Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Lek och hobby
Chefsintervju
När Magnus Berthling klev in på Lekia 2009 hade kedjan 30 butiker och omsatte 200 miljoner kronor. Nu när han lämnar har den sex gånger fler butiker, och nio gånger så stor omsättning. Men trots att han fyllt 66 år är Magnus Berthling inte klar än. Nu vill han göra samma resa, med en ny kedja – med mer fokus på arbete än lek. I en stor intervju berättar han om det nya uppdraget, hemligheten bakom Lekias framgångar, farhågorna inför lågkonjunkturen och misstron mot e-handeln ”Den är inte sund som den i nuläget ofta bedrivs.”
På nytt jobb
Coops tidigare vd, Christian Wijkström är ny styrelseordförande för Lekia. Nu berättar han om utmaningarna och målsättningen i det nya uppdraget. ”Lekia har gjort ett bra jobb, men det finns kliv att ta”, säger han.
Köpupplevelse
Världens största Legobutik har öppnat i London. Butiken är först ut i uppgraderingen av alla Legos butiker globalt. Här finns bland annat en ”Personalisation Studio” och ett Legomuseum. ”Vi fokuserar på kreativitet, personalisering och att umgås”, säger Natali Stojovic, chef för Lego Group Retail. Följ med Market på en rundtur i butiken.
Etablering
Lekia har sedan tidigare en butik i Halmstad. Nu har premiären för ytterligare en butik hållits, den i flygstaden. ”Varannan kund som är inne säger att det är roligt att vi har flyttat hit.”
Etablering
Efter ett rekordstarkt 2021 går Lekia på offensiven. Kedjan har nyligen klubbat en plan på att öppna många fler butiker – i både Sverige och Norge. ”Det finns platser där vi känner att vi saknar närvaro” säger vd Baldvin Georgsson.
Etablering
Hon hade tänkt starta en e-handel med ekologiska leksaker – men det blev även en fysisk butik. Nu öppnar leksakshandlaren Karolina Rosendahl ännu en Toys Forever-affär i centrala Kalmar.
Etablering
Förra veckan kom beskedet att den estniska kedjan XS Leksaker satsar i Sverige. Här berättar vd Stanislav Nemko mer om planerna och om konceptet. ”Vi tror att det kommer att passa den svenska marknaden bra”, säger han.
Chefsintervju
Go Banana har fått ordentlig fart efter pandemin. Prognosen pekar på en omsättningsökning på 75 procent. Nu breddar godiskedjan också sortimentet med leksaker. ”Vi ser att det finns stora möjligheter på den framtida marknaden”, säger delägaren Stefan Ragnarsson.
Trender
Skräckhögtiden Halloween är partybutikernas viktigaste helg. Pumpor och spindelväv går som vanligt åt, men i år är det maskeraddräkter inspirerade av den hajpade tv-serien Squid Game som säljer bäst.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Vi analyserar H&M:s avvikande agerande mot medierna i veckan. Senaste coronalistan vållade ovanligt starka reaktioner. Och oron inför julhandeln växer – här kan det bli hål i hyllan.
Logistik
Julklappar står för över en femtedel av leksakshandelns årsomsättning. Men logistikkaoset hotar att lägga sordin på den viktiga perioden. Market har pratat med tre kedjor om hur de agerar för att rädda julen.
Försäljning
Optik, leksaker och mode är delar av handeln där försäljningen fick ett rejält uppsving under juni i år. Siffrorna tyder på en tydlig återhämtning för de kategorier som tappade mest under 2020, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.
Arbetsliv
Anders Brunfelter miste jobbet som butikschef när 4Sound gick omkull. Men när de gamla ägarna köpte tillbaka bolaget mitt under pandemin fick Anders tillbaka sitt jobb och sina kolleger. ”Det betyder otroligt mycket att ha ett jobb att gå till” säger han.
Försäljning
För leksaksbutiken World of Toys har pandemin varit ett stålbad. Trots e-handens uppsving under pandemin tror delägaren Ylva Bengtsson stenhårt på den fysiska leksakshandeln. “Vi tror att vi kan göra det fysiska och kan göra det på ett riktigt bra sätt.”
Etablering
Butterick’s trotsar pandemin och öppnar sin andra butik på ett år - denna gång i köpcentrumet Asecs i Jönköping. “Det är en mötesplats, utlämningsställe och ytterligare en kanal för kunden att komma i kontakt och lära känna varumärket Butterick’s”, säger Stina Petrini, marknads- och affärsutvecklare på Butterick’s.
Etablering
Dogman öppnar butiker i en rasande fart. På 15 månader har kedjan gått från sju till 18 butiker och innan året är slut kommer antalet ligga på mellan 25 till 30 butiker. ”Vi ser egentligen inget tak som det ser ut nu”, säger vd Pierre Olofsson.
