Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Miljö
Hållbarhet
Ikea har hittat ett vinnande koncept. Förra året gick den renodlade second hand-butiken i Eskilstuna med vinst. Nu förlängs verksamheten samtidigt som lärdomarna från testet förs vidare i organisationen.
Hållbarhet
Hållbarhet har seglat upp i konsumenternas fokus de senaste åren. Företag har mycket att vinna på att visa framfötterna, både i agerande och i kommunikation. Market har låtit två experter granska hållbarhetskommunikationen hos 36 stora, svenska detaljhandelsföretag – och utse de bästa och sämsta. Läs om:
✓ Lista: Branschen hållbarhetstoppar – här är deras styrkor.
✓ Lista: Bolagen i botten – här är miljöfokuset osynligt.
✓ Så påverkar hållbarhetsarbetet lönsamhet och varumärke.
✓ Nya EU-regler – så ska handeln tvingas ta miljöansvar.
✓ Tips: Fyra steg som får fart på hållbarhetsarbetet.
Hållbarhet
Sverige ska bli fossilfritt till 2045. Men tungrodda byråkratiska system – och höga skatter – sätter käppar i hjulen för svenskt näringsliv, enligt en ny rapport. ”Det måste vara ekonomiskt hållbart för företag”, säger Tony Ottebjer-Winkler drift- och hållbarhetschefen på Elgiganten.
Marknadsföring
Apotek Hjärtat är kundernas hållbarhetsfavorit, medan Coops Änglamark för tolfte året i rad är kundernas gröna förstahandsval, enligt företaget Differ. "Vi är mycket stolta", säger hållbarhetschefen Mattis Bergquist.
Hållbarhet
Ikeas second hand-butik I Eskilstuna blir kvar även efter årsskiftet – men hur länge är oklart. ”Vi har ännu inte fattat beslut kring nästa steg”, säger pressansvarig Mattias Hennius.
Hållbarhet
Kappahl vill uppmuntra till återanvändning av jul- och luciakläder för barn. Under december låter de kunderna lämna in hela och rena kläder som sedan säljs vidare. Samtidigt får kedjan en möjlighet att testa sig fram inom inom second hand.
Hållbarhet
Sedan i våras har den som besöker återvinningscentralen i Malmö och Helsingborg kunnat lämna in sina gamla möbler. Dessa möbler tas sedan vidare och får nya ägare via Ikeas cirkulärbutik. ”Varit en väldigt bra kanal för oss.”
Hållbarhet
Sminkkedjan Kicks rullar ut en insamlingsmöbel för kosmetiskt avfall i utvalda butiker. Kedjan hoppas göra sina kunder mer medvetna om hur produkter ska sorteras för återvinning. ”Ett ansvar att agera och arbeta proaktivt.”
Cityhandel
Outdoormärket Patagonia öppnar sin första butik i Sverige och Skandinavien. Adressen är Kungsgatan 1 i Stockholm. ”Jag tror det är många som kommer att uppskatta att de väljer att öppna en fysisk butik”, säger Sofie Borg Landqvist, chef handel på Vasakronan.
Etablering
Ikeas planer på ett nytt logistiknav söder om Södertälje sattes på paus av länsstyrelsen, som gav den rödlistade nötkråkan förtur till markområdet. Nu har kommunen hittat en lösning för både möbeljätte och fågel.
Hållbarhet
När världsekonomin och således även Sveriges ekonomi sätter kurs mot snävare ekonomiska tider rusar second hand-försäljningen. Det vittnar Erikshjälpens senaste kvartalsrapport om. ”När de ekonomiska förutsättningarna förändras är vårt arbete ännu viktigare.”
Hållbarhet
Efter ett år med PBX, Reitan Convenience testlabb för hållbara produkter, har ambitionen skruvats upp ytterligare. Redan 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara. ”Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat.”
Hållbarhet
Mineralletande tv-spelskaraktärer ska få gamare att vilja återvinna sin elektronik – mot värdekoder. I ett samarbete med jättarna Microsoft och Minecraft lanserar Elgiganten kampanjen Urban Miner. ”Vi vill använda världens största hobby för att engagera nya målgrupper”, säger Alexander Åberg, gejmingansvarig på Elgiganten.
Hållbarhet
Köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg är i full gång med höstens kampanj, som innefattar en butik där allt är gratis. ”Ett sätt för oss att skapa engagemang”, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.
Hållbarhet
Kommande vår kommer Polarn o Pyret inte längre sälja nyproducerade galonkläder och gummistövlar. Beslutet är grundat i bolagets mål om att bara använda hållbara fibrer i sina kläder.
