Konsumentbeteenden utvecklas och förändras i takt med detaljhandeln. Nya typer av butiker, produkter och tekniska lösningar påverkar kundernas beteende. Likaså påverkar konsumentbeteenden hur handeln utvecklas i stort. Det är en växelverkan som driver branschen framåt. Här på Market har vi samlat de senaste nyheterna och insikterna om konsumentbeteende.
Försäljning
Förra månaden minskade försäljningsvolymen i detaljhandeln med 7,7 procent jämfört med förra året, enligt färska siffror från SCB. Det är den största nedgången sedan myndigheten började mäta 1992, enligt Dagens industri.
Försäljning
Även om Black Friday-klassiker som tv-apparater, mobiltelefoner och hörlurar går bra finns det inslag av nya köpbeteenden. Det visar siffror från Prisjakt. ”Vi har en rad olika trender som påverkat köpbeteendet”, säger PR-chefen Carl Lindholm.
Finansiella rapporter
Elon redovisar en negativ organisk tillväxt och ett sämre rörelseresultat för tredje kvartalet. ”Konsumenten har mer begränsade möjligheter att investera”, konstaterar vd Stefan Lebrot i rapporten.
Marknadsföring
I morgon fredag är det dags för Singles Day. En enorm shoppingdag i många länder – dock inte lika het i Sverige. ”En hel del mjukstartar”, säger Carin Blom, omvärldsstrateg på Postnord.
Köpupplevelse
Årets Black Friday kan bli en rysare. Enligt Prisjakts undersökning drar konsumenterna åt svångremmen rejält inför årets största shoppingperiod. Samtidigt sitter många handlare med stora lager. ”Det kommer att bli en väldigt avgörande tid för många butiker”, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights. Här benar han ut resultaten från Prisjakts pinfärska rapport Konsumentkompassen.
Konjunktur
Det blåser upp till den perfekta stormen och många har fullt sjå att hålla i sig. Market har i en stor enkät låtit 28 branschprofiler dela med sig av sina bästa tips för att klara utmaningarna i höst. Det blev hela 85 stycken. De handlar om allt från hur långsiktigt du ska planera och vad du bör automatisera till hur du kan slipa på kundvarvet. ”Högpresterande bolag fokuserar brett och fäster blicken bortom recession – och undviker att skära kostnader eller varsla. De gasar sig ur kurvan helt enkelt”, säger Patrik Stoopendahl, industridoktorand inom digital handel vid Högskolan i Borås. Kolla in hans och 27 andra experttips här nedan.
Analys
Den ”zappande” konsumenten är illojal och dess beteende är omöjligt att förutse med traditionella metoder. När kunden kämpar för att maximera tillfredsställelsen i en samtid där vad som ger status och mening är i ständig förändring krävs nya grepp, till exempel ”meningsbaserad segmentering”.
Konjunktur
Bland de tio mest dystra månaderna för hushållen sedan 90-talet är sex från detta år, enligt siffror från Konjunkturinstitutets barometer. ”Det har varit många dåliga nyheter den senaste tiden”, säger Erik Bergh, analytiker på HUI som gjort sammanställningen.
Försäljning
Senaste månaden har varit tung för kosmetikakedjan The Body Shop, där flera svenska butiker tvingats stänga verksamheten. Men enligt vd Kay Berg mår kedjan i sin helhet bra. ”Våra franchisetagare är sina egna aktiebolag och gör sina egna investeringar.”
Konjunktur
En vanlig barnfamilj kommer ha 3 000 till 6 000 kronor mindre att handla för i december, enligt Swedbanks prognos. Samtidigt finns goda marginaler hos en majoritet av hushållen. ”Man kan ha olika åsikter om hur smärtsam förändringen är”, säger Arturo Arques, privatekonom.
