Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Media och underhållning
Kartläggning
Modejättarnas prestation i sociala medier skiljer sig stort. Det visar en kartläggning som insiktsbolaget Meltwater gjort på uppdrag av Market. Trenden visar dessutom ett sjunkande engagemang bland följarna. I en tid då experterna är eniga om vikten av att stärka varumärket är det en förlorad chans. ”Kan bolagen bara få upp engagemangsnivån några procent når det en väldigt stor skara – det är en outforskad guldgruva”, säger Frida Fors Wallsbeck på Meltwater. Se resultaten av kartläggningen här.
Finansiella rapporter
Bokusgruppens nyckeltal pekade uppåt första kvartalet. Men osäkerheten om hushållens framtida köpkraft är stor. ”Därför har vi fortsatt försiktighet på kostnadssidan”, säger vd Maria Edsman.
Framtidens teknik
Genom satsningen Styleboards lånar H&M funktioner från sociala medier. Kunden är den nya influencern – och personlig relevans i kundupplevelsen avgörande för en Tiktok-generation med begränsat tålamod. Oscar Rundqvist, en av hjärnorna bakom Styleboards, berättar för Market om:
✓ Skarpare krav på influencers: ”Förtjäna sin tillit.”
✓ Utmaningen för Styleboards: ”Sätta rätt balans.”
✓ Mindre bolags trumfkort: ”Får ett försprång.”
Digitala handelsplatser
Sedan lanseringen 2020 har det Oslo-baserade sminkföretaget Makeup Mekka vuxit sig starkt på den svenska marknaden. Redan efter två månader var man lönsamma och influencer marketing ligger till stor del bakom de fina siffrorna.
Marknadsföring
Lyko, Skincity och Kicks har ingen chans – Bianca Ingrossos Caia dominerar bland skönhetsvarumärkena i sociala medier. Market kan med hjälp av Meltwater visa hur tio av de största aktörerna presterade i form av synlighet i sociala och traditionella medier under 2022. ”Det är förvånande att bolagen inte satsar mer på engagemang”, säger Meltwaters Frida Wallsbeck.
Podcast
I veckans Market Headlines: Skenande matpriser sätter press på branschen – dags för Ica, Coop och Axfood att förklara sig. Hetaste trenderna och snackisarna direkt från D-congress. Och influencer-eliten som tjänar allt mer pengar på sina detaljhandelsbolag.
Kartläggning
Många influencers är tätt affilierade med olika varumärken i form av reklamsamarbeten och annonser. De senaste åren har dock listan över influencers som satsar på egna varumärken i detaljhandeln vuxit – något som renderat både framgångssagor och plattfall. Se hela listan och läs om:
✓ Nyckeltal för 21 svenska influencers detaljhandelsbolag.
✓ Starka tillväxten – och lönsamheten.
✓ Bianca Ingrossos överlägsenhet i toppen.
✓ Kvartetten som delar samma plattform – och förlorar pengar.
✓ Matilda Djerf som utmanar bolagen i toppen efter rekordtillväxt.
✓ Populära funktionsdrycken som gör störst förlust av alla.
Marknadsföring
Svenska Stronger, som specialiserar sig på träningskläder för kvinnor, tar nu till ett nytt grepp för att nå nya och befintliga kunder. Bolaget kommer med start 20 februari att publicera en podcast om välmående, hälsa och inspiration.
Analys
2023 ser ut att bli minst lika turbulent som 2022. Men det finns mer än krig, inflation och extrema elräkningar att hålla koll på. Anna Nordlander har kikat i spåkulan och listar 15 viktiga trender om allt från social medier och marknadsplatser till EMV och pre-loved.
Digitala handelsplatser
Influencern och entreprenören Sanne Josefsson, mer känd som Sanne Alexandra, öppnar sin egen butik på svenska Amazon. ”Tips på andra favoritprodukter som jag och min familj ofta använder.”