Hållbarhet
En slumpmässig googling efter julklappar blev fröet till Frida Grundströms företag. I dag säljer Babymocs veganska barnskor av ananasläder på 42 marknader runt om i världen. Parallellt driver hon projektet Ohhappyday som arbetar för att koppla samman hemlösa med microjobb – bland annat i hennes butik och e-handel. ”Det ska vara en bestående del i vår affär”, säger hon.
Hållbarhet
Nej till plastkasse – då premierar Apoteket sina trogna kunder. ”Som en medlemsförmån får kunden klubbpoäng när de tar med sig egen påse”, säger Roy Forsberg, ansvarig för Apotekets kundklubb.
Hållbarhet
Två av tre svenskar vill minska sitt klimatavtryck, men få vet hur det ska gå till. För att hjälpa konsumenterna på traven lanserar techbolaget Doconomy plattormen Re-Store som låter användaren räkna ut ut klimatavtryck och hitta produkter som minskar det.
Hållbarhet
Caroline Andermatt, vd för Myrorna, har valts in som ny ledamot i delegationen för cirkulär ekonomi – ett rådgivande organ till regeringen. Tillsammans med bland andra Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood ska hon röja hinder för näringslivets gröna omställning.
Hållbarhet
Brista City utanför Sundsvall gör en cirkulär satsning. På delar av den yta som Åhléns tidigare förfogade över skapas en handelsplats med fokus på återbruk och cirkulär livsstil.
Hållbarhet
Polyester av återvunna PET-flaskor är precis lika skadligt för miljön som traditionell polyester. Det avslöjar organisationen Changing Markets Foundation i en video där bland annat modejätten H&M anklagas för att vilseleda konsumenter.
Trender
En sjudande marknadsplats skapad i samarbete med lokala entreprenörer och en tre våningars utställning om människan och hemmet. Som partner under mässan City Expo H22 i Helsingborg vill Ikea visa hur företaget kan bidra till en bättre stad. Samtidigt bjuder man på en smygtitt på framtida koncept.
Chefsintervju
Hans första år präglades av pandemin med hög puls på nätet och lågt tryck i butikerna. Nu har läget stabiliserats och Eric Lundberg har hittat formen som vd för Apotek Hjärtat.
I en stor intervju berättar han om:
✓ Sin första turbulenta tid som vd för apoteksjätten.
✓ Varför han älskar att ha Ica som ägare.
✓ Storsatsningarna: Nytt lager, dubblat sortiment, supersnabba leveranser och nya hälsotjänster.
✓ Hur personalens stora kompetens ska utnyttjas på nya sätt.
✓ Framtidsvisionen: Ska nå hela Sverige inom två timmar.
Hållbarhet
Går det att kombinera tillväxt och hållbarhet? Enligt en expertpanel som pratade hållbarhet på D-congress är svaret ja. ”Självklart, tillväxten är en grund som gör att man kan driva hållbarhetsarbetet ännu snabbare”, säger Jollyrooms vd Mattias Jacobsson.
Hållbarhet
Plantagen vill minska förpackningssvinnet genom att ge sina kunder ekonomiska incitament att återvinna dem. Från och med i dag införs pant på alla förpackningar med streckkod.
Hållbarhet
Med 17 kubikmeter mat och förnödenheter i lasten körde Patrik Lindgren, försäljningschef på Blomsterlandet, och hans son till polska staden Chelm nära ukrainska gränsen. ”Vi blev väldigt väl emottagna” säger han.
Hållbarhet
Systembolaget växlar upp sitt hållbarhetsarbete med en unik märkning för att göra det lättare för kunderna att göra hållbara val i butikerna. ”Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val, både när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor”, säger sortimentschefen Ulf Sjödin.
Hållbarhet
Ikea är åter Sveriges mest hållbara varumärke. ”Det är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index. Förra årets etta Coop petas till andraplatsen.
Etablering
Hon hade tänkt starta en e-handel med ekologiska leksaker – men det blev även en fysisk butik. Nu öppnar leksakshandlaren Karolina Rosendahl ännu en Toys Forever-affär i centrala Kalmar.
Hållbarhet
Hos H&M online finns nu ett urval av begagnade plagg från egna och externa varumärken. Hållbarhetschefen Felicia Reuterswärd beskriver det som ett sätt att göra det enklare för kunden att hitta second hand.
Chefsintervju
Efter två år av uppskjutna eller nedskalade bröllop är tiden mogen för mer bombastiska bröllopsfester med påkostade klänningar. Det innebär ljusa tider för kedjan Bröllopsbruket.
Hållbarhet
New York Times har hårdtestat svarta strumpbyxor och Swedish Stockings stod pall för det mesta. ”Det känns kul med tanke på att dom verkligen gjort en gedigen undersökning”, säger grundaren Linn Frisinger.