Kartläggning
Ovissheten står som spön i backen inför en ovanligt mörk höst. En instormande lågkonjunktur och det osäkra världsläget får både handel och konsumenter att dra i svångremmen. Market har i en stor enkät låtit 25 branschprofiler berätta om sina största utmaningar i höst, hur de tänker tackla dem och hur de tror att kundernas beteende kommer att förändras. Svaren ger en unik bild av tillståndet i svensk detaljhandel hösten 2022. ”När det är oroliga tider är vikten av ett tydligt varumärke ännu större. Kunder vill handla av någon de vet vad de står för och är en god kraft i deras liv”, säger Arvid Axland på Pool Kommunikationsbyrå. Läs mer om hans – och 24 andra tungviktares – resonemang här nedan.
Trender
Generation Alfa – den befolkningsmässigt största generationen någonsin – knackar på dörren. Lever du upp till deras krav? Här benar Market ut vad som kännetecknar dem, hur de kommer att konsumera och de nya kraven de ställer på handeln: ”Tyvärr hör man ofta företag säga att de lyssnar på sina kunder och agerar utifrån vad kunderna efterfrågar. Så kan man inte längre säga”, säger Katarina Graffman, doktor i antropologi.
Trender
Behövs en ny märkning i dagligvaruhandeln? Hur förändras konsumenterna i krisen? Hur får man ut nya, innovativa produkter på marknaden? Det är några av ämnena som diskuterades på Dagligvarunytts scen i Almedalen – spana in seminarierna här.
Konjunktur
Riksbanken har höjt styrräntan till 0,75 procent. Beslutet påverkar en stor andel av svenskarnas köpkraft och spiller tydligt över i handeln, menar Ulf Johansson, professor i marknadsföring vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet. ”Har aldrig riktigt sett allt det här tidigare”.
Handelns mäktigaste
Krig, inflation, oroligheter. Hur kommer marknaderna att utvecklas under hösten? I en stor enkät ger elva av tungviktarna bland Handelns Mäktigaste sin prognos. ”Handeln har stått inför svåra utmaningar en längre tid och det kommer fortsätta till hösten”, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi. Läs om:
✓ Företaget som räknar med att gynnas när priserna stiger.
✓ Toppchefernas prognoser för försäljningen i branschen – och det egna företaget.
✓ Omvärldsfaktorerna som spås få störst påverkan på branschen.
✓ Modekedjan som breddar produkterbjudandet.
✓ Satsningar på fysisk butik – fler kedjor uppgraderar och nyetablerar.
✓ Spaningar om kundbeteendet: ”Window shopping kommer inte att komma tillbaka.”
Hållbarhet
Två av tre svenskar vill minska sitt klimatavtryck, men få vet hur det ska gå till. För att hjälpa konsumenterna på traven lanserar techbolaget Doconomy plattormen Re-Store som låter användaren räkna ut ut klimatavtryck och hitta produkter som minskar det.
Konjunktur
Leveransproblem, komponentbrist och inflation är tre faktorer som får svenska e-handlare att tappa modet. Enligt Pricerunners e-handlarindex störtdök optimismen inom e-handeln under årets första kvartal.
Trender
De flesta tror inte att de kommer att e-handla mer under det närmaste året. Det visar en ny undersökning. ”Ett tecken på osäkra tider”, säger Sarah Stenquist, Nordenchef på Channable som har genomfört studien.
Analys
Valfrihet har bara positiva psykologiska effekter upp till en viss nivå. Blir valen för många kan det tvärtom leda till mental förlamning. Kunden tvingas ständigt köpslå med sina egna värderingar och att välja ”fel” skapar ångest och självkritik. I takt med att priserna stiger får den egna plånboken större betydelse. Men det dämpar inte ångesten – snarare tvärtom.
Lagar och regler
Den 1 maj trädde en konsumentköplag ikraft. Den nya lagen ska anpassa svensk konsumentlagstiftning till digitaliseringen och harmonisera med regelverket i övriga EU. Men Svensk Handel är kritiska till delar av den nya lagen som man befarar kan leda till ökade kostnader och snedvriden konkurrens.