Marknadsföring
Influencern Margaux Dietz film på Youtube utlöste en storm av kritik. Flera av hennes nuvarande och tidigare samarbetspartners tog tydligt avstånd från händelsen. ”Det värsta man kan göra är att vela”, säger krisexperten Jeanette Fors-Andrée. Här kommenterar hon och Sara Öhman, expert på digital marknadsföring, bolagens agerande.
Digitala handelsplatser
Makeup-artisten William Värnild vill skapa ett varumärke som är enkelt att använda för kvinnor över 35. Hans sminkvarumärke I Will Makeup backas bland annat av arvtagarna till Oriflame-grundarna.
Digitala handelsplatser
Bianca Ingrosso och Lovisa Worge lanserar ett nytt smyckesvarumärke. Försäljningen kommer ske i egen e-handel. ”Jag är så lycklig att nu kunna berätta att vi äntligen lanserat ANI”, säger Bianca Ingrosso.
Finansiella rapporter
Bokförsäljningen minskade under det första kvartalet i år, visar en färsk rapport från Svenska Bokförläggarföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen. Samtidigt syns ett trendbrott där den fysiska bokförsäljningen återtar förlorad mark.
Finansiella rapporter
Bokusgruppens rapport för det första kvartalet i år var inte enbart feelgood-läsning. Medan nettoomsättningen backade förstärktes rörelseresultatet – men blev fortfarande negativt.
Affärsutveckling
Nätbokhandeln Bestories satsar på snabbare leveranser. Genom ett avtal med Bonnierförlagen kan ett led i leveranskedjan kapas. I vår lanserar bokutmanaren även flera nyheter, avslöjar vd Tove Lindberg.
Politik
Naturkompaniet avslutar sin insamling till Ukraina i förtid efter att ha mottagit tiotusentals plagg, sovsäckar och tält. Nu hoppas kedjan på att snabbt kunna transportera sakerna till behövande.
Kartläggning
Market har sammanställt samtliga detaljhandelsföretag och varumärken som fällts av Reklamombudsmannen under 2021. Vilka som har klandrats mest? Två kända skönhetsaktörer och en hajpad e-handlare delar den föga smickrande förstaplatsen. ”Det är höga krav på företagen. Det man påstår i reklam måste man kunna bevisa”, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig.
Här nedan hittar du hela listan – bolag för bolag.
Försäljning
I morgon startar årets bokrea och bokhandlarna har förberett sig för ett högt tryck i både digitala och fysiska kanaler efter att restriktionerna försvunnit. ”Vi har ett bra flow nu och jag är nästan orolig att vi har köpt in för lite”, säger Anders Billing som är vd på Ugglan Bokhandel.
Finansiella rapporter
Bokusgruppen ökade försäljningen i samtliga kanaler under 2021 samtidigt som resultatet stärktes. Efter ett starkt år ökar bolaget nu investeringstakten för att stärka onlinekanalerna. Samtidigt ser de att kunderna återvänder till butikerna när restriktionerna lättar och fortsätter att testa nya butikskoncept. ”På totalen kan vi fånga upp kundbehoven oavsett var beteendet landar”, säger vd Maria Edsman.
Finansiella rapporter
De globala lyxaktörer studsar tillbaka efter pandemin. Varumärken som Chloe och Cartier har sett 30 procentiga vinstuppgångar under det senaste kvartalet medan Burberry spår en vinsttillväxt på 35 procent i år.
Kartläggning
Vd:ar, sälj- och marknadschefer, men även influencers drar in stora summor via sina detaljhandelsbolag, visar Markets granskningar. Intresset för framgångsrika personer och företag är stort, liksom fascinationen för dem som sliter hårt i tider av motgång. Här har vi samlat det senaste halvårets tio mest lästa premium-artiklar på Market.se.
Trender
Bokus, Estrid och NA-KD är exempel på svenska retailbolag som anslutit sig till Tik Tok för att nå en ny publik. ”2021 var året som Tik Tok blev platsen för måste-ha-produkter och varumärken som communityt älskar, säger Liv Sandberg på Tik Tok Nordics.