Hållbarhet
Nätapoteksjätten Apotea tar första steget till helt fossilfria transporter genom att själva ta över transporterna av paket från lagret till paketterminalerna i Stockholm. Transporterna ska ske med el-lastbil.
Hållbarhet
Skönhetskedjan Kicks växlar upp sitt arbete med kosmetikavfall. Förutom att fortsätta arbetet med insamling i butiker och tillsammans med kommuner pågår en pilot på tre ställen där kunderna själva sorterar sitt avfall.
Hållbarhet
Ikea fortsätter att utveckla sitt second hand-erbjudande. I Malmö startas en test-hub som ska samla in, rengöra och laga begagnade möbler som sedan ska säljas vidare i möbeljättens varuhus på orten.
Podcast
Hållbarhet lyfts fram som en av de hetaste trenderna 2022 – men hur viktigt är det för kunden? Finns det en marknad för begagnade Airpods? Vilka är de stora vinnarna i bygghandeln? Och vad händer med ”Arne på Posten” Andersson när han lämnar Posten? Dessa frågetecken försöker vi räta ut i veckans avsnitt av Market Headlines.
Chefsintervju
Hennes egen hormonobalans väckte intresset för ayurveda hos dåvarande studenten Lovisa Hahn och under ett retreat i norra Indien föddes tanken på att starta eget. I dag blomstrar affärerna – men vägen till framgång har inte varit rak. Här berättar Lovisa Hahn om hur varumärket Under Your Skin skapades och planerna för tillväxt och internationell expansion. ”När det står en person bakom ett varumärke som har en personlig relation till det tror jag betyder mer än bara produktbilder,” säger hon.
Kartläggning
Vd:ar, sälj- och marknadschefer, men även influencers drar in stora summor via sina detaljhandelsbolag, visar Markets granskningar. Intresset för framgångsrika personer och företag är stort, liksom fascinationen för dem som sliter hårt i tider av motgång. Här har vi samlat det senaste halvårets tio mest lästa premium-artiklar på Market.se.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Kartläggning
Hållbarhet betyder väldigt lite när konsumenten tar sina köpbeslut. Det visar mätningar från Xtreme Insight. ”Om konsumenten tog hållbarhet på fullt allvar skulle kedjor som Dollarstore inte ha någon marknad”, säger retailkonsulten Magnus Ohlsson. Här kan vi visa alla faktorer som avgör kundens köpbeslut – bransch för bransch.
Logistik
Adlibris har utsetts av konsumenterna till årets luftsnålaste e-handlare. Framgången bygger på långvarit arbete tillsammans med leverantörer för att hitta smarta lösningar. ”Vi har kommit en bra bit på vägen men vi är inte färdiga” säger Nicklas Törnqvist som är Head of Delivery Experience på Adlibris.
Trender
Pandemin tvingade fram radikala förändringar av konsumenternas beteende. Vilka av dem som spås betyda mest under de närmaste åren presenterar The New Consumer och Coefficient Capital i en ny rapport som bygger på enkätsvar från 3 000 amerikaner.
Hållbarhet
Svenska modekonsumenter rankar hållbarhet högre än trendighet, visar en ny undersökning från Tise. Samtidigt upplever en majoritet att modeföretagen inte bryr sig om hållbarhet och skulle vilja se politiska styrmedel som håller företagen ansvariga för sina utsläpp.
Retail Awards
Coronapandemin är ett lysande exempel på att handeln – och hela samhället – har förmågan att ställa om och förändras i grunden när läget blir akut. Så hur kan omställningen kring hållbarhetsfrågorna ta så lång tid? Den frågan ställer sig Synsams kommunikations- och hållbarhetschef Jenny Fridh i en lång intervju om ”Greta-generationens” förväntningar, internt engagemang, lönsam hållbarhet och omöjlighet att överleva för bolag som negligerar ämnet.
Hållbarhet
Giving Tuesday startade som en reaktion om Black Friday och har utvecklats till en kampanj för allt positivt som görs i samhället. I år hoppas Giva Sverige att man spräcker fjolårets rekord då 200 aktörer medverkade.
Hållbarhet
För att erbjuda ett hållbart alternativ till konsumtion och rea under Black Week höjer Svenska Röda Korset priserna i gåvoshoppen med 100 procent under under hela veckan. ”I all sin enkelhet kan kampanjen förklaras som ’köp en, betala för två – hjälp dubbelt så många’, säger Per Westberg, insamlingschef på Svenska Röda Korset.
Hållbarhet
Hos möbeljätten Ikea uppmärksammas Black Friday med en annorlunda kampanj där kunden får extra betalt när hen lämnar in begagnade möbler. Allt i den så kallade cirkulärbutiken säljs dessutom till rabatterade priser.