Konjunktur
Lika men ändå olika. Konsumenternas beteende under perioder av kris följer vissa mönster. Samtidigt påverkas olika delar av handeln på olika sätt beroende på krisens natur. Market har intervjuat Jonas Colliander, docent vid Handelshögskolan, och Malin Endrée, retailexpert på EY, om Ukrainakrisen och vad vi kan lära från historien:
✓ Experternas slutsatser: Fem typiska beteenden i kris.
✓ Produkterna kunderna väljer – och väljer bort.
✓ Siffror bransch för bransch: Så påverkades försäljningen under pandemin och finanskrisen.
✓ Så beter sig kunderna nu – likheter och skillnader mot tidigare kriser.
✓ De gynnas när kunden vill unna sig i kristider.
Konjunktur
Retailbolagen faller på börsen efter Rysslands invasion av Ukraina. Market har pratat med aktieanalytikern Rolf Karp om vilka effekter kriget får för detaljhandelns bolag och konsumtionsviljan framöver. ”Det är nog många som kommer att vara försiktiga”, säger han.
Kartläggning
Market har genomfört en stor kartläggning av 250 e-handelssajter. Här kan vi presentera unika siffror som visar hur dominerande Klarna är betalleverantör. Här kan du läsa allt om:
✓ Kartläggningen: Så många e-handlare använder Klarna.
✓ Konkurrenternas andelar: Qliro, Resurs Bank, Walley med flera.
✓ Skillnaderna mellan traditionella aktörer och pure players.
✓ E-handlare och experter om Klarnas styrkor – och faktorn som oroar.
✓ Klarna om kritiken.
Konjunktur
Inflationstakten är den högsta på nära 30 år. Stigande energipriser är en drivande faktor – samtidigt finns en oro för att prisuppgången blir bredare än befarat. Men vad betyder det för handeln? Market låter två tunga experter – Johan Davidson och Fredrik Bergström – räta ut alla frågetecken:
✓ Orsakerna bakom uppgången.
✓ Prisutvecklingen i detalj.
✓ Branscherna som får det svårast.
✓ Årets tuffa löneförhandlingar.
✓ Likheterna med finanskrisen 2008.
✓ Prognosen för 2022.
Trender
Vilka faktorer kommer att vara avgörande för utvecklingen i detaljhandeln 2022? Market har frågat 18 tunga profiler. Här är deras profetior om trender, kundbeteende och omvälvande förändringar i branschen.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Vi inleder 2022 med spaningar om att svenskarna köper allt mer exklusiva drycker, blundar för saltkonsumtionen och reser långt för utvalda varor.
Kartläggning
Hållbarhet betyder väldigt lite när konsumenten tar sina köpbeslut. Det visar mätningar från Xtreme Insight. ”Om konsumenten tog hållbarhet på fullt allvar skulle kedjor som Dollarstore inte ha någon marknad”, säger retailkonsulten Magnus Ohlsson. Här kan vi visa alla faktorer som avgör kundens köpbeslut – bransch för bransch.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Mindre nöjen, färre julklappar och mer välgörenhet är några av de saker som sticker ut den här veckan. Och så vem svenskarna helst vill käka julbord med.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Svenskarna mustkonsumtion, nytt beteende i matbutiken och trendande underhållning från året är några av de saker som lyfts fram den här veckan.
Trender
I en ny rapport spås försäljningsvolymerna inom modehandeln bli tre till åtta procent högre nästa år jämfört med 2019. Men återhämtningstakten väntas variera kraftigt mellan regioner och olika branschsegment.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Facit för Black Friday, begagnade julklappar och populär mello-parodi är några av de saker som tas upp denna vecka.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Hur gick Black Friday –egentligen, självutcheckning och returer är några av de saker han lyfter fram denna vecka.
