Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Mathem
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Kartläggning
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Market Dagligvarunytt och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenterna till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så lockar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinarie priset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.
Trender
Suget på ny information och ny teknik var stort när detaljhandeln och dess teknikleverantörer samlades på Retail Tech i Stockholm i förra veckan. Ännu snabbare leveranser och enklare shopping, extra fokus på kunden, ytterligare steg i hållbarhetsarbetet och eskalerad IT-utveckling i detaljhandeln. Så kan man enkelt sammanfatta insikterna från eventet.
Logistik
Nu lanserar Mathem expressleveranser. Efter att ha testat tjänsten på befintliga kunder är e-handlaren beredd att gå skarpt. ”Vi har slagit nya orderrekord varje dag”, säger projektledaren Sara Tranarp.
Kartläggning
Market har genomfört en stor kartläggning av 250 e-handelssajter. Här kan vi presentera unika siffror som visar hur dominerande Klarna är betalleverantör. Här kan du läsa allt om:
✓ Kartläggningen: Så många e-handlare använder Klarna.
✓ Konkurrenternas andelar: Qliro, Resurs Bank, Walley med flera.
✓ Skillnaderna mellan traditionella aktörer och pure players.
✓ E-handlare och experter om Klarnas styrkor – och faktorn som oroar.
✓ Klarna om kritiken.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Förvärv
Axfood har ett hektiskt år bakom sig. I dag presenterades den senaste storaffären. Här berättar Axfoods vd Klas Balkow och Mathems vd Johan Lagercrantz om årets största satsningar och den offensiva planen när Mathem och Mat.se slås ihop.
Logistik
Nu ska Mathems kunder kunna beställa mat online – och få den levererad direkt. ”Utvecklingen inom quick commerce är väldigt intressant”, säger vd Johan Lagercrantz. Inledningsvis lanseras tjänsten på Södermalm i Stockholm.
Logistik
Samarbetet mellan Mathem och Clas Ohlson rullar vidare. För hemmafixarkedjan ger det en möjlighet att visa upp produkterna i ett sammanhang, säger Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson i ett samtal på Retail Arena.
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Försäljning
Det var full fart framåt för Mathem under pandemiåret 2020 – e-handelsföretagets bokslut visar en sprängd drömgräns – och ökad förlust. ”Fördubblade kapaciteten”, säger vd Johan Lagercrantz.
Trender
Färskpotatis, gräddfil, vätskeersättning och kondomer. Det är storsäljare hos Mathem och Kronans Apotek inför stundande storhelg. ”Det märks att samhället öppnats upp allt mer”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef för Mathem.
Digitala handelsplatser
Pandemin fick e-handeln att snabbspolas tre år framåt. I många branscher har onlineförsäljningen rusat – men det är inte e-handelsjättarna som har dragit störst nytta av den digitala förflyttningen. Det visar en ännu opublicerad rapport från Handelns ekonomiska råd som Market har tagit del av.
Försäljning
Mathems försäljning fortsätter att slå rekord. Nu tar bolaget in mer kapital för att kunna fortsätta växa. Total handlar det om 1,1 miljarder kronor. ”Mathem har siktet inställt på tillväxt och ökad effektivitet”, säger vd Johan Lagercrantz.
Köpcentrum
Mathem växer under coronakrisen när fler svenskar handlar mat på nätet. Det gynnar Clas Ohlson vars försäljning hos e-handlaren växte med 140 procent under det andra kvartalet. ”Dessutom har vi ökat vår andel i deras kassar”, säger Pär Christiansen, tillförordnad vd.
Digitala handelsplatser
Kronans Apotek och Mathem tecknar ett strategiskt samarbetsavtal och blir därmed först ut att kunna leverera hem mat och läkemedel samtidigt. ”Helt rätt tajming”, säger Anders Torell, vd för Kronans Apotek.
Digitala handelsplatser
Hushåll som vill e-handla mat i jul riskerar att inte kunna göra det. Slottider har redan tagit slut i butiker i dagligvaruhandeln. ”Efterfrågan är enorm”, säger Lars-Inge Melin på Ica Maxi i Karlskrona.
Köpcentrum
Kinnevik säljer större delen av sina aktier i Qliro Group till Rite Ventures. Betalningen sker delvis i aktier i Mathem. Kinnevik öppnar samtidigt för att sälja mer för att öka sitt ägande i nätmatbolaget.
Etablering
Den snabbt växande efterfrågan på mat online tvingar Mathem att agera tidigare än planerat och etablera ett nytt lager i Göteborg. ”Det ger oss möjlighet att växa med mer än 300 procent jämfört med nu”, säger vd Johan Lagercrantz.
Digitala handelsplatser
E-handeln med dagligvaror har snabbt förändrats radikalt. Exklusiva siffror visar att ”60-plussare” är största köpargrupp. ”Aktörerna måste växla upp för att möta efterfrågan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Digitala handelsplatser
Mathems nye vd har snart gjort sin första vecka hos e-handlaren. Nu ger Johan Lagercrantz sin syn på bolaget – och prioriteringarna. ”Fokus är fortsatt kundnytta och försäljning”, säger han till Market.
Lagar och regler
Mathems kunder kommer inte längre att kunna få vin hemlevererat med matkassarna. Samarbetet med Winefinder har avslutats. ”Det är tråkigt att vi inte längre kan erbjuda våra kunder den servicen”, säger Tomas Kull, vd på Mathem.
Digitala handelsplatser
Mathem har filat på en ny sajt under flera månaders tid. I dag styrdes trafiken över till den nya butiken. ”Nu ligger vi tekniskt i absolut framkant”, säger vd Tomas Kull.
Digitala handelsplatser
E-handeln med dagligvaror väntas växa kraftigt inför julhelgen. Därmed kan det bli svårt för alla kunder att klicka hem maten. ”Kapaciteten räcker sannolikt inte”, säger Ica Maxi-handlaren Daniel Kvist.
Säkerhet
Efter Aftonbladets avslöjande om bristerna inom Mathem har företaget inlett en intern granskning. En procent av bilarna har haft oacceptabla temperaturer under tio dagar i oktober, enligt företagets pressmeddelande.
Försäljning
Mathem sprängde miljardvallen förra året. Men tillväxttakten var lägre än marknadens, och resultatet försämrades. ”Omsättning och resultat är i linje med vår plan”, säger Tomas Kull, vd och grundare.
Köpcentrum
Clas Ohlson satsar över 200 miljoner kronor och blir storägare i Mathem. Samtidigt inleder bolagen ett strategiskt samarbete. ”Samarbetet gör vårt sortiment mer tillgängligt”, säger vd Lotta Lyrå i en kommentar.