Hållbarhet
Ikea tar sin second hand-satsning online. ”Med denna lösning kan våra kunder nu ta reda på vad som finns i Cirkulärbutiken och dessutom reservera sina favoriter”, säger Alison Walker på Ikea Sverige.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Klimat, streaming höstlovskul, Black Friday och hotet om varubrist står i fokus denna vecka.
Utrikes
Interna rapporter vittnar om allvarliga brister bland lågprisföretagens leverantörer i Kina, enligt en granskning i Expressen. ”Att ’experter’ sitter och viftar i en kvällstidning, och helt plötsligt kan allt om Kina-marknaden, betyder ingenting för oss”, säger Dollarstores grundare Peter Ahlberg.
Hållbarhet
Black Friday är en köpfest utan like, men också kraftigt ifrågasatt. Floran av alternativa kampanjer växer för varje år. Här berättar fem aktörer varför de vägrar delta i Black Friday och hur de utnyttjar rean för andra syften. ”Det är ett utmärkt tillfälle att skapa engagemang”, säger, Matilda Wiechel, aktivism- och kommunikationsansvarig på The Body Shop.
Trender
Modeindustrin genomgår en transformation som handlar om att agera nu – inte i morgon. Det slogs fast under en paneldiskussion på D-congress. ”Det finns ingen tid att vänta”, sade Tove Blomgren, creative director på Doberman.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Black Friday, favoriter i matbutiken, tv-tittandet post pandemin och hållbar konsumtion står i fokus denna veka.
Hållbarhet
Kappahl har lanserat en klimatstrategi som är förankrad i modekedjans ambitiösa tillväxtplan. ”Vi behövde säkerställa att våra framtida ambitioner linjerar med vårt klimatmål”, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger dig varje vecka ett snabbt svep över läget. Den här veckan: Laddbara bilar, kontorsjobb, kortets ställning, piller och bärs.
Hållbarhet
I morgon lördag är det International repair day. I samband med det passar Elgiganten på att lansera sin reparationstjänst i ytterligare två städer. ”Det ska gå både snabbt och enkelt att reparera sina trasiga produkter”, säger vd Niclas Eriksson.
Digitala handelsplatser
Marknadsplatsen Green Little Heart har en grön mission. Kunden ska kunna shoppa trygg i vetskapen om att allt framställts utan att skada djur, människor eller planet – och utan att behöva göra avkall på stil eller funktion. Här berättar företagets grundare om:
✓ De hårda kraven på säljarna.
✓ Det noga utvalda sortimentet: ”Vi har toaletter av trä”
✓ Utmaningen att få kunderna att leva som de lär.
✓ Det tuffa beslutet att starta företag mitt under pandemin.
Hållbarhet
Fortbildning inom cirkulär design, reparation av kläder, verktyg för att sälja vidare och nya tekniker för återvinning. Med dessa initiativ vill nätätten Zalando bidra till en mera hållbar modehandel.
Hållbarhet
Tack vare XL-Byggs initiativ fick ridklubben en läktare och fotbollsklubben flyttbara avbytarbås. Nu belönas de med det nyinstiftade priset Guldtrucken som uppmärksammar goda förebilder inom byggmaterialhandeln.
Hållbarhet
Rizzo Group börjar sälja second hand. ”Konsumenten kan lämna in sin använda väska till någon av våra butiker och sedan ser vi till så att den får ett nytt liv”, säger marknadschef Helena Morland.
Hållbarhet
Fler och fler modeaktörer använder sig av olika hållbarhetsmärkningar i syfte att ”hjälpa kunden att göra bättre val”. Men åsikterna kring märkningarna går isär. ”Det finns en övertro på att konsumenter gör aktiva val,” säger Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Hållbarhet
Ökade krav på hållbarhet i kombination med växande konkurrens från utländska e-handelsplattformar pressar handeln. Därför behövs lagstiftning som möjliggör konkurrens på rättvisa villkor som inte begränsar hållbarhetsarbetet, säger Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel.
Trender
Second hand har sannolikt aldrig varit hetare inom modevärlden. Jämte renodlade second hand-aktörer adderar allt fler traditionella kedjor begagnade plagg till sin befintliga affär. Enligt Emma Hernell, vice vd på HUI, kommer vi troligtvis att få se många nya affärsmodeller för second hand framöver: ”Många är rädda för att halka efter”.
Hållbarhet
En färsk rapport visar att fler och fler är beredda att betala mer för varor och tjänster de vet är hållbara. Samtidigt tyder undersökningen på att förtroendet för att företagen lever upp till riktlinjerna för hållbarhet är litet.