Digitala handelsplatser
Medan shopping i sociala medier är vardagsmat för kinesiska och amerikanska konsumenter befinner sig fenomenet ännu i sin linda här i Sverige. Men potentialen är stor, inte minst för mindre handlare, som ofta har en nära relation med sina följare, tror Sara Öhman, konsult inom datadriven marknadsföring och kommunikation. Här reder hon ut begreppen och ger sina bästa råd till svenska handlare.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Oacceptabelt hat mot Bianca Ingrosso – men Caia Cosmetics har en läxa att lära av kritikstormen. Rörande enighet om storheten hos Eko Stormarknad – som nu lägger i nästa växel. HUI:s nya prognos – vi spår julhandelns vinnarbranscher.
Säkerhet
Caia Cosmetics julkalender har utlöst en storm av kritik mot företaget och mot Bianca Ingrosso – som snabbt var ute och kommenterade ilskan i sociala medier. Market har låtit experterna Emma Blom och Jeanette Fors-Andrée granska krishanteringen. Här är deras kommentarer om:
✓ Faktorn som gör situationen exceptionell.
✓ Vikten av att skilja på kritik och hot.
✓ Influerarnas svaga punkt.
✓ Tillfällena då ska du inte svara.
✓ Vad Caia och Bianca Ingrosso gjorde helt rätt.
Digitala handelsplatser
Stand Studio har lanserat en ny e-handel som inspirerats av sociala medier. Förhoppningen är att den ska ge besökaren utforskarglädje. ”Det är även en plattform som passar vår ambition med att börja sälja globalt framöver” säger grundare och kreativ chef Nellie Kamras.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Den här gången är det specialfokus på resultat från Internetstiftelsens 370 sidor långa rapport ”Svenskarna och Internet 2021” som släpptes förra veckan. Ur denna guldgruva för datajägare har Henrik hackat loss några bitar att vrida och vända på.
Marknadsföring
Tryck på gasen under ett halvår, men nu är det inbromsning – och en viktig brytpunkt. Så ser det ut för reklam- och mediesatsningarna, visar nya siffror från Sveriges Mediebyråer. ”Efter en konstant ökning minskade investeringarna”, säger medieexperten Daniel Eriksson.
Kartläggning
De dyker upp i mängder av kampanjer och reklamer för att marknadsföra andras produkter. Men nu har ett flertal influerare även insett fördelarna med att använda sina kanaler till att bedriva egen försäljning. Här är influerar-elitens e-handelsbolag.
Kundmöte
För att kunna hålla koll på hur många personer som vistas i butiken har Akademibokhandeln i Karlskrona uppmanat alla besökare att ta en kundkorg. Men efter missnöje, där en av kunderna kastade en korg mot en i personalen, har systemet tagits bort.
Nyheter
Musikfantaster generellt och vinylentusiaster i synnerhet har anledning att sörja att anrika Bengans lagt ner en av sina fyra butiker. “Beslutet att slå igen är såklart en följd av pandemin”, säger delägaren Peter Sandberg till Göteborgs-Posten.
Marknadsföring
Tidigare i år gick Joakim Lundell in som delägare i padelaktören Techton. Samarbetet visade sig vara en fullträff för marknadsföringen. Nu tar bolaget in nya investerare för att växla upp och hinna med efterfrågan. ”När han trycker på sin knapp får vi in en väldans massa besökare till vår sajt och det i sin tur leder till konverteringar”, säger vd Felix Lehner.
Digitala handelsplatser
Adlibris har fått full utväxling på den stora omställning som bolaget gjort det senaste året – och mår bättre än någonsin. Här berättar vd Jonas Karlén om resan från svidande förluster till ett rekordstarkt första kvartal 2021. ”Det var avgörande att vi klarade anstormningen i fjol”, säger han.
