Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Lagerhaus
Vd-byte
Lagerhaus byter vd. Anette Yngvesson, som även hon är en del av ägargruppen, ersätter Jerker Levin. ”Vi behöver vi Anettes kompetens som kommer kunna ta oss till nästa nivå”, säger styrelseordförande Karl Malmström.
Affärsutveckling
2021 var året då Lagerhaus lyckades vända minus till plus. ”Vi nya ägare återinvesterar och tar nu siktet på en ljusare framtid”, säger vd:n och delägaren Jerker Levin.
Etablering
Lagerhaus vill öppna fler butiker. Samtidigt skapar pandemin utmaningar för kedjan. ”Samtidigt som vi behöver vara väldigt snabbfotade så finns en stark längtan att samtidigt blicka framåt och ta välbehövliga beslut om uppgraderingar av bolaget”, säger vd Jerker Levin.
Förvärv
Jerker Levin tog över som vd för Lagerhaus i april 2019. I spetsen av en ny ägarkonstellation tar han nu över hela företaget. ”Den senaste tidens arbete börjar ge frukt och större delen av den den nya ägarkonstellationen väl förtrogen med affären”, säger han.
Digitala handelsplatser
Lagerhaus planerar för att krympa det fysiska butiksnätet 2021. ”Det kan bli aktuellt med en hel del butiksstängningar”, bekräftar vd Jerker Levin. Samtidigt fortsätter utrullningen av pop up-butiker och ytterligare fem är planen innan årsskiftet.
Digitala handelsplatser
I takt med att fler arbetar hemma ökar intresset för att pimpa hemmakontoret vilket i sin tur ger skjuts åt försäljningen av kontorsmaterial. På Lagerhaus har försäljningen mångdubblats.
Etablering
I augusti öppnade Lagerhaus en pop up-butik i Ringens köpcentrum i Stockholm. I oktober har det blivit tre till. ”Möjligheten att utforska hur vårt sortiment fungerar i olika storlekar på butikslokal ”, säger vd Jerker Levin.
Betallösningar
Nya molnbaserade kassalösningar, självutcheckning och nya betallösningar är några led i Lagerhaus pågående digitaliseringsprocess. ”Vi vill möta konsumenternas nya sätt att handla”, säger IT-chefen Bradley Coyne.
Marknadsföring
I helgen nådde Lagerhaus en ny milstolpe i sociala medier. Kedjan passerade 200 000 följare på Instagram. ”En av de störa svenska retailaktörerna där”, säger Maria Lofjärd, ansvarig för sociala medier.