en majoritet att modeföretagen inte bryr sig om hållbarhet och skulle vilja se politiska styrmedel som håller företagen ansvariga för sina utsläpp.
Etablering
Medan modehandeln lämnar city och satsar mer på nätet gör Copenhagen Luxe tvärtom – med framgång. Den danska aktören ser potential i svenska stadskärnor. ”Tanken är att öppna fler butiker”, säger Linda Rengbo, butikschef i Malmö.
Försäljning
November blev en stark månad för kläder och skor, bedömer branschnestorn Mikael Sandström – och pekar ut fyra avgörande faktorer. Men att pandemin är utagerad tror han inte. ”Vi är extremt oroliga att vi går mot samma situation som i fjol”, säger han.
Rekonstruktion
Krisdrabbade Rizzo Group kommer i dag att skicka ut ett ackordsförslag till sina oprioriterade fordringsägare. Enligt förslaget erbjuds de betalning av fordringsbelopp upp till 2 000 kronor samt 25 procent av det överskjutande beloppet.