Försäljning
Bokusgruppen ökade omsättningen med fyra procent under det första kvartalet. En kraftig tillväxt online är förklaringen. ”Online stod för 54 procent av den totala försäljningen”, säger vd Maria Edsman. Det påverkade resultatet negativt.
Köpcentrum
Åhléns Outlet låter kunder handla via Instagram för att sedan kunna hämta beställningen utanför något av varuhusen. ”Det har varit ett otroligt stort intresse”, säger vd Stina Klaesson som inte utesluter en fullskalig e-handelssatsning framöver.
Marknadsföring
Nelly fortsätter sin samarbete med Bianca Ingrosso. I en ny kampanj har influeraren och tv-personligheten valt ut sina favorit för våren. ”Jag försöker alltid göra det där lilla extra i vardagen”, säger hon.
Försäljning
Det har varit ett rekordintresse för bokrean i år – online. ”Vi har ökat omsättningen med över 50 procent mot förra året, i vissa genrer har vi fördubblat försäljning”, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio.
Marknadsföring
Digital marknadsföring kan upplevas som ett minfält med kluriga algoritmer och känsliga integritetsfrågor. Och vad är grejen med Tiktok som alla pratar om? Marknadsföraren Sara Öhman uppmanar dig att omfamna både teknik och växande plattformar. Här belyser hon några viktiga trender inom digital marknadsföring.
Digitala handelsplatser
Det är under namnet Bokusgruppen som Akademibokhandeln och Bokus ska börsnoteras. ”Det är ett namn som tydligt associerar till vår kärnverksamhet böcker och som vi kan växa ytterligare i”, säger vd Maria Edsman.
Marknadsföring
Det pratas om – och i – Clubhouse. Appen är en snabbväxande succé och många vill få en inbjudan till snack och mingel. Här är råden som gör ”diskussionsklubben” till en bra kommunikationskanal.
Försäljning
Akademibokhandelns resultat föll på julhandeln. Samtidigt ökade e-handeln och ägaren, Volati, utreder nu en börsnotering av företaget för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt online. ”Om vi var självständiga och hade kommunikation ut mot marknaden skulle vi få en större exponering och få möjlighet att berätta mer om den spännande resa vi är inne på, de satsningar vi gör och vad vi får för resultat av det”, säger vd Maria Edsman.
Försäljning
Volati undersöker möjligheten att börsnotera Akademibokhandeln och låta bolaget stå på egna ben. ”De är unikt positionerade för att öka takten i den digitala omställningen och driva tillväxt under de närmaste tre till fem åren”, säger vd Mårten Andersson.
Försäljning
2020 blev ett rekordår för Adlibris-ägda Mediafy, som ökade rörelseresultatet med 1 300 procent. Deras e-handel för tidningsprenumerationer gick starkt under pandemin, men framför allt stack det nya affärsbenet Morot & Co ut. ”Början av 2021 har främst handlat om att säkerställa leveranser på det vi sålde 2020”, säger vd Cecilie Moxheim.
Marknadsföring
Varför har influerare så stark påverkan, vad händer i konsumentens huvud? Vad ger effekt – och vad ska man undvika? Forskaren Jonas Colliander ringar in punkterna som avgör om samarbetet lyckas.
Marknadsföring
När Lyko släppte sitt bokslut för 2020 passade man på att bjuda in till den hajpade sociala appen Clubhouse. ”Det är deltagarnas bidrag som gör samtalet intressant”, säger kommunikationschefen Tom Thörnblom.
Nyheter
Bokhandeln The Book Corner på Rosenlundsgatan i Göteborg lägger ned verksamheten efter 20 år. Arbetet med Västlänken har försämrat möjligheterna att driva butik. ”Ett stort hål, som kommer att bli större”, säger ägaren Lena Holm.
Försäljning
Pandemin stoppar inte den viktiga bokrean. Den kommer att genomföras – men på ett annorlunda sätt. ”Från Ica centralt har vi vidtagit flera olika åtgärder för att underlätta för butikerna”, säger affärsområdeschef Sophia Salonen.