Vd-byte
Ole Sauar lämnar sin roll som vd för Jollyroom efter mer än tio år. Även medgrundaren Terese Fernbring lämnar rollen som HR-chef. ”Nu ser vi fram emot att låta duktiga kollegor träda fram, hålla facklan och visa vägen”, säger Ole Sauar, tidigare vd och nuvarande styrelseordförande.
Försäljning
Ett år av inställda fester och uppskjutna firanden tär på partybranschen. På Butterick’s påverkas försäljningen negativt, men kedjan hoppas att kunderna vågar se framåt. “Vi uppmanar alla att fånga morgondagen”, säger Stina Petrini, chef för marknad och affärsutveckling.
Försäljning
När regeringen uppmanar folket att sluta festa kan det knappast vara kul att vara partybutik. Men franchisekedjan Partyland är optimistisk. “I en tid som i synnerhet är ganska tråkig vill man skapa minnen för livet”, säger vd Patrick Bruna.
Etablering
Tajmingen var knappast optimal när Pando, Panduro Hobbys nya "barnsliga" systerkoncept öppnade i köpcentret Nova Lund i slutet på november i fjol. ”Det säger sig själv att det fysiska konceptet inte har gått som förväntat”, säger vd Rickard Kemfors.
Försäljning
Ökad digital närvaro och ett nytt automatiserat e-handelslager har hjälpt Panduro Hobby igenom pandemin. Under fjolåret ökade omsättningen trots att kunderna valde att stanna hemma. ”Vi ser en tillväxt över alla kategorier på vår e-handel”, säger Philip Mossinger, marknadschef på Panduro Hobby.
Försäljning
Intresset för sexleksaker har ökat under pandemin. Men för butiken Kondomeriet i Göteborg blev pandemin slutet när kunderna försvann från innerstan. ”Det är som att få näringsförbud när det inte kommer några kunder”, säger ägaren Tomas Kron.
Försäljning
Försäljningen av leksaker ökade under andra halvan av 2020. Trots pandemin har den fysiska handeln klarat sig bra, även om vissa lägen har drabbats hårdare än andra. ”Med tanke på hur bra vi har klarat 2020 får vi hoppas att även 2021 blir bra”, säger Jennifer Rydén Englund, vd för Lek och Babybranschen.
Digitala handelsplatser
Søstrene Grene går online i Sverige. Nästa vecka öppnar den danska kedjan en webbutik. ”Efter lyckade lanseringar i Danmark, Tyskland, Nederländerna och Frankrike är vi äntligen redo”, säger vd Mikkel Grene.
Försäljning
Redan i våras skissade Lekia på ett scenario med ökad smittspridning under den viktiga julhandeln. ”I maj tog vi beslut om att tidigarelägga julförsäljningen”, säger vd Baldvin Georgsson. Och åtgärden har gett resultat.
Affärsutveckling
Hobbex riktar in sig på försäljning av radiostyrt på nätet, med målet att dubbla försäljningen varje år. Men omställningen fick ske på bekostnad av omsättningen. ”Du tar hellre 10 till 15 miljoner lönsamt i handen är 100 miljoner olönsamt i skogen”, säger vd Erik Wide.
Etablering
Med sitt nya koncept Pando riktar sig Panduro till en yngre publik. ”Här ska barn bli underhållna, det ska vara en upplevelse”, säger projektledaren Kirsten Hjalmsrud. I morgon öppnar den första butiken i Lund.
Säkerhet
Sofie Anderberg vill begränsa antalet kunder i sin leksaksbutik i centrala Halmstad under pandemin. Lösningen: Ett trafikljus som lyser rött när det inte får komma in fler. ”Det fungerar på vuxna som små”, säger hon.
Etablering
Lekextra flyttar in i Min Matbutik i Borlänge. När dagligvaruutmanarna utökar sortimentet av leksaker gör de det genom att öppna en leksaksbutik i butiken. ”Det ska vara allt eller inget, annars är det inte attraktivt”, säger Niklas Kvarnström.
Rekonstruktion
Teknikmagasinets ägare klarade inte av att betala sina skulder och nu är bolaget i rekonstruktion. Verksamheten i dotterbolagen fortsätter som vanligt. ”Döttrarna lever sitt eget liv”, säger rekonstruktören Hans Liljeblad.
Etablering
I fredags öppnade Jollyroom sin andra andra fysiska butik – nu i Kungens Kurva. Under helgen hade den 1 700 kvadratmeter stora butiken 2 500 besökare. ”Vi är otroligt nöjda med öppningsveckan”, säger David Smedman, ansvarig för butiksetableringarna.
