Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Kungsängen
Kartläggning
Markets ständiga granskningar av handelns företag ger nya insikter om de största konkurrenterna, kundernas köpbeteende och branschens uppstickare. Här tipsar vi om tio kartläggningar från våren, som du inte får missa.
Kundmöte
Sängkedjan Kungsängen investerar i kundmötet med hjälp av e-learning och naprapatsamarbete. ”Vi vill att alla kunder ska få riktigt bra service när de besöker våra butiker, säger Nicklas Thuvesson, försäljningschef på Kungsängen.
Nyheter
Kungsängen flyttar huvudkontoret närmare Stockholm. Barkarby i Järfälla blir ny hemvist för sängkedjan i stället för Enköping. ”Bättre möjlighet att växa och rekrytera personal”, säger vd Marcus von Greyers.
Kartläggning
Under de senaste åren har flera aktörer i sängbranschen tampats med nedskärningar i butiksnätet och lönsamhetsproblem. Nu skyltar sängspecialisterna om sina koncept och etablerar nya butiker. ”Jag tycker att vi sakta men säkert börjar få tillbaka lite av det vi tappade bort”, säger Johan Forssman, vd på Sova. Här kan du läsa om:
✓ Siffror år för år: Försäljningsutveckling och lönsamhet hos de tre största kedjorna.
✓ Hur marknaden förändrades när möbeljättarna fick upp intresset för sängar.
✓ Aktörernas syn på marknaden framåt.
Marknadsföring
När reklambyrån skulle marknadsföra Kungsängens nya butik på Ingelsta i Norrköping hamnade skyltarna på fel ställe. I stället för att locka kunder från grannorten Linköping syns reklam i Lidköping – betydlig längre bort.
Nyheter
I morgon öppnar Kungsängen för första gången två butiker på samma dag – och når där med 40 totalt. ”Jag är stolt över att vara en del i den fantastiska utvecklingen”, säger försäljningschefen Nicklas Thuvesson.
Chefsintervju
Marcus Essesjö har under fyra år snickrat lite i det tysta som landschef hos Byggmax. Nu kliver han upp på en ny scen som vd för Kungsängen. ”Vi ska vara förstahandsvalet på sängmarknaden”, säger han.
Nyheter
Genom samverkan med Åhléns och pop up-butiker vill Kungsängen nå ut till nya kundgrupper. ”Vi blir mer intressanta även för en yngre publik och vill vi göra det enklare för de personerna att hitta oss”, säger marknadschef Anna Björkegren.
Marknadsföring
OS-guldmedaljören Frida Hansdotter har lagt skidorna på hyllan. Nu ska hon lägga tid hos Kungsängen i stället där hon blir ambassadör. ”Jag vet verkligen vad en bra säng betyder för att prestera”, säger hon.
Försäljning
Som man bäddar får man ligga, resonerar Kungsängens vd Peter Gustafsson. Efter stora investeringar i bland annat ett nytt butikskoncept hoppas han få sova lugnt, förvissad om att satsningarna snart ger svarta siffror.