Försäljning
Pandemin sätter inte stopp för bokrean. Just nu arbetar Akademibokhandeln för att kunna genomföra den utifrån de nya förutsättningarna. ”I år behöver vi ta nya vägar och säkerheten för medarbetare och kunder går först”, säger Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen där kedjan ingår.
Konkurs
Butikens rötter sträcker sig ända tillbaka till 1885. I december tvingades Skene bokhandel till konkurs. ”När handeln skulle öka kraftigt, så gick det ner istället”, säger ägaren Hans Turesson.
Försäljning
Bokus har gått starkt under julhandeln. Försäljningen har ökat med 50 procent jämfört med samma period ifjol. ”Vi har upplevt en fantastisk utveckling”, säger Jonas Weibull, e-handelschef för Bokhandelsgruppen.
Säkerhet
Den lokala bokhandeln i Eksjö befarar trängsel i butiken inför jul. Vid intensiva perioder kommer en ur personalen att få klä ut sig till ett trafikljus för att hindra att där blir för många besökare i butiken samtidigt.
Försäljning
En bok i sekunden på den svenska marknaden. Adlibris nådde nya höjder under under Black Friday. ”Vi höll en bra prestanda på sajten trots det höga trycket”, säger försäljningschefen Sakari Luovio.
Försäljning
Ett ökat intresse för läsande har gynnat Adlibris. Förväntningarna inför Black Week och julhandeln är skyhöga. ”Vi tror på starka tvåsiffriga försäljningsökningar”, säger försäljningschefen Sakari Luovio.
Digitala handelsplatser
Hubso bygger varumärken tillsammans med influencers. Sedan starten 2017 har de byggt upp åtta nya varumärken. ”Det finns en uppsjö av influencers, men det handlar om att kunna skapa ett autentiskt och långsiktigt varumärke”, säger vd och medgrundare Josefine Abrahamsson.
Försäljning
Med årets viktigast period runt hörnet laddar Akademibokhandeln för att göra det bästa av en väldigt oviss julhandel. ”På kort sikt är jag mer bekymrad över corona än Amazon”, säger Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen.
Köpcentrum
Åhléns Outlet tar en paus från sociala medier. ”Vi vill undvika att stimulera handeln ytterligare”, skriver kedjan i sociala medier. Bakgrunden är givetvis Folkhälsomyndighetens tuffare rekommendationer.
Marknadsföring
Sociala medier kan vara en oas för snabba konverteringar. Men att slå fast mer långsiktiga effekter har varit lite av en skymningszon. En ny undersökning visar dock att det kan löna sig att lyfta blicken. ”Det är en utmaning att få företag att tänka mer långsiktigt”, säger Johan Kvist, ansvarig för marketing science på Facebook i Norden.
Marknadsföring
Tiktok har tagit världen med storm och har sedan starten 2017 fått över 800 miljoner aktiva användare. Och appen innehåller mer än dansande tonåringar och korta sketcher. ”Men man måste spela efter Tiktoks regler, det är svårt att driva sin egen agenda”, säger Sara Öhman, expert på digital marknadsföring.
Affärsutveckling
En skräddarsydd spellista som följer konsumentens vardagsrytm. Tillsammans med Spotify vill Ikea hjälpa till att skapa harmoni i livet. ”Vi kan nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Per Stolt, marknadschef för Ikea i Sverige.
Försäljning
Efter en tuff vår är Bengans tillbaka på rätt spår. Nu ser ägaren Peter Sandberg fram mot branschens julafton: Record Store Day som i år äger rum hela tre gånger under hösten. ”Det känns väldigt bra, vi räknar med corona-anpassade köer nu på lördag”, säger han.
Digitala handelsplatser
I februari lanserades Adlibris-utmanaren Bestories. Strax därefter lamslogs samhället av coronapandemin. ”Vi har tvingats omstrukturera vår verksamhet från grunden”, säger vd Tove Lindberg. Just nu är sajten stängd, i höst blir det omstart.