Försäljning
Halloween är Butterick’s stora högtid och även en viktig period för deras försäljning. Trots situationen i år hoppas de på att många ska fira högtiden. ”Halloween kanske är ännu viktigare i år, jag tror att det finns ett behov av att se fram emot festligheter”, säger marknadschef Stina Petrini.
Förvärv
Babyshop Group har köpt det franska e-handlaren Melijoe, som säker lyxkläder till barn. ”Med det här tar vi ytterligare ett steg mot att realisera vårt mål att bli världsledande”, säger vd och grundare Marcus Tagesson i en kommentar.
Försäljning
Åhléns, Lekia, Eko, Amazon i Tyskland – och nu Mathem. Panduro har hittat nya vägar att nå ut till kunden. ”Det är en add on till våra egna butiker och vår egen e-handel”, säger Thomas Panduro, delägare och ansvarig för business to business.
Etablering
Jollyroom öppnar ytterligare en fysisk butik. Lagom till skolstart är det premiär på Kungens kurva i Huddinge utanför Stockholm. ”Vi ser butiken som ett fint komplement där vi kan erbjuda mer expertis och vara mer personliga med kunden”, säger David Smedman, ansvarig för butiksetableringarna.
Digitala handelsplatser
Panduro har stängt sina fysiska butiker i Tyskland och säljer i stället sina produkter via Amazon. ”Försäljningen har ökat stadigt varje månad sedan vi startade”, säger marknadschefen Philip Mossinger.
Försäljning
Panduro når ut till nya kunder under krisen. ”Vi växer med cirka tio procent jämfört med förra året”, säger vd Rickard Kemfors. Tillväxten online har gjort att bolaget har fått förstärka på logistiksidan.
Förvärv
Babyworld tar allt stadigare kliv på marknaden – med bra balans mellan butiker och e-handel. I och med förvärvet av Big Baby har kedjan nu spänt musklerna lite extra i bebishandelns premiumsegment. ”För oss har det inte varit tal om något annat än att växa med lönsamhet”, säger vd Dennis Söderqvist.
Försäljning
Inställda barnkalas, uppskjutna bröllop och minimalistiska studentfiranden – coronakrisen fick luften att gå ur partyballongerna. Men Partylands vd Patrick Bruna är försiktigt positiv. ”Folk kommer alltid att vilja fortsätta festa och skapa minnen.”
Försäljning
Med två butiker på Arlanda och uteslutande fysisk handel har leksakskedjan World of Toys drabbas hårt av pandemin. Mest upprörs vd:n och delägaren Ylva Bengtsson av statliga Swedavias agerande under krisen. ”Jag tycker det är oetiskt att de tar hyra även om det inte går några flyg”
Försäljning
Det blev jularnas jul för Lekia. ”Vi mer än fördubblade försäljningen i november och december”, säger vd Baldvin Georgsson. Med ny energi i kedjan efter en lyckad julhandel planeras för fler butiker.
Försäljning
Hemelektronik, vuxenleksaker, guld och snus. De femton mest produktiva retailbolagen tillhör en brokig skara. ”Generellt har vi sett att det är en större produktivitet inom e-handeln än i handeln i stort”, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Etablering
Önska-butiken i Borås har haft lönsamhetsproblem i flera år. I stället för att stänga gör ägarna Lekia av halva ytan. ”Om vi tänker tillbaka så hade många bosättningsbutiker leksaker”, säger Kicki Kopsch.
Digitala handelsplatser
Mediekoncernen Egmonts plan är att fortsätta att växa inom e-handel i takt med att människors digitala köp ökar. ”Vi är bara i början”, säger näthandelschefen Cato Broberg och tror att ett åttonde e-handelsbolag kommer att presenteras under paraplyet under första halvåret 2020.
Försäljning
Leksaker, böcker, heminredning och elektronik får störst uppsving av julhandeln. Samtidigt visar långtidstrenden att just dessa branscher är julhandelns förlorare. ”Barn i dag vill inte ha leksaker i julklapp på samma sätt”, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Försäljning
Tioårsjubilerande Partykungens omsättning har passerat 200 miljoner kronors-vallen redan innan året är slut. ”Vi fortsätter växa enligt plan”, säger Joel Svensson, vd, som på sikt vill bli störst i Norden, Europa och världen.
Etablering
”Vi har en tro och en förhoppning om att man vill ha upplevelse och inspiration och att det kommer att finnas ett fysiskt behov,” säger Ylva Bengtsson, ena halvan av ägarduon bakom World of Toys som öppnade officiellt i Gallerian på Black Friday.
Digitala handelsplatser
Black Friday är här! Blir det rusning direkt på morgonen eller kommer snöovädret dämpa shoppingfesten? Market.se rapporterar live hela dagen med reportrar på flera orter i landet. Häng med!