Kartläggning
Allt fler kunder tar avstånd från Black Friday. Det visar Markets årliga enkät. Sannolikt bidrar larmen om fejkreor och den pågående klimatdebatten till den ökande skepticismen, tror Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Förutom att fler kunder är negativa visar Markets Black Friday-enkät även hur mycket kunderna planerar att spendera, hur stora rabatter de kräver och anledningarna till att de tackar nej till rean.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att kyla av hushållens konsumtion på kredit. Men drygt ett år senare konstaterar ledande e-handlare att lagen är feltänkt. ”Onödig. Vi svenskar vill handla mot faktura och gör det oavsett”, säger Johan Sävenstrand, CTO på Ginza. Här är tio röster om hur kreditlagen har påverkat betalningarna.
Trender
Samhället, tillvaron och beteendet är på väg att återgå till något slags normalläge. Exakt vad det innebär för handeln vet ingen med säkerhet. Market har dock med experthjälp vaskat fram tolv punkter som blir viktiga att förhålla sig till. ”Det finns inga sanningar från och med nu. Modigast vinner”, säger Patrik Stoopendahl, doktorand i digital handel vid Högskolan i Borås.
Trender
Betalvilja, missnöje och oupptäckta möjligheter – här är fem viktiga trender i en ny undersökning som hjälper dig att förstå konsumenterna i dagligvaruhandeln efter pandemin. ”Resultatet visar flera stora förändringar”, säger Mikael Ekman, senior konsult hos Accenture.
Försäljning
Sommar och värme ger högtryck för försäljningen av glass, dricka och snacks. Och det är inte bara i år, svenskarnas konsumtion av sommarens njutningar har vuxit extremt. SCB har granskat utvecklingen sedan år 2000 – så här ser ökningstalen ut.
Logistik
Systembolagets näthandel fortsätter växa – och pandemin har ökat intresset ytterligare. Därför mixar företaget om och flyttar till en ny och större depå. ”Viktigt för att kunna möta växande efterfrågan”, säger e-handelschef Anders Frohm.
Konjunktur
Svenskarnas skuldsättning ökar. Samtidigt har räntan legat på noll procent eller lägre sedan 2015, vilket har gjort det billigt att ta lån. Här förklarar experterna hur konsumtionen skulle påverkas av en högre ränta och vilka branscher i handeln som skulle gynnas och missgynnas.
Marknadsföring
Krigar du för att fånga avslut i den allt stökigare köpresan? Det förändrade konsumentbeteendet under pandemin har gjort det svårare för varumärken att behålla kunder. I en ny rapport lyfter Google fram sex avgörande faktorer som väger tungt för köpbeslutet.
Försäljning
Medan bokhandeln generellt tappade försäljning under det första kvartalet gick uppstickaren emot strömmen. Tur och skicklighet i att hantera pandemin spelar in, tror bokhandelskedjans vd. ”Vi har fått trolla lite med knäna”.
Trender
Svenskarna handlar mindre men dyrare under pandemin, enligt en rapport från Voyado. Samtidigt har kvinnor, som höll tillbaka konsumtionen mest förra året, börjat handla mer igen. ”Att de nu tagit sig tillbaka så pass är en stark indikator på att ekonomin är i rull igen”, säger Jennie Gerum, CMO på Voyado.
Kundmöte
Nära hälften av alla svenskar vill handla lokalt under pandemin, enligt en ny rapport från Freshworks. Samtidigt är många svenskar beredda att bryta kontakten med ett företag som inte sköter sina kundrelationer. ”Svenska konsumenter är tuffa i sina köpval” säger Raymond Hüner, försäljningschef för Freshworks i Benelux och Norden.
Digitala handelsplatser
Ikea är företaget som är mest meningsfullt för svenskarna, enligt en undersökning från Lynxeye. Och kunderna föredrar företag som satsar på att lösa problem för både människor och samhälle. ”Det är valår för företag och varumärken”, säger Christian Ihre, medgrundare av Lynxeye.
Trender
Köpcentrum blir mer beroende av att det byggs bostäder i närområdet efter pandemin. Och kedjorna pressas till förnyelse när det inte längre räcker att konkurrera med enbart pris. Det spår handelsprofilen Fredrik Bergström: ”Det kommer att vara postivt för konsumenterna om handeln sätts under press.”
Köpupplevelse
Kundupplevelsen har blivit både viktigare och mer digital under pandemin. Att inte ta det på allvar kan ge förödande konsekvenser. Det menar Thomas Karlsson på Sas Institute som tidigare i dag släppte en undersökning om kundupplevelsens ökade betydelse. ”Renodlade e-handlare har ett försprång då de i regel är mer datadrivna”, säger han.
Digitala handelsplatser
Coronakrisen har utlöst en e-handelsexplosion i Sverige. Den logiska följden är fler returer. ”Vi har en stor del nya och oerfarna e-handelskonsumenter”, säger e-handelsexperten Patrik Müller.
Försäljning
Meds-vd:ns prognos att corona skulle leda till nätapotekens stora genombrott tycks ha slagit in. Nu närmar sig branschen inflection point, det vill säga den kritiska punkt när all tillväxt sker på nätet.
Digitala handelsplatser
Coronavirusets framfart drabbar de flesta företag inom sällanköpshandeln som brottas med vikande försäljning i fysisk butik. Mot denna bakgrund erbjuder IT-bolaget Palatin Technologies sex månaders gratis webbshop för fysiska aktörer som vill bli digitala.
Försäljning
Färre besöker butikerna – men de som kommer gör det för att handla. Elon Ljud & Bild har ökat sin försäljning under krisen. ”Folk förbereder sig för en tid hemma”, säger Electra Gruppens vd Anneli Sjöstedt.
Arbetsliv
Kärlek ökar omsättningen, det står tydligt på alla hjärtans dag. Men dagens 750 miljoner kronor i kärleksgåvor skulle lätt kunna bli fler om handeln vågar vara mer normbrytande, säger Patrik Stoopendahl, forskningschef på insiktsbyrån Odyssey.
Marknadsföring
Ska du träffa rätt och nå fram med din kommunikation har du mycket att vinna på att ha koll på hur olika generationer skiljer sig åt i sina beteenden. Jennie Gerum, marknadschef på Voyado, visar skillnaderna mellan Generation Z, Babyboomers och de andra generationerna, när content marketing är vägen att gå och vem som är mest benägen att nyttja kundklubbserbjudanden.
Debatt
Generation Z blir allt mer köpstark. Men de konsumerar och beter sig annorlunda än Millenials. För att bli vinnare gäller det att anpassa sin verksamhet efter de nya köpmönstren online, skriver Håvard Stjernen, chef för Norden, Benelux och Australien på e-handelsplattformen Wish.
Lojalitet
Svenskarna är mer trogna mot sin ordinarie matbutik. Samtidigt gör de färre spontana inköp i andra butiker. ”Kedjor jobbar hårdare med lojalitet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Cityhandel
Cityhandeln fortsätter att på många håll kämpa för livet. Men för premiummärken och premiumkedjor som etablerar sig bör stadskärnan vara ett naturligt val. Det menar professor Johan Anselmsson. ”Vi ser tecken på att högutbildade föredrar stadskärnan”, säger han.
Köpcentrum
Detaljhandelns aktörer är för dåliga på att kartlägga värderingar, utgår ofta från föråldrade mönster och hamnar i ett ”moment 22”. Det menar Kathrine Heiberg, vd för konsultföretaget Reteam. ”Design som utgår från kundernas ’mindset’ säljer mer”, säger hon till Market.
Försäljning
Köpresan blir allt mer komplex. Kunderna är vana att röra sig i flera kanaler, och räknar med att deras favoritbutiker hänger med i svängarna. Men många kedjor har hamnat på efterkälken. ”De sitter ofta på ett tungt arv, med stora och kostsamma affärssystem och en organisation som är uppbyggd för att vi ska handla i fysiska butiker”, säger Postnords e-handelsexpert Carin Blom.
Digitala handelsplatser
De är uppväxta med nätet, handlar gärna online – och returnerar oftare än andra. Här är några avgörande faktorer om hur den digitala generationen förhåller sig till shopping. ”Gräv i varför kunderna kommer till just dig”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteenden hos Klarna.